De opleiding

De deeltijd Master Educational Needs leert je om te gaan met diversiteit in de klas en in jouw organisatie en het geven van passend onderwijs in complexe situaties.

Lesdata: 1 of 2 lesbijeenkomsten per week (afhankelijk van het studietempo). Zie overzicht lesdagen en -tijden.

Het vertrekpunt van de opleiding is het onderwerp ‘Diversiteit als pedagogische kracht’. Je verdiept je in diversiteit en de normatieve professional, de betekenis van de pedagogiek en specifiek pedagogisch handelen in uiteenlopende situaties.

Afhankelijk van je interesses en ambities kun je je specialiseren. Het opleidingstraject van elke specialisatie bestaat uit:

  • Het analyseren van complexe problematieken;
  • Het doorbreken van patronen, verwerven van diepgaande, gedetailleerde kennis en ene kritisch begrip van specifieke theorieën en actuele ontwikkelingen;
  • Visie gestuurd werken;
  • Het werken met betrouwbare en gevalideerde meetinstrumenten;
  • Reflectie en het uitvoeren en monitoren van onderbouwde interventies op de werkvloer.

Inhoud van de opleiding Master educational needs

De opleiding is opgebouwd uit modules met de door jou gekozen specialisatie als basis. In de modules wordt gedifferentieerd naar jouw doelgroep (bijvoorbeeld jonge kind, vo/mbo) en thematieken (autisme, hoogbegaafdheid, begeleiden van leerlingen met syndromen en ziektebeelden).

Daarnaast bieden we inspiratiemomenten waarin actuele onderwerpen worden uitgediept.

Afhankelijk van je interesses en ambities kun je je onder andere specialiseren op de volgende gebieden:

  • Gedrag
  • Leren
  • Begeleiden
  • Leidinggeven

Bekijk welke modules er onder de verschillende domeinen vallen.

Modules

Losse modules

Wil je je verder ontwikkelen in jouw vakgebied, maar niet direct een masteropleiding volgen? Dan zijn de mastermodules uit de Masteropleiding Educational Needs misschien geschikt voor je.

Onze mastermodules behandelen onderwerpen die actueel zijn en een grote relevantie hebben voor de ontwikkelingen in het werkveld en op jouw vakgebied.

Ook kun je het volgen van één of meer mastermodules zien als het proeven aan de masteropleiding Educational Needs. Je ervaart wat het betekent om te studeren op masterniveau. Als je vervolgens wilt instromen in de masteropleiding Educational Needs, dan bestaat de mogelijkheid om vrijstelling voor de gevolgde module(s) aan te vragen bij de examencommissie. Je verspreidt op deze manier je studielast, zodat deze aansluit bij jouw werk- en privésituatie.

De modules bestaan uit het volgen van bijeenkomsten, zelfstudie en het maken van opdrachten in jouw praktijksituatie.

Voorwaarde is dat je in het bezit bent van een hbo-getuigschrift of een bachelordiploma en dat je de praktijkopdrachten kunt uitvoeren in jouw organisatie.

De mastermodules worden aangeboden in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. De kosten voor een module zijn € 695,- tot € 1390,- afhankelijk van de studielast.

Ben je enthousiast geworden en wil je meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op: 088-4817888 of info-seminarium@hu.nl.

Bekijk de modules

Docenten Educational Needs

De docenten van de Master Educational Needs hebben (actieve) praktijkervaring en minimaal een HBO master.

Kees van Overveld, docent

Dr. Kees van Overveld

Hogeschooldocent

Kees van Overveld werkt ruim 30 jaar in het onderwijs. Hij heeft ervaring als leraar, interne begeleider, hogeschool(hoofd)docent, onderzoeker en onderwijsbegeleider.

Kees is gespecialiseerd in het voorkomen en aanpakken van gedragsproblemen. Je kunt hem tegenkomen in alle reguliere gedragsmodules van de opleiding, inclusief de module over sociale veiligheid en autisme.

 

Kees is in 2008 gepromoveerd aan de UU met als onderwerp agressie bij jongens. Hij is auteur van vele artikelen en boeken (waaronder Groepsplan Gedrag; SEL).

 

Meer over de publicaties van Kees vind je op zijn website: www.keesvanoverveld.nl.

Ria Goedhart, docent

Ria Goedhart MEd

Hogeschooldocent

Ria Goedhart is leraar speciaal basisonderwijs geweest en daarna ambulant begeleider. Bij het Seminarium voor Orthopedagogiek van de HU maakt zij deel uit van de curriculumcommissie.

Als ontwikkelaar en docent van de modules Gedrag en de cursus Begeleiden van Nieuwkomers op school, is zij altijd op zoek naar nieuwe theoretische inzichten en praktijkervaringen om leraren te kunnen ondersteunen in hun denken en handelen.

 

Zij heeft in het kader van de toenemende diversiteit een aantal artikelen en een boek geschreven over Samenleren op een superdiverse school en verzorgt daarover ook lezingen en workshops.

Peter de Vries, docent Master Educational Needs

Drs. Peter de Vries

Hogeschooldocent

Drs. Peter de Vries werkt sinds 1985 in het onderwijs. Hij werkte als leraar in zowel het regulier onderwijs als het speciaal onderwijs en was 10 jaar actief als interne begeleider.

Peter studeerde (na de Pabo en HBO-Pedagogiek) orthopedagogiek met als specialisme: Gedragsproblemen in de Onderwijspraktijk. Naast Gedrag houdt Peter zich bezig met handelingsgericht werken en passend onderwijs. Hij publiceerde, naast vele artikelen in diverse vakbladen, diverse boeken waaronder: Handelingsgericht Werken in Passend Onderwijs en Instrumenten voor Begeleiden in Passend Onderwijs (Perspectief Uitgevers).

 

Je zult Peter als docent en begeleider vooral aantreffen binnen de routes Gedragsspecialist en Specialist Begeleiden.

Ria Geerse, hogeschooldocent Master Educational Needs deeltijd

Ria Geerse MEd

Projectcoördinator en hogeschooldocent

Ria werkt sinds 1976 in het onderwijs. Ze werkte in het regulier onderwijs als leerkracht, remedial teacher op een inclusieve school en leesbegeleider. Bij de HU werkt ze als docent Geletterdheid, domeincoördinator Leren en schoolbegeleider.

Als ontwikkelaar werkte ze mee aan de modules voor de specialisatie Leren en de Expert Nieuwkomers. Het verbinden van de diverse taaldomeinen met elkaar en de kennis over didactiek en professioneel handelen heeft haar interesse.

 

Als schoolbegeleider begeleidt ze scholen voor de 2-jarige trajecten LIST en DENK! Dit zijn succesvolle en wetenschappelijk onderbouwde trajecten ter verbetering van vloeiend (technisch) leesonderwijs (LIST) en begrijpend leesonderwijs (DENK!). Meer over LIST en DENK! (op HU.nl en Facebook).

Dian Fluijt, docent Master Educational Needs (MEN)

Dian Fluijt

Hogeschooldocent

Dian Fluijt heeft gewerkt als leerkracht in basis en voortgezet (speciaal) onderwijs, als intern en ambulant begeleider en leidinggevende.

Dian is gepromoveerd op het onderwerp ‘Passend Onderwijzen met co-teaching’ en heeft hierover drie boeken en diverse artikelen geschreven. Als auteur en redacteur is zij verbonden aan verschillende tijdschriften.

 

Ze maakt als onderzoeker deel uit van het Lectoraat Normatieve Professionalisering en het Lectoraat Meertaligheid en Diversiteit.

 

Je komt Dian vooral tegen in de leerroutes gedrag en begeleiden. Haar kernwoorden tijdens de bijeenkomsten met studenten zijn eigenaarschap, onderzoeken, verbinden, inspireren, bezielen.

 

Meer over de activiteiten en boeken van Dian vind je op haar website: www.dianfluijt.nl.

Overige informatie

Binnen de opleiding studeer je flexibel. Gemiddeld is er een bijeenkomst per week en daarnaast studeer je in je eigen tijd en voer je (onderzoeks)opdrachten uit in de praktijk. Samen met je studieloopbaanbegeleider bepaal je jouw eigen studietempo, de volgorde van modules (bij de specialisatie Leidinggeven ligt de volgorde vast) en je toetsmomenten. Bij de start van de opleiding bepaal je samen met je studieloopbaanbegeleider hoe je examenpakket eruit gaat zien. Zo kun je je studie afstemmen op je interesses, ambities en je werk- en privésituatie.

Tijdens de deeltijdopleiding Master Educational Needs leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en van het contact tussen studenten en docenten.

In Nederland zijn er twee vormen van collegegeld: het wettelijke collegegeld (lager tarief) en het instellingscollegegeld (hoger tarief). In welke categorie je valt, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. 

Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).

"De verbinding tussen studenten en de beroepspraktijk vinden we heel belangrijk. Daarom organiseerden we dit jaar een inspiratiedag."

Ginny Vlieks Coördinator Master Educational Needs
Rijan van Geene, oud-student Master Educational Needs en leraar

"Tijdens het volgen van de modules heb ik geleerd om wetenschappelijke onderzoeken te gebruiken om objectief te leren kijken naar gedrag van leerlingen"

Rijan van Geene Oud-student
Paula Bonefaas, oud-student Master Educational Needs en docent vwo

"Het kritisch kijken naar mijn eigen kwaliteiten als lesgevende loopt als een rode draad door alle modules heen"

Paula Bonefaas Oud-student