Principes ontwikkelen voor het ontwerp en de toetsing van digitale interventies in de GGZ: een multiperspectieve aanpak

zorg tablet
Dit promotieonderzoek richt zich op het faciliteren van het ontwerpen en beoordelen van digitale interventies voor de geestelijke gezondheidszorg door de perspectieven van belanghebbenden (beoefenaars in de geestelijke gezondheidszorg, gebruikers en ontwerpers) te bekijken en co-gecreëerde ontwerp- en beoordelingsprincipes op te leveren die de ontwikkeling van effectieve digitale interventies voor geestelijke gezondheid mogelijk maken, zoals gesprekspartners en mobiele gezondheidsapps.

Doel

Het doel is om ontwerpers te helpen bij het creëren van effectieve hulpmiddelen en om deskundigen op het gebied van geestelijke gezondheid en patiënten in staat te stellen het ontwerp van deze interventies te herzien. Daarmee  wordt er gericht op het verbeteren van de gebruikerservaring en het ontwerpproces van deze interventies.

Resultaten

• In kaart brengen van de technische en ontwerpeisen, motiverende factoren en perspectieven voor acceptatie en continu gebruik van digitale gezondheidsinterventies (gebruikersinterfaces van gesprekspartners en toepassingen voor geestelijke gezondheid) door samen te werken met de belanghebbenden.
  • Ontwerpers voorzien van evidence-based principes bij het ontwerpen van digitale interventies (gebruikersinterfaces van gesprekspartners en GGZ-applicaties) voor de GGZ.
  • Zorg voor professionals in de geestelijke gezondheidszorg met richtlijnen voor het beoordelen van het ontwerp van digitale gezondheidsinterventies vanuit het perspectief van meerdere belanghebbenden voordat ze worden geïmplementeerd.
  • Patiëntvertegenwoordigers voorzien van kaders en hulpmiddelen om de acceptatie van digitale interventies in de geestelijke gezondheidszorg te beoordelen.

Looptijd

01 september 2023 - 01 september 2027

Aanpak

In dit promoieonderzoek combineren we een systematische literatuurstudie met beschrijvende casestudy's en de inzichten verkregen uit de ontwerpprocessen. Samen zullen ze een ontwerpstudie makkelijker maken. Tijdens de ontwerpstudiefase zullen we de principes (inzichten voor de casestudy's en literatuurstudie) vertalen naar proof-of-concepts en lo-fi prototypes met behulp van een co-designaanpak. De toepasbaarheid van de principes en kaders en de bruikbaarheid van het resulterende ontwerp uit de ontwerpstudie zullen door belanghebbenden worden beoordeeld.

Oproep voor studenten

Er zijn mogelijkheden voor studenten om mee te werken aan het verkennen en evalueren van bestaande ontwerpprincipes tijdens het ontwerpen van chatbots, mobiele applicaties, immersive designs (VR) etc. en hoe deze kunnen worden ontworpen voor de geestelijke gezondheidszorg.

Betrokken HU-onderzoekers

• Sarah_Mbawa
    Sarah Mbawa
    • Promovendus
    Koen van Turnhout
    • Lector
    Aletta Smits
    • Onderzoeker

Samenwerking met kennispartners

Het onderzoek is aanbevolen door de afdeling Intelligent Systems van de TU Delft, Y.Digital, en de afdeling Innovaties in de GGZ, Universiteit Maastricht.

Heb je een vraag of wil je samenwerken?

Sarah_Mbawa

Sarah Mbawa