Tijdens de opleiding
Vanaf de start van je studie loop je stage in het basisonderwijs en volg je lessen op Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht. Door deze combinatie kun je theorieën direct herkennen en toepassen in de praktijk. De lessen die je volgt zijn praktisch tot aan theoretisch en alles wat er tussen in zit. Op deze pagina lees je hoe divers het onderwijsaanbod is.
Inhoud van de Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs
Tijdens jaar 1 maak je kennis met het leraarsvak en oriënteer je je op verschillende typen onderwijs. Je volgt inleidende vakken in bijvoorbeeld onderwijswetenschappen, didactiek en ontwikkelingspsychologie. Je leert hoe je leersituaties ontwerpt en traint jezelf in vaardigheden als analyseren, redeneren en onderzoeksvaardigheden. Je leert vakspecifieke lessen ontwerpen, voorbereiden en uitvoeren in je eigen stageklas. De eerste helft van het jaar loop je stage in de bovenbouw en in de tweede helft van het jaar in de onderbouw.
Blok 1
Goed handschriftonderwijs leidt tot goedschrijvende kinderen. Leerkrachten moeten daarom zelf een goed ontwikkeld handschrift hebben. In dit vak leer je het methodeschrift, een verbonden lerarenhandschrift en een cursief blokschrift.
Onderwijswetenschappen is het wetenschapsgebied dat onderwijs bestudeert om het te begrijpen en te helpen verbeteren. Je leert in deze inleiding waar het onderwijskundig vakgebied uit bestaat. Ook doe je theoretische kennis op over leren, organiseren van leren en de maatschappelijke context waarin leren plaatsvindt.
In dit vak leer je hoe je de kunstvakken in kunt zetten op de basisschool. Je gaat kijken wat je eigen ervaring is met de kunstvakken en leert zelf kunstlessen ontwerpen. Je bouwt repertoire op zodat je met de kunstvakken aan de slag kunt in de praktijk.
In dit vak leer je hoe je wereldoriëntatie vorm kunt geven op de basisschool. Je leert hoe je goede lessen Aardrijkskunde, Geschiedenis en Natuuronderwijs kunt ontwerpen, voorbereiden en uitvoeren.
Je oefent in de praktijk de rol van leerkracht. Je leert lesgeven, ontwikkelt een goede pedagogische relatie met kinderen en observeert in de eigen groep en school. Ook analyseer, gebruik en ontwerp je leermiddelen en leeromgevingen en je voert in alle vak- en vormingsgebieden praktijkactiviteiten uit.
Blok 2
In de bovenbouw leren kinderen kolomsgewijs optellen en aftrekken, rekenen met breuken en kommagetallen, verhoudingen en meetkunde. In dit vak leer je hoe je leerlingen deze rekenhandelingen kunt uitleggen en aanleren.
In dit vak ga je samen met je medestudenten aan de slag met het ontwerpen en construeren van een lessenpakket. Je voert analyses uit, construeert het product en evalueert. Wetenschappelijke kennis en inzichten staan centraal in dit vak en de ontwerpopdracht.
Je oefent in de praktijk de rol van leerkracht. Je leert lesgeven, ontwikkelt een goede pedagogische relatie met kinderen en observeert in de eigen groep en school. Ook analyseer, gebruik en ontwerp je leermiddelen en leeromgevingen en je voert in alle vak- en vormingsgebieden praktijkactiviteiten uit.
Blok 3
In dit vak bestudeer je verschillende visies op onderwijs aan jonge kinderen en de rol van de leraar om kinderen te onderwijzen en te begeleiden. Je ontwikkelt een eigen visie op onderwijs aan jonge kinderen en leert hoe je de onderwijsleeromgeving het beste kunt inrichten.
In dit vak verdiep je je in de geschiedenis van het ontwikkelingspsychologisch denken. Je leert onderzoeksgericht na te denken over ontwikkeling. Je gebruikt ontwikkelingspsychologische theorieën om de ontwikkeling van het kind in zijn context te verklaren.
Je oefent in de praktijk de rol van leerkracht. Je leert lesgeven, ontwikkelt een goede pedagogische relatie met kinderen en observeert in de eigen groep en school. Ook analyseer, gebruik en ontwerp je leermiddelen en leeromgevingen en je voert in alle vak- en vormingsgebieden praktijkactiviteiten uit.
Blok 4
In dit vak doe je kennis op over spelen en bewegingsrepertoires uit het primair onderwijs. Je krijgt vaktheoretische inzichten en ontwikkelt vaardigheden om onderwijssituaties gericht op bewegen vorm te geven.
In dit vak combineer je wetenschappelijke en praktijkgerichte kennis, vaardigheden, denkgewoonten en handelingsrepertoires. Je leert kritisch keuzes te maken en te handelen in de praktijk en je kennis te gebruiken om dingen te verbeteren.
In dit vak staat onderzoek centraal. Aan bod komen de kenmerken, stappen, grondvormen en ethische aspecten van wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast maak je kennis met verschillende vormen van gegevensverzameling, onderzoeksvaliditeit en richtlijnen. Je leert de basisbegrippen van methodenleer, beschrijvende statistiek en inductieve statistiek, hypothesetoetsen en betrouwbaarheidsintervallen.
Je oefent in de praktijk de rol van leerkracht. Je leert lesgeven, ontwikkelt een goede pedagogische relatie met kinderen en observeert in de eigen groep en school. Ook analyseer, gebruik en ontwerp je leermiddelen en leeromgevingen en je voert in alle vak- en vormingsgebieden praktijkactiviteiten uit.
In het tweede jaar volg je verdiepende cursussen op het gebied van didactiek en ontwikkeling van lesmateriaal. We gaan in op de geschiedenis van onderwijs en opvoeding, maar ook op de maatschappelijke processen en uitdagingen waarmee een school te maken heeft. Je bekwaamt je verder in het doen van onderzoek en je doet veel ervaring op in de praktijk.
Het derde jaar staat de zorg voor kinderen in het onderwijs centraal. Je krijgt les in eventuele beperkingen of leerproblemen bij kinderen. Daarnaast besteden we aandacht aan reflectie, academisch schrijven en onderzoek op verdiepend niveau. Je onderzoekt tijdens je stage specifieke, orthopedagogische (opvoedkundige) ontwikkelingsvragen bij kinderen in de praktijk. Een stage in het Speciaal (Basis)Onderwijs is optioneel.
In het vierde jaar staat de school als organisatie in ontwikkeling centraal. Je volgt cursussen op gevorderd niveau en besteedt daarnaast een kwart van het jaar aan de bachelorthesis. Je voert dan in een tweetal en deels zelfstandig een wetenschappelijk onderzoek uit over een voor de stageschool relevant onderwerp waarbij de theorie uit de voorgaande jaren wordt toegepast, en daarover wordt gerapporteerd in de vorm van een wetenschappelijk artikel. Een ander groot deel van het jaar besteed je aan de afstudeerstage op een basisschool waarin je alle taken van een leerkracht uitvoert. Deze stage sluit je af wanneer de stageschool en de opleiding je bekwaam achten als professional om te gaan met kinderen, de school en de omgeving. Een stage in het buitenland is optioneel.
Meer weten over deze opleiding?
Tijdens de Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO) krijg je te maken met de volgende lesvormen:
- hoorcolleges
- werkcolleges
- projectgroepen
- stage
- simulaties
- vaardigheidstrainingen
- intervisie
Je wordt op verschillende manieren getoetst. Je sluit je vakken af met een kennistoets, verslag, presentatie of essay. Daarnaast schrijf je wetenschappelijk artikelen en werk je aan een legitimeringsrapport.
Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU-honourstraject. Kies een volledig programma of kom zelf met een idee.
