Immersieve Journalistiek en het Betrokken Publiek

VR bril interactie

Nieuwsmedia experimenteren steeds meer met nieuwe verhaaltechnieken, zoals 360-graden-video, augmented reality en virtual reality, om het publiek bij het verhaal te betrekken. Wij onderzoeken de journalistieke toegevoegde waarde en de impact op het publiek van deze nieuwe journalistieke producties.

Doel

Mediaorganisaties experimenteren met nieuwe technieken om verhalen te vertellen. Ze gebruiken 360-graden video, augmented reality (AR) en virtual reality (VR) om de gebruiker het verhaal te laten zien en voelen. Het opgaan in een verhaal noemen we immersiviteit. Maar werken die technieken voor immersiviteit ook echt? Vergroot het daarmee de emotionele betrokkenheid bij het verhaal? En wat betekent dit vervolgens voor de informatievoorziening aan het publiek?

Resultaten

Dit onderzoek loopt momenteel. Na afronding vind je hier een samenvatting van de resultaten.

Looptijd

01 februari 2018 - 01 februari 2020

Aanpak

Allereerst kijken we hoe immersieve producties tot stand komen. Door middel van een inhoudsanalyse kijken we welke immersieve elementen worden gebruikt in hedendaagse journalistieke producties. Door middel van interviews met makers en experts van immersieve journalistiek onderzoeken we welke processen hieraan ten grondslag liggen.

Bekijk ook ons blog op journalismlab.nl

Betrokken HU-onderzoekers

  • Yael de Haan | lector | Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie
    Yael de Haan
    • Lector
    • Lectoraten: Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie
  • Kiki de Bruin | onderzoeker | Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie
    Kiki de Bruin
    • Promovendus
    • Lectoraten: Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie
  • Nele Goetier | onderzoeker | Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie
    Nele Goutier
    • Docent-onderzoeker
    • Lectoraten: Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie
  • Anne Nienhuis | onderzoeker | Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie en Human Experience & Media Design
    Anne Nienhuis
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie

Samenwerking met kennispartners

Samen met onderzoekers aan de UvA en de Universiteit van Wenen en journalisten van KRO-NCRV, VPRO, NOS, NTR en Instituut voor Beeld en Geluid startte J-lab in 2018 aan dit project. J-lab heeft hiervoor een subsidie van SIA (Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek) gekregen.

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Yael de Haan | lector | Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie

Yael de Haan

  • Lector
  • Lectoraat: Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie