De zorg staat voor grote uitdagingen. Er komen steeds meer ouderen met meerdere chronische aandoeningen. Het lectoraat richt zich op vraagstukken hoe thuiswonende ouderen met chronische aandoeningen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven functioneren en hoe verpleegkundigen daaraan kunnen bijdragen.

Onderzoekslijnen binnen het lectoraat

Ons onderzoek richt zich op het verbeteren van de gezondheid (fysiek, mentaal, sociaal) van mensen met een kwetsbare gezondheid. We ontwikkelen kennis en zorginnovaties voor zorgprofessionals om goede zorg te bieden in de wijkverpleging, eerstelijn, acute zorg en de transities daartussen. Door samen te werken met zorgprofessionals, patiënten en onderwijsinstellingen, zorgen we dat onze innovaties aansluiten bij de praktijk. We richten ons op vroegtijdige signalering, interventies en optimalisatie van zorg met als doel de kwaliteit van zorg op de juiste plek te bevorderen.

Binnen deze onderzoekslijn richten wij ons op:

• Het ontwikkelen van (slimme) technologie om vroegtijdige verslechtering van gezondheid te signaleren bij thuiswonende ouderen die een hoog risico hebben op het ontwikkelen van acute events, zoals SEH of ziekenhuisopname.
  • Het ontwikkelen van effectieve data-gedreven interventies die bijdragen aan het optimaliseren van de zelfredzaamheid en zelfmanagement van ouderen.
  • Het ontwikkelen van nieuwe instrumenten om vroegtijdige verslechtering van gezondheid te detecteren.

Binnen deze onderzoekslijn richten wij ons op:

• De ontwikkeling van een anamnese-instrument voor verpleegkundigen op de ambulance en spoedeisende hulp om, naast de behandeling van het acute zorgprobleem, beter in te kunnen spelen op specifieke behoeftes van ouderen met een kwetsbare gezondheid.
  • Doorontwikkeling en implementatie van de ConnectEM binnen de acute zorg setting (SEH en ambulancezorg).
  • Definiëring van het concept ‘psychische ontregeling’ binnen de Acute zorg door middel van internationale Delphi-studie.
  • Ontwikkeling van een wetenschappelijke kennisagenda rondom acute zorg voor ‘ouderen met een kwetsbare gezondheid’ en ‘psychisch ontregelde patiënten'.

• psychisch ontregeld (pontac, pontac - 2, kennisagenda)
  • discriminatie - pyschisch - somatiek
  • delphi internationaal (concept, definitie)

In deze lijn richten we ons op het optimaliseren van zorg voor mensen met complexe multimorbiditeit tijdens transitiemomenten, dus bewegen tussen thuis, de acute zorg en het ziekenhuis. De focus ligt op het bieden van de juiste zorg op de juiste plek door de juiste professional, het optimaliseren van zelfmanagement in de keten, en  acute zorg thuis.

Binnen deze onderzoekslijn richten wij ons op:

• Het verbeteren van zelfmanagement bij patiënten in de transitie van ziekenhuis naar huis.
  • Preventie van niet-passende zorg in de laatste levensfase van ouderen die acute zorg nodig hebben.

Onderwijs

We vertalen resultaten en bevindingen uit onze onderzoeken naar het onderwijs. Studenten van bijbehorende opleidingen (verpleegkunde, MANP, Verplegingswetenschap) zullen hierdoor kwalitatief hoogstaande zorg kunnen bieden aan patiënten.

Twee ouderen zitten in een tuin Carin de Kok

“Samen met het lectoraat Proactieve zorg voor thuiswonende ouderen werken we aan proactieve ouderenzorg. Het mooie is dat we zo kennis en kunde bundelen.”

Carin de Kok Huisarts en medisch directeur Coöperatie Huisartsen Utrecht Stad (HUS)

Samenwerking

Het lectoraat Proactieve zorg voor thuiswonende ouderen werkt samen met het Instituut Verpleegkundige Studies. Is nauw verbonden met de leerstoel Verplegingswetenschap UMC Utrecht en werkt met het UMCU, HU, Careyn, Axioncontinu, De Rijnhoven en Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra samen binnen de Academische Werkplaats Verpleegkunde in de wijk.

Onze lectoren en onderzoekers

Nienke Bleijenberg | lector | lectoraat Chronisch Zieken

Nienke Bleijenberg

Lector Proactieve zorg voor thuiswonende ouderen Bekijk profiel
Wietske Blom-Ham | Onderzoeker lectoraat Proactieve Zorg voor Thuiswonende Ouderen van Hogeschool Utrecht

Wietske Blom-Ham

Lector Proactieve zorg voor thuiswonende ouderen Bekijk profiel
Niek Galenkamp | Promovendus | Lectoraat Proactieve Zorg voor Thuiswonende Ouderen

Niek Galenkamp

Promovendus Proactieve zorg voor thuiswonende ouderen Bekijk profiel

Thóra Hafsteinsdóttir

Onderzoeker Proactieve zorg voor thuiswonende ouderen Bekijk profiel

Wil je samenwerken of heb je een vraag?