dr. Kristin Vanlommel is hogeschoolhoofddocent bij Hogeschool Utrecht en werkt bij het Kenniscentrum Leren en Innoveren. Zij combineert onderzoek en onderwijs rond thema’s die betrekking hebben op het gebruik van data en expertise om tot professionele besluitvorming te komen. 

Kristin onderzoekt de besluitvormingsprocessen van onderwijsprofessionals. Onder welke voorwaarden leiden onderwijsinnovaties bijvoorbeeld tot de beoogde kwaliteitsontwikkeling? Haar expertise gebruikt ze onder meer om (docenten)teams te ondersteunen bij het plannen en evalueren van innovaties en bij het uitwerken van een kwaliteitsbeleid. Ze heeft jarenlange ervaring met professionaliseringstrajecten rond datagebruik voor schoolontwikkeling. 


"Een doelgerichte combinatie van data en expertise leidt tot professionele beslissingen."

Kristin Vanlommel
Hogeschoolhoofddocent

Kristin promoveerde aan de Universiteit Antwerpen en doceerde er nadien Onderwijsbeleid als gastprofessor. Ze deed ook praktische beleidservaring op als beleidsadviseur voor Katholiek Onderwijs Vlaanderen en is tot op heden bestuurder van het International Congress for School Effectiveness and Improvement.

Expertises

  • Kwaliteitsontwikkeling en effectiviteit
  • Datagebruik, professionele besluitvorming
  • Onderwijsinnovatie

Publicaties

  • Sorting pupils into their next educational track How strongly do teachers rely on data-based or intuitive processes when they make the transition decision?
    • Kristin Vanlommel, Roos van Gasse, Jan Vanhoof, Peter van Petegem
    • Lectoraat: Beroepsonderwijs
    • Artikel
    • 2020
Foto Kristin Vanlommel

Kristin Vanlommel

  • Lector
  • Lectoraat: Organiseren van verandering in onderwijs