Aletta Smits | onderzoeker | Human Experience & Media Design

Aletta Smits

Onderzoeker

Aletta Smits is hogeschoolhoofddocent en onderzoeker aan de Hogeschool Utrecht. Ze ontwikkelde de master Data-driven Design en de minor Big Data & Social media. Ze is trekker van de onderzoekslijn Interactiekwaliteiten van recommender systemen. 

Ze studeerde moderne taalkunde (met psychologie en ICT) en is in 2002 gepromoveerd in de theoretische taalkunde (informatieverwerking in geschreven teksten) bij de Vrije Universiteit/Universiteit van Amsterdam. Ze heeft sinds die tijd bij de Universiteit Leiden als onderzoeker en onderwijsontwikkelaar gewerkt en in haar eigen trainingsbedrijf (De Loef Training) o.a. trainingen en lezingen verzorgd over engagement en gedragsbeïnvloeding. 

Aletta richt zich in haar onderzoek op het interface design van recommender systemen. Aan de ene kant gaat het dan om design uitdagingen die ontwerpers in het algemeen tegenkomen bij het ontwerpen voor smart systems. Uit een grote studie onder 200 Ux’ers blijkt dat designers tegen problemen aanlopen bij het ontwerpen voor recommenders die ze bij andere systemen niet kennen, en waarvan ze het gevoel hebben dat ze er ook niet altijd adequaat voor toegerust zijn. Voorbeelden zijn “hoe ontwerp je de rating processen in een tijd waarin gebruikers er genoeg van hebben om altijd en overal feedback achter te laten?”, of “hoe zorg je dat een pagina niet ‘te vol’ wordt, maar dat er tegelijkertijd goede en goed toegankelijke uitleg gegeven wordt over waarom een item aanbevolen wordt aan een gebruiker?”

Aan de andere kant gaat het om fundamenteel onderzoek naar de samenhang tussen user experience (hoe fijn is het om een systeem te gebruiken), algorithmic affordances  (op welke manieren staat het algoritme toe de gebruiker om invloed op de uitkomsten van de berekening uit te oefenen, en hoe is die affordance in de interface geïmplementeerd), en interactiekwaliteiten (hoe worden interactiekwaliteiten als transparantie, en controle beïnvloed door specifieke implementaties van algorithmic affordances, en welk effect heeft dat op de gebruikerservaring?)


Publicaties

  • The anatomy of a personal service the eight dimension of 'personal'
    • Jeroen van Grondelle, Marlies van Steenbergen, Aletta Smits, Tijs Timmerman, Koen van Turnhout, Harald Pol
    • Lectoraten: Betekenisvol Digitaal Innoveren, Human Experience & Media Design, Marketing & Customer Experience
    • Lezing
    • 2023
  • Hoe kunnen we digitale dienstverlening persoonlijker maken?
    • Jeroen van Grondelle, Marlies van Steenbergen, Aletta Smits
    • Lectoraat: Marketing & Customer Experience
    • Artikel
    • 2022
  • Radio Dabanga Applied Design Research in Human Experience & Media Design
    • Koen van Turnhout, Aletta Smits
    • Lectoraat: Human Experience & Media Design
    • Boek
    • 2021

Projecten

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Aletta Smits | onderzoeker | Human Experience & Media Design

Aletta Smits

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Human Experience & Media Design