DLO Inclusief Onderwijs
De afgelopen twee jaar hebben HU-teams onderzocht hoe HU-onderwijs inclusiever kan – praktisch én sociaal. Nu brengen we stakeholders samen om inzichten om te zetten in actie: we co-creëren een e-learning tool rond inclusie in het onderwijs. Samen bouwen we aan een leeromgeving die werkt voor iedereen.
Doel
1.Samenwerken binnen HU om het hoger onderwijs inclusiever te maken.
2. Ontwikkelen van richtlijnen en een e-learningtool voor medewerkers.
3. Creëren van een learning community rond inclusie.
4. Opzetten van een onderzoeksagenda met externe partners.
5. Meer aandacht genereren voor neurodiversiteit en ondersteuningsbehoeften in onderwijs en werk.
6. Op lange termijn: een inclusieve hybride leeromgeving realiseren die werkt voor iedereen.
Dit project bestaat uit drie fasen: we analyseren huidige praktijken en beleid, bouwen een learning community rond inclusie, en ontwikkelen een e-learningtool met online en face-to-face oefeningen om docenten te ondersteunen in het creëren van inclusiever hoger onderwijs.
Resultaten
- Mapping of current HU projects related to inclusion (internal document)
- Research report (to be published in December)
- Prototype of the e-learning tool
Looptijd
06 januari 2025 - 31 december 2025
Aanpak
Door eerdere HU-onderzoeken (zoals DLO Digitale Inclusie), expertinterviews, co-designsessies met studenten en docenten worden nieuwe vragen rond inclusief onderwijs onderzocht. Dit vormt de basis voor een e-learning tool die docenten praktische handvatten biedt om de hybride leeromgeving inclusiever te maken, zodat studenten volwaardig kunnen deelnemen en medewerkers er effectief in kunnen werken.
Impact voor het onderwijs
Dit project heeft als doel om de hybride leeromgeving van HU inclusiever te maken door beter rekening te houden met behoeften die vaak over het hoofd worden gezien. Denk aan neurodivergente studenten en gebruikers met visuele, auditieve of motorische beperkingen. Door het onderwijs toegankelijker te maken, onder andere via inclusieve applicaties en software, streven we naar een leeromgeving waarin álle studenten optimaal kunnen deelnemen en leren. Diversiteit in behoeften wordt vanaf het begin meegenomen in ontwerp en uitvoering.