Ben jij op zoek naar extra uitdaging? Wil je nóg meer uit jezelf en je studie halen? Dan is het een mogelijkheid om het Honours College Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht te volgen. Het geeft je ruimte om over de grenzen van je eigen vakgebied heen te kijken. In totaal volg je 15 EC bovenop de bachelor.
De opleiding werkt met specifieke ALPO-studentgroepen. Iedere groep krijgt begeleiding van een studieloopbaanbegeleider van de HU. Naast individuele gesprekken over de studievoortgang worden groeps- en intervisiebijeenkomsten georganiseerd rond thema’s uit de beroepspraktijk.
Je betaalt collegegeld. Ben je benieuwd wat jij aan collegegeld betaalt? Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt.
Meer weten? Kijk op de pagina Collegegeld en betalen.
Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Om door te stromen naar het tweede jaar moet je minimaal 50 van de 60 studiepunten van de propedeuse halen in het eerste jaar. Haal je dit niet, dan moet je stoppen met deze studie aan de HU.
In de studiegids vind je alle belangrijke informatie over jouw opleiding op een rijtje. Behalve lesprogramma’s en studieonderdelen, staan ook alle regelingen en afspraken in de studiegids.
Waarom ALPO studeren bij de HU?
-
Een unieke combi
De ALPO van de HU en de Universiteit Utrecht (UU) is de enige ALPO in Nederland, die de combinatie heeft gemaakt tussen Onderwijswetenschappen en het vak leraar basisonderwijs.
-
Brede ontwikkeling
Binnen de ALPO ontwikkel je je in de breedte, omdat je leert op drie verschillende leerplekken: de HU, de UU en op je stageschool. In je studie maak je in de verschillende jaren ook kennis met verschillende visies op onderwijs.
-
Gevarieerd toekomstperspectief
Je bent geïnteresseerd in onderwijs, maar weet nog niet precies wat je later wilt gaan doen? Met de ALPO kun je alle kanten op: leraar, onderzoeker, adviseur, ontwerper en meer!
"Wat ik erg tof vond, was dat ik in mijn eerste jaar al een eigen lespakket ontworpen heb."
Annerieke RoelofsenStudent
De ALPO is voor mij de ideale combinatie van theorie en praktijk. Ik vind het erg leuk om iedere week stage te lopen en de kennis en vaardigheden van de PABO in de praktijk te brengen. De bachelor Onderwijswetenschappen geeft mij net dat extra stukje uitdaging.
Wat ik erg tof vond, was dat ik in mijn eerste jaar al een eigen lespakket ontworpen heb. Ik zat nog geen half jaar op de studie, maar stond samen met mijn groepje al ons eigen lesmateriaal te presenteren op de leermiddelenmarkt.
Het lijkt me heel leuk om later voor de klas te staan, maar ook mezelf in te zetten voor het verbeteren van het onderwijs. Zo word ik dus juf met wat ‘extra’.
"De ALPO is een fijne mix van theorie en praktijk, wat mij heel erg aanspreekt"
Anne BreurStudent
De ALPO is een fijne mix van theorie en praktijk, wat mij heel erg aanspreekt. Tijdens mijn stage leer ik veel over het lesgeven, maar ook over mijzelf: op wat voor manier wil ik dingen aanpakken en waarom? Tijdens college bespreek je theorieën en modellen die je vaak ook terugziet en kan gebruiken in de praktijk. Daarnaast voer ik af en toe ook zelf onderzoek uit tijdens mijn stage, ontwerp ik een les(senpakket) of geef ik advies over een bepaald vraagstuk. Er is hierbij afwisseling tussen samenwerken en individuele opdrachten. Dit zie ik ook terug in mijn stage, waarbij ik soms zelf verantwoordelijk ben en soms in een team een activiteit organiseer, zoals de Sinterklaasintocht op mijn stageschool.
Interesse in de bachelor Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO)?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur