Elske van den Boom - Muilenburg

Onderzoeker

Dr. Elske van den Boom-Muilenburg is als senior onderzoeker en hogeschool hoofddocent verbonden aan het lectoraat Organiseren van Verandering in Onderwijs. Haar onderzoek focust zich op leernetwerken, sociaal kapitaal, evidence-informed veranderen en leiderschap. Dit doet ze in, met en voor de praktijk.

Na het volgen van de Academische Lerarenopleiding Primair Onderwijs (ALPO) en de onderzoeksmaster Educational Sciences: Learning in Interaction, werkte Elske vier jaar als promovenda aan de Universiteit Twente. Ze deed onderzoek naar de rol van leiderschap in scholen die duurzaam werkten aan onderwijsontwikkeling met professionele leergemeenschappen (PLG’s).

Expertises

  • Leiderschap
  • Sociaal kapitaal (en sociale netwerk analyse)
  • Evidence-informed veranderen

Publicaties

  • Portretten van Interdisciplinair Samenwerken Bruggenbouwers & Grensverleggers
    • Anton Boonen, Hester van Roode, Peter Mesker, Rolf de Jong, Hanneke Barth, Hannie van Beers, Lisette van der Poel, Justin van Riel, Elske van den Boom-Muilenburg, Nienke Aalbers, Mirjam van der Ven
    • Lectoraat: Participatie en Stedelijke Ontwikkeling
    • Rapport
    • 2023
  • How a sense of collective efficacy influences teacher learning during change The role of academic optimism and shared vision
    • Kristin Vanlommel, Elske van den Boom-Muilenburg, Jan Thesingh, Èvi Kikken
    • Lectoraat: Organiseren van Verandering in Onderwijs
    • Artikel
    • 2022
  • Onderwijs anders organiseren in regio Utrecht Een weergave in acht unieke portretten
    • Elske van den Boom-Muilenburg, Nancy Robben, Tim Grandiek, Bibi Van Wolput, Mieke Koeslag-Kreunen
    • Lectoraten: Organiseren van Verandering in Onderwijs, Werken in Onderwijs
    • Rapport
    • 2022

Projecten