Jeroen van Grondelle

Jeroen van Grondelle

Onderzoeker
Jeroen van Grondelle is onderzoeker binnen het Lectoraat Digital Ethics op het vlak van waardenvol ontwerp van (publieke) dienstverlening.  Daarnaast geeft hij les in onderzoeksmethoden op de Master of Informatics en innovatievaardigheden op de deeltijd bacheloropleiding Business, IT en Management.  

De afgelopen jaren deed Jeroen samen met overheden onderzoek naar het burgerperspectief op publieke dienstverlening. De overheid wil beter aansluiten bij burgers en proactiever zijn in haar dienstverlening. En daarbij meer dan vroeger de menselijke maat hanteren. Maar wat vinden burgers daar eigenlijk van? En hoe kunnen overheden de stem van burgers vooraf meenemen, al bij het vormgeven van hun dienstverlening, in plaats van achteraf, nadat burgers en inwoners misschien heel anders reageerden dan verwacht?  

In zijn onderzoek heeft hij speciale aandacht voor (het ontwerpen van) dienstverlening waarin algoritmen een rol spelen. En waarin burgers maar ook ambtenaren met die algoritmen moeten interacteren. Dat leidt tot nieuwe werkwijzen en rolverdelingen. Hoe zorgen we dat we dat inrichten op een manier die voor iedereen werkt? 

Jeroen werkte na zijn studie een aantal jaren bij IT-adviesbureaus en was in 2006 medeoprichter en onderzoeksdirecteur van een startup. Hij ontwikkelde de ideeën achter een innovatief, AI-gedreven platform voor complexe bedrijfsprocessen voor grote bedrijven en overheden. Daar leidde hij de deelname van de startup aan een aantal Europese FP7 onderzoeksprojecten op het vlak van o.a. procesmodellering, bedrijfsregels, semantic web en computational linguistics.  

Hij studeerde wiskunde aan de Universiteit Utrecht en specialiseerde zich in algoritme-ontwerp en grootschalig parallel rekenen. 

Expertises

  • Value Sensitive Design
  • Algoritmen in publieke dienstverlening
  • Ontwerpen met burger/inwoner/klantperspectief

Publicaties


Projecten

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Jeroen van Grondelle

Jeroen van Grondelle

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Betekenisvol Digitaal Innoveren