Dr. Remco Coppoolse studeerde fysiotherapie, bewegingswetenschappen en opleidingskunde en promoveerde op het thema onderwijsinnovatie. Het centrale thema in zijn werk is hoe leiders van innovatie een veranderinitiatief naar succes leiden.
Remco verbaast zich als onderwijsvernieuwer al 20 jaar over de dynamiek in onderwijsinnovatie, die kan omslaan van enthousiasme naar gedoe. Vernieuwers lopen vast in onderwijsinnovaties omdat het anders liep dan verwacht. Aanleiding voor hem om zich te verdiepen in deze dynamiek en onderliggende mechanismes. Hij promoveerde op onderzoek hiernaar.
De laatste jaren combineert hij zijn advies- en onderzoekswerk met het begeleiden van projectleiders onderwijsinnovatie in het hbo. Ook in andere sectoren van het onderwijs verzorgt hij opleidingsactiviteiten voor projectleiders, lijnmanagers en andere leiders van onderwijsinnovatie binnen Hogeschool Utrecht en vanuit zijn eigen adviespraktijk. Deze combinatie van advies- en onderzoekswerk zorgt voor kennisontwikkeling en leren over onderwijsinnovatie in de praktijk.
Expertises
- Onderwijsinnovatie
- Verandering
Publicaties
- Op zoek naar de ziel van de professional Levensbeschouwelijke vorming in beroepsopleiding en professionalisering
- Op zoek naar de ziel van de professional De ziel als metafoor voor het innerlijke, het eigene en de inspiratie in het werk
- Overdrachtswaarde in onderwijsinnovatieprojecten De sleutel tot succes