Onderzoek AI-ondersteunde zelfmanagementaanpak voor heup- en knie-artrose ontvangt ruim 2 miljoen subsidie

Oudere dame met smartphone

Hogeschool Utrecht heeft vanuit NWO KIC Zorg in Eigen Leefomgeving 2,3 miljoen euro subsidie ontvangen om samen met een groot consortium het project SMART uit te voeren. Binnen SMART wordt een aanpak ontwikkeld waarin zelfmonitoring, kunstmatige intelligentie en gedragsveranderingstechnieken worden ingezet om mensen met artrose aan de heup en knie te ondersteunen op gebied van zelfmanagement, fysiek functioneren en participatie.

Artrose van de heup en knie is één van de meest voorkomende chronische aandoeningen. Mensen met artrose ervaren pijn en stijfheid bij het bewegen en worden daarom belemmerd in dagelijkse activiteiten. Voor deze groep zijn diverse niet-operatieve behandelopties beschikbaar, maar in de praktijk worden deze opties niet altijd even goed benut. Daarom is het belangrijk dat mensen met artrose op het juiste moment het juiste persoonlijke advies krijgen over zelfzorg en de mogelijkheden op het gebied van professionele zorg.

Gepersonaliseerde adviezen

Het SMART-project wordt uitgevoerd door een groot consortium, met Maastricht University, VU University Amsterdam, UMC Utrecht, Fontys Paramedische Hogeschool, Open Universiteit, ReumaNederland, Salut, praktijkpartners en beroepsverenigingen. Binnen het SMART-project wordt expertise op gebied van gezondheidszorg, gedragsverandering, technologie en artificiële intelligentie gecombineerd om samen met mensen met artrose en stakeholders een AI-ondersteunde toepassing te ontwikkelen die in een bestaande gezondheidsapp wordt gebouwd. Door zelf verzamelde data en AI-algoritmes zal de app gepersonaliseerde adviezen geven, die rekening houden met de mate waarin het dagelijks functioneren wordt beperkt, reeds ontvangen begeleiding en gedragsveranderingstechnieken die passen bij de gebruiker. Binnen het project is specifieke aandacht voor kwetsbare groepen, implementatie en brede kennisbenutting.

Vanuit de HU zijn de lectoraten Innovatie van van BeweegzorgArtificial IntelligenceInnovaties in de Preventieve Zorg en Proactieve Zorg voor Ouderen betrokken.

Betrokken partners zijn het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF), de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD), de Nederlandse Orthopaedische Vereniging (NOV), VGZ, Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra Utrecht (LRJG), Stichting Gezondheidscentra Eindhoven (SGE), Fysiotherapeuten Vereniging Het Gooi en Omstreken (FVGO), Beweeghuis Maastricht en Regiozorg NU.