Ons lectoraat ontwikkelt middelen, methoden en modellen om de gebruikerservaring van digitale media te optimaliseren. Dit doen we door interacties tussen mens en media te meten om daarmee de ervaring continu te verbeteren. Dit noemen we de 'datafeedbackloop'.

Onderzoekslijnen binnen het lectoraat

In deze onderzoekslijn bestuderen we digitale platformen. Het doel is om tot inzichten, producten en diensten te komen die economische en maatschappelijke waarde opleveren.

In deze onderzoekslijn meten we interacties tussen mens en media om betrokkenheid te optimaliseren.

In deze onderzoekslijn richten we ons op het effect van communicatie tussen mensen en niet-menselijke karakters zoals avatars, robots en AI-chatbots.

In deze onderzoekslijn ontwikkelen we ontwerppraktijken binnen de creatieve industrie. We doen dit door te experimenteren met technologie.


Onderwijs

We betrekken studenten structureel bij onze onderzoeksprojecten. Zij leveren relevante bijdragen aan de projecten. Daarnaast geven we regelmatig gastcolleges, workshops en inspiratiesessies bij opleidingen binnen en buiten Hogeschool Utrecht.

Samenwerking

We werken samen met verschillende partners uit de creatieve industrie, kennisinstellingen, publieke sector en zakelijke dienstverlening, zoals:

GGD Hart voor Brabant, Media Perspectives, Dutch Game Garden, OBI4wan, Gemeente Utrecht en U Create.

Onze lectoren en onderzoekers

Koen van Turnhout

Koen van Turnhout

Lector Human Experience & Media Design Bekijk profiel
Suzanne de Bakker | onderzoeker | Human Experience & Media Design

Suzanne de Bakker

Docent-onderzoeker Human Experience & Media Design Bekijk profiel
Simone de Droog | onderzoeker | Human Experience & Media Design

Simone de Droog

Onderzoeker Human Experience & Media Design Bekijk profiel
Erik Hekman | onderzoeker | Human Experience & Media Design

Erik Hekman

Promovendus Human Experience & Media Design Bekijk profiel

Nieuws en evenementen