De opleiding
In deze master leer je omgaan met diversiteit in jouw organisatie en passend onderwijs geven in complexe situaties. Zo is er een link tussen wat je leert en jouw werk. De opleiding is gericht op onderwijsprofessionals po, vo, mbo, hbo, so, maar ook op bijvoorbeeld medewerkers in de jeugdzorg. Je gebruikt je dagelijkse praktijk als input voor de modules.
Tijdens de opleiding werk je op drie verschillende niveaus:
- Werken met en voor de leerlingen: leren en leeromgeving, begeleiding van leerlingen, de leraar als persoon;
- Werken in en voor de schoolorganisatie: schoolontwikkeling, begeleiding van collega's, kenniscirculatie, de leraar als participant in de verandering;
- Professioneel handelen en beroepsontwikkeling, onderzoekende houding, maatschappelijk besef, reflectie en ontwikkeling.
Inhoud van de master educational needs
De opleiding is opgebouwd uit modules met de door jou gekozen specialisatie als basis. Afhankelijk van je interesses en ambities kies je één specialisatie.
De eerste associatie bij gedrag op school is meestal ‘moeilijk of ongewenst gedrag’; en dan wordt bedoeld ‘van de leerling of student’. Het uitgangspunt in deze specialisatie is dat gedrag wordt gevormd in interactie en in een context. Dat proces is nooit te reduceren tot enkel het volgen van een protocol of stappenplan.
Bij de specialisatie gedrag komen kennis en vaardigheden aan de orde om jouw nieuwsgierigheid blijvend aan te wakkeren: wat werkt waarom, met juist deze groep, leerling of student, in deze situatie? Jijzelf als professional bent het beginpunt. Wie ben je en wat doe je al wanneer het goed gaat? Hoe past dat bij jouw visie en de visie van de school? Wat zijn voor jou bekende perspectieven op gedrag en welke perspectieven bieden nieuwe mogelijkheden?
In de specialisatie gedrag blijkt steeds opnieuw dat ‘goed’ gedrag geen trucje is en de basis van jouw handelen meer dan een onderbuikgevoel. Van jou wordt gevraagd inzicht te verwerven in recente theorie over gedrag op school en dat voortdurend passend te maken voor jouzelf als professional en de school als organisatie. Passend natuurlijk vooral voor de leerling/student in alle mogelijke diversiteit.
Onderwerpen die aan de orde komen zijn de sociaal emotionele ontwikkeling, groepsdynamiek, veiligheid, preventie, handelingsgericht, oplossingsgericht en traumasensitief werken. Afhankelijk van je interesse en context is er alle ruimte om zelf accenten te leggen.
Deze specialisatie is geschikt voor professionals in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs, mbo of hbo. Gedragsspecialisten die deze master hebben behaald, zijn kritische doeners die in samenwerking met leerlingen/studenten, ouders en hun team collega’s, een verschil maken. Zij weten gedrag in hun school op de kaart te zetten, als docent en/of in een begeleidende of adviserende rol.
Helaas horen we al jaren berichten over de dalende prestaties wat betreft de basisvaardigheden: laaggeletterdheid (taal- en rekenvaardigheid) onder de Nederlandse bevolking neemt toe, leerlingen en studenten zijn minder gemotiveerd om te lezen… Door te kiezen voor de specialisatie leren kun je het tij keren.
Binnen de specialisatie leren gaan we samen met jou die uitdaging aan. Je vraagt je af wat je visie is ten aanzien van de basisvaardigheden en hoe je deze visie kunt vertalen naar het handelen in de klas en op school. Je verdiept je in de effectieve elementen die van cruciaal belang zijn voor een goed basisaanbod in de klas zodat alle leerlingen/studenten kunnen profiteren van het aanbod dat zij krijgen. We richten ons daarbij op de didactische elementen en op pedagogische aspecten zoals motivatie, samenwerken en taakgerichtheid zodat de leerlingen/ studenten de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. In de verschillende modules wordt gebruik gemaakt van de meest actuele publicaties en inzichten die er zijn. Je leert om deze nieuwe inzichten toe te passen in je eigen praktijk en je leert hoe jij collega’s meeneemt in de nieuwe ontwikkelingen door de kennis te verspreiden en je collega ’s te ondersteunen bij de uitvoering.
Deze specialisatie is geschikt voor professionals in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs, mbo of hbo. Na het volgen van verschillende modules binnen de specialisatie leren kun je als taal-lees- of als rekenspecialist aan de slag in je eigen beroepspraktijk.
De specialisatie begeleiden is bij uitstek geschikt voor de begeleider die een bijdrage wil leveren aan een sterke ondersteuningsstructuur binnen de organisatie waarin alle leerlingen/studenten tot hun recht komen, en die mee wil ontwikkelen aan een goede onderwijskwaliteit op alle niveaus. Dit betekent dat je een duidelijke rol hebt in het coördineren en uitvoeren van een goed (bovenschools)zorg- en ondersteuningsbeleid, in de begeleiding en professionalisering van leraren/docenten en in het samen met het management vormgeven van de kwaliteitszorg.
Dit betekent ook dat je mee wilt denken met de begeleidingsuitdagingen van morgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de landelijke ontwikkelingen rondom inclusief onderwijs en de ontwikkelingen richting gespreid leiderschap. Om de rol van begeleider goed neer te kunnen zetten vraagt dit inzicht in netwerkniveau en in de organisatiestructuur en -cultuur. Communicatieve vaardigheden, op alle niveaus, zijn de sleutelvaardigheden van de begeleider. Tenslotte is een oriëntatie op het werk- en denkniveau van de begeleider, zoals vastgelegd in het beroepsprofiel van de Landelijk Beroepsgroep Begeleiders in het Onderwijs (LBBO), een must.
Deze specialisatie is geschikt voor professionals in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs, mbo of hbo. Na het volgen van deze master kun je als begeleider in verschillende functies of rollen aan de slag in je eigen beroepspraktijk.
Het programma is opgebouwd uit generieke modules, specialisatiemodules, keuzemodules en een eindassessment. Je sluit alle modules af met een beroepsopdracht binnen je eigen context. Je gaat aan de slag met vragen uit je eigen werk. Zo maak je de verbinding tussen theorie en praktijk. Ook bieden we inspiratiemomenten waarin we actuele onderwerpen uitdiepen.
De generieke modules vormen het fundament van de opleiding. Thema's zijn diversiteit & inclusie, onderzoek en pedagogiek. Iedereen volgt deze generieke modules.
Generieke modules
In deze mastermodule verdiep je je in onderwerpen als diversiteit, de betekenis van diversiteit voor de pedagogiek en jouw specifiek pedagogisch handelen als professional. Het constructenonderzoek vormt hiervoor de basis. Als we over diversiteit spreken bedoelen we het brede scala aan variabelen waarop mensen van elkaar kunnen verschillen. Het gaat dan om sociaal-economische achtergrond, etnische identiteit, raciale groep, de taal die men van huis uit spreekt, de mogelijkheden en beperkingen die iemand heeft, religie, seksuele oriëntatie, geslacht en neurologische diversiteit.
Verschillende dilemma’s komen in deze module aan de orde, waaronder het individu ten opzichte van het collectief, uniciteit ten opzichte van eenvormigheid en individuele verantwoordelijkheid ten opzichte van collectieve verantwoordelijkheid. Tijdens de module werk je aan een professioneel profiel waarin je op basis van verschillende theorieën rondom pedagogiek en diversiteit jouw eigen, inclusieve, specifieke onderwijskundige visie ontwikkelt. Deze visie stel je op aan de hand van onderbouwde, samenhangende, pedagogische gedachten met betrekking tot leerlingen/studenten met specifieke onderwijsbehoeften.
In deze mastermodule verdiep je je in de onderwerpen interprofessioneel samenwerken, de positionering van de professional en interprofessionele communicatie. Interprofessioneel samenwerken is een ‘waarden gedreven’ werkwijze. Daarbij gaat het in essentie om de dialoog als fundament voor het ethisch handelen bij het bieden van ondersteuning, begeleiding en/of behandeling van lerenden met specifieke onderwijsbehoeften.
In deze mastermodule vormt het analyseren van kwantitatieve en/of kwalitatieve gegevens van jouw school het uitgangspunt. Je leert werken met gegevens die met betrouwbare en gevalideerde meetinstrumenten zijn verzameld. De situatie op je eigen school wordt vergeleken met wetenschappelijke bevindingen en conclusies uit rapporten van de onderwijsinspectie. De gekozen vraagstukken kunnen betrekking hebben op gedrag, leren en/of begeleiden.
Gedrag: Specialisatiemodules
In deze module is er, naast het (curatief) reageren op ongewenst gedrag van lerenden, aandacht voor verschillende niveaus van preventie. Gedrag ontstaat en bestaat altijd in een context. Afhankelijk van het gekozen perspectief kan gedrag op verschillende wijzen betekenis krijgen. Naast het preventiedenken en de verschillende benaderingswijzen komen de volgende onderwerpen aan de orde: de gedragsfunctieanalyse (GFA), het welzijn van leerlingen in hun ontwikkeling, het sociologisch perspectief, de groepsdynamica en het groepsplan gedrag, de executieve- en cognitieve functies en het mediërend leren.
Onderwijs is een relationeel beroep. Dat maakt professioneel handelen per definitie ingewikkeld en uitdagend. De gedragsproblemen kunnen zo complex zijn dat je als professional twijfelt aan je eigen competenties en aan de begeleidingsmogelijkheden van jouw school. Juist dan komt het er op aan vanuit gezamenlijkheid te werken. In deze mastermodule werken we aan bewustwording en uitbreiding van de eigen mogelijkheden en die van de schooI. Dat doen we door ondersteuningsbehoeften van alle betrokkenen te formuleren,kennis en good practices te delen en in dialoog te gaan over complexe situaties.
In deze module ligt de nadruk op het proces van veranderen vanuit een heldere visie op onderwijsverbetering en onderwijskwaliteit. Je gaat aan de slag met het ‘waarom’ en ‘waartoe’ van de onderwijsverbetering, ‘wat’ je gaat veranderen en ‘hoe’ je dit gaat doen als het om de interventies gaat. Je ontwerpt een onderwijsverbetering of verandering op het gebied van je specialisatie. Dit betekent dat het accent ligt op de veranderkundige basiskennis die nodig is voor veranderingen in de onderwijsorganisatie.
Deze module wordt in 3 varianten aangeboden. Je volgt de variant (a, b of c) die hoort bij je specialisatie.
a) Specialisatie gedrag: onderwijsverbetering op het gebied van sociaal-emotioneel leren.
b) Specialisatie leren: onderwijsverbetering: taalrekenbeleid.
c) Specialisatie begeleiden: onderwijsverbetering: de begeleider binnen innoveren.
Leren: Specialisatiemodules
In deze mastermodule ligt de nadruk op de meest recente kennis die er is over taalgericht onderwijs. Taal wordt de hele dag gebruikt, zowel door leraren, docenten, leerlingen en studenten. Aan de leraren en docenten de taak om in alle vakken aandacht te besteden aan taal, zodat de taalvaardigheid van de leerlingen en studenten wordt versterkt.
Verschillende taaldomeinen komen in hun onderlinge relatie aan bod:
- taalverwerving
- taalontwikkeling en meertaligheid
- lezen: leesontwikkeling, vloeiend lezen, luisteren en begrijpend lezen
- schrijven
- spellen
De taaldomeinen worden belicht op basis van wetenschappelijke kennis over didactiek, professioneel handelen, instructie (scaffolding), differentiatie en het bevorderen van leerling betrokkenheid.
Deze mastermodule geeft inzicht in de ontwikkeling van gecijferdheid van leerlingen en in de wijze waarop het onderwijs daarop afgestemd kan worden in de diverse onderwijsvormen. De nadruk ligt op het onderwijsaanbod binnen de groep waarbij rekenprocessen voor leerlingen die zich niet vanzelfsprekend ontwikkelen een rol spelen. We behandelen differentiatiemodellen binnen het realistisch rekenen en gaan dieper in op diagnosticerend onderwijzen bij individuele leerlingen binnen de groep. De student denkt aan de hand van zijn leervragen proactief mee over de kwaliteit van het rekenwiskundeonderwijs voor alle leerlingen binnen het werkplekleren.
In deze module ligt de nadruk op het proces van veranderen vanuit een heldere visie op onderwijsverbetering en onderwijskwaliteit. Je gaat aan de slag met het het ‘waarom’ van de onderwijsverbetering, ‘wat’ je gaat doen en ‘hoe’ je dit gaat doen. Je gaat een onderwijsverbetering op het gebied van je specialisatie ontwerpen. Dit betekent dat je basiskennis krijgt over het inzetten van veranderingen in de onderwijsorganisatie.
Deze module wordt in 3 varianten aangeboden. Je volgt de variant (a, b of c) die hoort bij je specialisatie.
a) Onderwijsverbetering op het gebied van sociaal-emotioneel leren (specialisatie gedrag)
b) Onderwijsverbetering: taalrekenbeleid (specialisatie leren)
c) Onderwijsverbetering: de begeleider binnen innoveren (specialisatie begeleiden)
Begeleiden: Specialisatiemodules
In de rol van (intern) begeleider, kwaliteitscoördinator of zorgcoördinator heb je een bijzondere positie met verschillende ondersteunende rollen en taken binnen de school van de toekomst. De precieze invulling hangt af van factoren als wetgeving, onderwijsvisie, schoolbeleid, professionaliteit van collega’s en de cultuur op school. Je krijgt een goed beeld van de eisen die aan deze positie gesteld worden. Ook ontwikkel je een visie op wat voor begeleider jij wilt zijn en welke rol je kunt spelen om samen met het team passend en inclusief onderwijs te realiseren. Vanuit je positie als begeleider ga je aan de slag met een praktijkvraagstuk dat raakt aan de ontwikkelingen en het beleid binnen jouw organisatie.
In deze module leer je alles over groepsdynamiek, teamcommunicatie en teamleren. Je gaat aan de slag met het analyseren van een team binnen je organisatie. Hoe verloopt de samenwerking binnen dit team, hoe verloopt de interactie? Staan groepsleden welwillend ten opzichte van elkaar of juist niet? Door de kennis die je krijgt aangereikt kun je reflecteren op de processen en weet je waar verbeterpunten liggen.
Je verdiept je ook in verschillende aspecten van gespreksvoering. Je wordt uitgedaagd om op een bij jouw team passende wijze in gesprek te gaan met een toekomstgerichte focus en vanuit een houding van waardering en vertrouwen in elkaar. Je leert hoe je invulling geeft aan je rol als begeleider en gespreksleider en weet wat dat betekent voor jouw communicatie.
In deze module ligt de nadruk op het proces van veranderen vanuit een heldere visie op onderwijsverbetering en onderwijskwaliteit. Je gaat aan de slag met het ‘waarom’ en ‘waartoe’ van de onderwijsverbetering, ‘wat’ je gaat veranderen en ‘hoe’ je dit gaat doen als het om de interventies gaat. Je ontwerpt een onderwijsverbetering of verandering op het gebied van je specialisatie. Dit betekent dat het accent ligt op de veranderkundige basiskennis die nodig is voor veranderingen in de onderwijsorganisatie.
Deze module wordt in 3 varianten aangeboden. Je volgt de variant (a, b of c) die hoort bij je specialisatie.
a) Specialisatie gedrag: onderwijsverbetering op het gebied van sociaal-emotioneel leren.
b) Specialisatie leren: onderwijsverbetering: taalrekenbeleid.
c) Specialisatie begeleiden: onderwijsverbetering: de begeleider binnen innoveren.
Keuzemodules
In deze mastermodule wordt geprobeerd een antwoord te vinden op de diversiteit in de ontwikkelbehoeften van leerlingen met ASS. Daarvoor moeten wij ASS eerst begrijpen vanuit de leerling. De leerkracht en leerling kunnen beiden denken dat de leerling structuur nodig heeft, maar welke structuur dat is daarin moeten we de leerling volgen. Er wordt veel aandacht gegeven aan het in gesprek gaan met de leerling gezien het feit dat niet één kind met autisme dezelfde ondersteunings-, en ontwikkelbehoeften heeft. Vervolgens worden verschillende verklaringsmodellen gebruikt om vanuit onze denkwereld de ontwikkelingsstoornis te begrijpen. Daardoor kunnen wij beter begrip hebben voor de signaalfunctie van het gedrag van de leerling. De ondersteuning die we bieden is niet te vangen in methoden of modellen maar zal op maat moeten om zo een optimale ondersteuning en begeleiding te bieden. Communicatie met leerlingen met autisme is daarom essentieel en behoort tot de kern van de module. Hierdoor wordt professioneel handelen onderbouwd en versterkt en kunnen collega’s ondersteund worden in de beroepspraktijk. Het gebruik van beeldmateriaal om een analyse en communicatieplan te maken voor de student in gesprek met de leerling is verplicht. Onderwerpen die o.a. aan de orde komen zijn: DSM V, meisjes met autisme, leerpotentieel of intelligentie meten, ontwikkelbehoeften, verklaringsmodellen, aanpassingen in de communicatie en inclusie.
De vormgeving van het middelbaar beroepsonderwijs, de verbinding met het werkveld en de regionale opgave, flexibilisering van het aanbod, hybride leeromgevingen en het voorkomen van voortijdig schooluitval. Het zijn een paar actuele ontwikkelingen waarbij de overheid en het mbo samenwerken aan toegankelijk en toekomstbestendig onderwijs in een wereld die snel veranderd. De module begeleiden in het mbo richt zich op onderwijsprofessionals die werkzaam zijn in het voortgezet (speciaal) onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger beroepsonderwijs, waar enerzijds het beleid is gericht op de publiek-private samenwerking en een leven lang ontwikkelen en anderzijds op het gebied van voortijdig schoolverlaten, doorstroom vmbo-mbo-hbo, loopbaanoriëntatie- en begeleiding en motivatie. Als tweede thema verkennen we in deze module welke rol wij als docenten kunnen spelen rondom het begeleiden van onze studenten. Hiervoor verkennen wij eerst het veld: het recent historisch kader. Vervolgens bekijken we dit door de bril van onder andere Pierre Bourdieu, Ilias el Hadioui en Ronald Hünneman: welke inzichten kunnen we aan hen ontlenen als het gaat om deze doelgroep? Tenslotte staan we stil bij welke implicaties dit heeft voor onze rol en functie binnen het mbo-onderwijs.
Nederland heeft in 2016 het VN-verdrag inzake de rechten van mensen met een handicap geratificeerd. In artikel 24 van dat Verdrag staat dat een ‘inclusief onderwijssysteem op alle niveaus’ wordt gewaarborgd. Inclusief onderwijs is dus een vanzelfsprekende verantwoordelijkheid voor ons allemaal. Binnen deze mastermodule zoomen we in op de begeleiding van kinderen en jongeren binnen inclusief onderwijs. Daarbij vatten we inclusie breed op: we zijn gericht op gelijke participatie van alle kinderen en jongeren met aandacht en respect voor alle verschillen die er kunnen zijn. In de module worden de volgende begrippen en modellen behandeld: kruispuntdenken, het sociale model, het Quality Of Life model, inclusieve pedagogiek, Universal Design of Learning (UDL) en het model van de ICF, Person Driven Planning en People First Language.
In deze mastermodule verdiep je je in het begeleiden van leerlingen en studenten in een inclusief onderwijssysteem aan de hand van drie onderwerpen:
- Wie is deze leerling/student?
- Wat zegt deze leerling/student?
- Hoe doet deze leerling/student mee?
In deze mastermodule ontwikkel je kennis over ernstige lees- en spellingsproblemen en dyslexie. Vanuit nieuw verworven wetenschappelijke kennis en een kritisch onderzoekende houding maak je gerichte keuzes voor de onderwijspraktijk. Je werkt hierbij vanuit het handelingsgerichte perspectief en je bent in staat planmatig en handelingsgericht te onderzoeken, realistische doelen te formuleren en onderwijsbehoeften vast te stellen. Eveneens draag je bij aan het verbeteren van het onderwijs aan en de begeleiding van leerlingen met lees- en spellingsproblemen of dyslexie op schoolniveau.
In deze mastermodule wordt aandacht besteed aan de diagnostiek van rekenproblemen. Je doet onderzoek bij een individuele leerling en doorloopt daarbij de stappen van het handelingsgericht werken. Door middel van het voeren van een diagnostisch gesprek, waarbij je diverse methoden inzet, krijg je zicht op de onderwijsbehoeften van de leerling. Je begeleidt deze leerling in de vorm van het uitvoeren van een aantal interventies. Daarnaast formuleer je aanwijzingen voor de afstemming op (sub)groepsniveau.
In deze mastermodule analyseer je wat nodig is om (hoog)begaafde leerlingen het onderwijs, de ondersteuning en de begeleiding te bieden, die hen helpt talenten optimaal te kunnen ontwikkelen. Je verdiept je in de verschillende wetenschappelijke opvattingen over cognitieve hoogbegaafdheid en de ontwikkeling daarvan in de tijd. Je onderzoekt en gebruikt een aantal signaleringsinstrumenten voor (hoog)begaafdheid en doet suggesties hoe deze in de dagelijkse beroepspraktijk te implementeren. Vertrekkend vanuit een individuele leerling of een groepje leerlingen analyseer je de ondersteunings- en begeleidingsbehoeften en onderzoek je potentiële belemmeringen die deze leerlingen tegenkomen. Je formuleert (en zo mogelijk implementeert) vernieuwingen die helpen tegemoet te komen aan deze behoeften en mogelijke belemmeringen weg te nemen.
In deze mastermodule wordt verdieping gezocht op onderwerpen als visie op de brede ontwikkeling van het jonge kind, het begrijpen en beïnvloeden van de ontwikkeling en de transactionele aanpak bij specifieke onderwijsbehoeften. Het jonge kind is vooral een kind dat nieuwsgierig de uitdagingen van de hem omringende wereld wil onderzoeken en ontdekken. Het heeft interactie met de omringende wereld nodig om deze uitdaging op een betekenisvolle wijze vorm te geven. Het jonge kind ontwikkelt zich sprongsgewijs, in een eigen tempo en betrokkenheid is een belangrijk signaal met betrekking tot het leren.
Investeren in goed jonge kind “eigen” onderwijs waarbij rekening gehouden wordt met het verschil tussen input leren en ontdekkend leren is van belang. Vanuit de filosofie wordt gevraagd om perspectieven en afwegingen te overdenken om zo subjectvorming en socialisering te stimuleren. Dat roept nieuwe vragen op: Wat is dan goed onderwijs voor de komende generatie? Wat blijkt effectief te zijn? Wat leren wij jonge kinderen en wat vraagt dat van de professional?
In de onderwijs-werkomgeving zijn zowel leidinggevenden als leraren betrokken in een continu proces van innoveren. Innovaties, groot en klein, volgen elkaar snel op. Taken van leraren veranderen door nieuwe onderwijskundige inzichten (zoals gepersonaliseerd onderwijs), beleidswijzigingen (passend onderwijs/ inclusief onderwijs) en technologische ontwikkelingen. In deze module gaan we op zoek naar de elementen van een ‘innovatieve en lerende cultuur’. Je wordt uitgenodigd om de mate daarvan in jouw organisatie in kaart te brengen. Daarbij verwerf je kennis over onderwijs-innovatieprocessen en het ontwerpen en (bege)leiden ervan. Welke wetenschappelijke inzichten en ervaringen geven zicht op het ‘hoe’? Het inspireren en betrekken van teamleden is een belangrijk aspect hierbij. Een onderdeel hierbij is het leren omgaan met ervaren weerstanden tijdens veranderingsprocessen. Je wordt uitgedaagd om, onderbouwd door relevante verandertheorie, een eigen innovatie te ontwerpen en (deels) uit te voeren. Waarbij innoveren en leren twee kanten van dezelfde medaille zijn.
Hoe kunnen we de school positioneren en werken aan toekomstgericht onderwijs? Het startpunt van deze module vormt de oriëntatie op (internationale) ontwikkelingen en de analyse van de mate waarin het onderwijs kan anticiperen op ontwikkelingen in zowel de omgeving van de school als de snel veranderende samenleving. Je signaleert trends en onderzoekt of, en hoe, dit vertaald en toegepast kan worden in de context en praktijk van jouw eigen schoolorganisatie. De interne- en externe omgevingsfactoren die hierin een rol spelen, worden inzichtelijk gemaakt en met behulp van een krachtenveld-analyse gecategoriseerd in de mate van 'druk' en 'invloed'. Je ontwikkelt scenario's en betrekt stakeholders, binnen en buiten de school, bij dit (keuze)proces om samen het onderwijs op je school toekomstbestendig te positioneren. Daarnaast onderzoek je de betekenis en het effect van 'druk' en 'invloed' op jouw rolneming als leidinggevende.
Hoe kunnen we de school positioneren en werken aan toekomstgericht onderwijs? Het startpunt van deze module vormt de oriëntatie op (internationale) ontwikkelingen. Je maakt een analyse van de mate waarin het onderwijs kan anticiperen op ontwikkelingen in zowel de omgeving van de school als de snel veranderende samenleving. Je signaleert trends en onderzoekt of, en hoe, dit vertaald en toegepast kan worden in de context en praktijk van jouw eigen schoolorganisatie. De interne- en externe omgevingsfactoren die hierin een rol spelen, worden inzichtelijk gemaakt en met behulp van een krachtenveld-analyse gecategoriseerd in de mate van 'druk' en 'invloed'. Je ontwikkelt scenario's en betrekt stakeholders, binnen en buiten de school, bij dit (keuze)proces om samen het onderwijs op je school toekomstbestendig te positioneren. Daarnaast onderzoek je de betekenis en het effect van 'druk' en 'invloed' op jouw rolneming als leidinggevende en je investeert in een goede relatie met de (school)omgeving.
Op basis van theoretische inzichten en opvattingen over sociale veiligheid in het onderwijs en het wettelijk kader daaromtrent, breng je de sociale veiligheidssituatie van jouw beroepspraktijk in kaart. Dit betreft sociale veiligheid in het algemeen en daarnaast specifiek agressie, pesten of radicalisering. Aan deze gemaakte analyse en een onderbouwde persoonlijke visie verbind je consequenties. Wie draagt op welke manier bij aan sociale veiligheid in jouw beroepspraktijk en wat is daarbij de eigen rol?
Deze module richt zich op leraren en begeleiders die via spel willen ingaan op de onderwijsbehoeften van jonge kinderen die voor de ontwikkeling afhankelijk zijn van rijk spel. Er wordt verdieping geboden om kinderen die gestagneerd zijn weer in ontwikkeling te krijgen door aansluiten en spelbegeleiding. Dat doen we door theoretische onderbouwing te geven van spelanalyses en spelobservaties en vervolgens door als medespeler in de zone van de naaste ontwikkeling het spel te ondersteunen. Betekenisvol spel wordt gezien als de motor van de algehele ontwikkeling van kinderen. Het raakt vele ontwikkelingsgebieden zoals de motoriek, de cognitieve ontwikkeling, de taalontwikkeling, de emotionele ontwikkeling en de sociale ontwikkeling. Als spel stagneert, stagneert de ontwikkeling en vice versa. Het is dan ook van belang dat het verloop van de spelontwikkeling bekend is, zodat deze geobserveerd en geanalyseerd kan worden om vervolgens over te gaan tot adequate interventies. De module is naast de theoretische onderbouwing praktisch van aard er wordt met eigen beeldmateriaal gewerkt voor de analyse en begeleiding van de casus. De module wordt daarom alleen fysiek aangeboden.
Het opleidingstraject van elke specialisatie bestaat uit:
- Analyseren van complexe problematieken;
- Doorbreken van patronen, verwerven van diepgaande, gedetailleerde kennis en een kritisch begrip van specifieke theorieën en actuele ontwikkelingen;
- Visiegestuurd werken;
- Werken met betrouwbare en gevalideerde meetinstrumenten;
- Reflectie en uitvoeren en monitoren van onderbouwde interventies op de werkvloer.
Bekijk welke modules er onder de verschillende domeinen vallen.
Generieke modules
In deze mastermodule verdiep je je in onderwerpen als diversiteit, de betekenis van diversiteit voor de pedagogiek en jouw specifiek pedagogisch handelen als professional. Het constructenonderzoek vormt hiervoor de basis. Als we over diversiteit spreken bedoelen we het brede scala aan variabelen waarop mensen van elkaar kunnen verschillen. Het gaat dan om sociaal-economische achtergrond, etnische identiteit, raciale groep, de taal die men van huis uit spreekt, de mogelijkheden en beperkingen die iemand heeft, religie, seksuele oriëntatie, geslacht en neurologische diversiteit.
Verschillende dilemma’s komen in deze module aan de orde, waaronder het individu ten opzichte van het collectief, uniciteit ten opzichte van eenvormigheid en individuele verantwoordelijkheid ten opzichte van collectieve verantwoordelijkheid. Tijdens de module werk je aan een professioneel profiel waarin je op basis van verschillende theorieën rondom pedagogiek en diversiteit jouw eigen, inclusieve, specifieke onderwijskundige visie ontwikkelt. Deze visie stel je op aan de hand van onderbouwde, samenhangende, pedagogische gedachten met betrekking tot leerlingen/studenten met specifieke onderwijsbehoeften.
In deze mastermodule verdiep je je in de onderwerpen interprofessioneel samenwerken, de positionering van de professional en interprofessionele communicatie. Interprofessioneel samenwerken is een ‘waarden gedreven’ werkwijze. Daarbij gaat het in essentie om de dialoog als fundament voor het ethisch handelen bij het bieden van ondersteuning, begeleiding en/of behandeling van lerenden met specifieke onderwijsbehoeften.
In deze mastermodule vormt het analyseren van kwantitatieve en/of kwalitatieve gegevens van jouw school het uitgangspunt. Je leert werken met gegevens die met betrouwbare en gevalideerde meetinstrumenten zijn verzameld. De situatie op je eigen school wordt vergeleken met wetenschappelijke bevindingen en conclusies uit rapporten van de onderwijsinspectie. De gekozen vraagstukken kunnen betrekking hebben op gedrag, leren en/of begeleiden.
Gedrag: Specialisatiemodules
In deze module is er, naast het (curatief) reageren op ongewenst gedrag van lerenden, aandacht voor verschillende niveaus van preventie. Gedrag ontstaat en bestaat altijd in een context. Afhankelijk van het gekozen perspectief kan gedrag op verschillende wijzen betekenis krijgen. Naast het preventiedenken en de verschillende benaderingswijzen komen de volgende onderwerpen aan de orde: de gedragsfunctieanalyse (GFA), het welzijn van leerlingen in hun ontwikkeling, het sociologisch perspectief, de groepsdynamica en het groepsplan gedrag, de executieve- en cognitieve functies en het mediërend leren.
Onderwijs is een relationeel beroep. Dat maakt professioneel handelen per definitie ingewikkeld en uitdagend. De gedragsproblemen kunnen zo complex zijn dat je als professional twijfelt aan je eigen competenties en aan de begeleidingsmogelijkheden van jouw school. Juist dan komt het er op aan vanuit gezamenlijkheid te werken. In deze mastermodule werken we aan bewustwording en uitbreiding van de eigen mogelijkheden en die van de schooI. Dat doen we door ondersteuningsbehoeften van alle betrokkenen te formuleren,kennis en good practices te delen en in dialoog te gaan over complexe situaties.
In deze module ligt de nadruk op het proces van veranderen vanuit een heldere visie op onderwijsverbetering en onderwijskwaliteit. Je gaat aan de slag met het ‘waarom’ en ‘waartoe’ van de onderwijsverbetering, ‘wat’ je gaat veranderen en ‘hoe’ je dit gaat doen als het om de interventies gaat. Je ontwerpt een onderwijsverbetering of verandering op het gebied van je specialisatie. Dit betekent dat het accent ligt op de veranderkundige basiskennis die nodig is voor veranderingen in de onderwijsorganisatie.
Deze module wordt in 3 varianten aangeboden. Je volgt de variant (a, b of c) die hoort bij je specialisatie.
a) Specialisatie gedrag: onderwijsverbetering op het gebied van sociaal-emotioneel leren.
b) Specialisatie leren: onderwijsverbetering: taalrekenbeleid.
c) Specialisatie begeleiden: onderwijsverbetering: de begeleider binnen innoveren.
Leren: Specialisatiemodules
In deze mastermodule ligt de nadruk op de meest recente kennis die er is over taalgericht onderwijs. Taal wordt de hele dag gebruikt, zowel door leraren, docenten, leerlingen en studenten. Aan de leraren en docenten de taak om in alle vakken aandacht te besteden aan taal, zodat de taalvaardigheid van de leerlingen en studenten wordt versterkt.
Verschillende taaldomeinen komen in hun onderlinge relatie aan bod:
- taalverwerving
- taalontwikkeling en meertaligheid
- lezen: leesontwikkeling, vloeiend lezen, luisteren en begrijpend lezen
- schrijven
- spellen
De taaldomeinen worden belicht op basis van wetenschappelijke kennis over didactiek, professioneel handelen, instructie (scaffolding), differentiatie en het bevorderen van leerling betrokkenheid.
Deze mastermodule geeft inzicht in de ontwikkeling van gecijferdheid van leerlingen en in de wijze waarop het onderwijs daarop afgestemd kan worden in de diverse onderwijsvormen. De nadruk ligt op het onderwijsaanbod binnen de groep waarbij rekenprocessen voor leerlingen die zich niet vanzelfsprekend ontwikkelen een rol spelen. We behandelen differentiatiemodellen binnen het realistisch rekenen en gaan dieper in op diagnosticerend onderwijzen bij individuele leerlingen binnen de groep. De student denkt aan de hand van zijn leervragen proactief mee over de kwaliteit van het rekenwiskundeonderwijs voor alle leerlingen binnen het werkplekleren.
In deze module ligt de nadruk op het proces van veranderen vanuit een heldere visie op onderwijsverbetering en onderwijskwaliteit. Je gaat aan de slag met het het ‘waarom’ van de onderwijsverbetering, ‘wat’ je gaat doen en ‘hoe’ je dit gaat doen. Je gaat een onderwijsverbetering op het gebied van je specialisatie ontwerpen. Dit betekent dat je basiskennis krijgt over het inzetten van veranderingen in de onderwijsorganisatie.
Deze module wordt in 3 varianten aangeboden. Je volgt de variant (a, b of c) die hoort bij je specialisatie.
a) Onderwijsverbetering op het gebied van sociaal-emotioneel leren (specialisatie gedrag)
b) Onderwijsverbetering: taalrekenbeleid (specialisatie leren)
c) Onderwijsverbetering: de begeleider binnen innoveren (specialisatie begeleiden)
Begeleiden: Specialisatiemodules
In de rol van (intern) begeleider, kwaliteitscoördinator of zorgcoördinator heb je een bijzondere positie met verschillende ondersteunende rollen en taken binnen de school van de toekomst. De precieze invulling hangt af van factoren als wetgeving, onderwijsvisie, schoolbeleid, professionaliteit van collega’s en de cultuur op school. Je krijgt een goed beeld van de eisen die aan deze positie gesteld worden. Ook ontwikkel je een visie op wat voor begeleider jij wilt zijn en welke rol je kunt spelen om samen met het team passend en inclusief onderwijs te realiseren. Vanuit je positie als begeleider ga je aan de slag met een praktijkvraagstuk dat raakt aan de ontwikkelingen en het beleid binnen jouw organisatie.
In deze module leer je alles over groepsdynamiek, teamcommunicatie en teamleren. Je gaat aan de slag met het analyseren van een team binnen je organisatie. Hoe verloopt de samenwerking binnen dit team, hoe verloopt de interactie? Staan groepsleden welwillend ten opzichte van elkaar of juist niet? Door de kennis die je krijgt aangereikt kun je reflecteren op de processen en weet je waar verbeterpunten liggen.
Je verdiept je ook in verschillende aspecten van gespreksvoering. Je wordt uitgedaagd om op een bij jouw team passende wijze in gesprek te gaan met een toekomstgerichte focus en vanuit een houding van waardering en vertrouwen in elkaar. Je leert hoe je invulling geeft aan je rol als begeleider en gespreksleider en weet wat dat betekent voor jouw communicatie.
In deze module ligt de nadruk op het proces van veranderen vanuit een heldere visie op onderwijsverbetering en onderwijskwaliteit. Je gaat aan de slag met het ‘waarom’ en ‘waartoe’ van de onderwijsverbetering, ‘wat’ je gaat veranderen en ‘hoe’ je dit gaat doen als het om de interventies gaat. Je ontwerpt een onderwijsverbetering of verandering op het gebied van je specialisatie. Dit betekent dat het accent ligt op de veranderkundige basiskennis die nodig is voor veranderingen in de onderwijsorganisatie.
Deze module wordt in 3 varianten aangeboden. Je volgt de variant (a, b of c) die hoort bij je specialisatie.
a) Specialisatie gedrag: onderwijsverbetering op het gebied van sociaal-emotioneel leren.
b) Specialisatie leren: onderwijsverbetering: taalrekenbeleid.
c) Specialisatie begeleiden: onderwijsverbetering: de begeleider binnen innoveren.
Keuzemodules
In deze mastermodule wordt geprobeerd een antwoord te vinden op de diversiteit in de ontwikkelbehoeften van leerlingen met ASS. Daarvoor moeten wij ASS eerst begrijpen vanuit de leerling. De leerkracht en leerling kunnen beiden denken dat de leerling structuur nodig heeft, maar welke structuur dat is daarin moeten we de leerling volgen. Er wordt veel aandacht gegeven aan het in gesprek gaan met de leerling gezien het feit dat niet één kind met autisme dezelfde ondersteunings-, en ontwikkelbehoeften heeft. Vervolgens worden verschillende verklaringsmodellen gebruikt om vanuit onze denkwereld de ontwikkelingsstoornis te begrijpen. Daardoor kunnen wij beter begrip hebben voor de signaalfunctie van het gedrag van de leerling. De ondersteuning die we bieden is niet te vangen in methoden of modellen maar zal op maat moeten om zo een optimale ondersteuning en begeleiding te bieden. Communicatie met leerlingen met autisme is daarom essentieel en behoort tot de kern van de module. Hierdoor wordt professioneel handelen onderbouwd en versterkt en kunnen collega’s ondersteund worden in de beroepspraktijk. Het gebruik van beeldmateriaal om een analyse en communicatieplan te maken voor de student in gesprek met de leerling is verplicht. Onderwerpen die o.a. aan de orde komen zijn: DSM V, meisjes met autisme, leerpotentieel of intelligentie meten, ontwikkelbehoeften, verklaringsmodellen, aanpassingen in de communicatie en inclusie.
De vormgeving van het middelbaar beroepsonderwijs, de verbinding met het werkveld en de regionale opgave, flexibilisering van het aanbod, hybride leeromgevingen en het voorkomen van voortijdig schooluitval. Het zijn een paar actuele ontwikkelingen waarbij de overheid en het mbo samenwerken aan toegankelijk en toekomstbestendig onderwijs in een wereld die snel veranderd. De module begeleiden in het mbo richt zich op onderwijsprofessionals die werkzaam zijn in het voortgezet (speciaal) onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger beroepsonderwijs, waar enerzijds het beleid is gericht op de publiek-private samenwerking en een leven lang ontwikkelen en anderzijds op het gebied van voortijdig schoolverlaten, doorstroom vmbo-mbo-hbo, loopbaanoriëntatie- en begeleiding en motivatie. Als tweede thema verkennen we in deze module welke rol wij als docenten kunnen spelen rondom het begeleiden van onze studenten. Hiervoor verkennen wij eerst het veld: het recent historisch kader. Vervolgens bekijken we dit door de bril van onder andere Pierre Bourdieu, Ilias el Hadioui en Ronald Hünneman: welke inzichten kunnen we aan hen ontlenen als het gaat om deze doelgroep? Tenslotte staan we stil bij welke implicaties dit heeft voor onze rol en functie binnen het mbo-onderwijs.
Nederland heeft in 2016 het VN-verdrag inzake de rechten van mensen met een handicap geratificeerd. In artikel 24 van dat Verdrag staat dat een ‘inclusief onderwijssysteem op alle niveaus’ wordt gewaarborgd. Inclusief onderwijs is dus een vanzelfsprekende verantwoordelijkheid voor ons allemaal. Binnen deze mastermodule zoomen we in op de begeleiding van kinderen en jongeren binnen inclusief onderwijs. Daarbij vatten we inclusie breed op: we zijn gericht op gelijke participatie van alle kinderen en jongeren met aandacht en respect voor alle verschillen die er kunnen zijn. In de module worden de volgende begrippen en modellen behandeld: kruispuntdenken, het sociale model, het Quality Of Life model, inclusieve pedagogiek, Universal Design of Learning (UDL) en het model van de ICF, Person Driven Planning en People First Language.
In deze mastermodule verdiep je je in het begeleiden van leerlingen en studenten in een inclusief onderwijssysteem aan de hand van drie onderwerpen:
- Wie is deze leerling/student?
- Wat zegt deze leerling/student?
- Hoe doet deze leerling/student mee?
In deze mastermodule ontwikkel je kennis over ernstige lees- en spellingsproblemen en dyslexie. Vanuit nieuw verworven wetenschappelijke kennis en een kritisch onderzoekende houding maak je gerichte keuzes voor de onderwijspraktijk. Je werkt hierbij vanuit het handelingsgerichte perspectief en je bent in staat planmatig en handelingsgericht te onderzoeken, realistische doelen te formuleren en onderwijsbehoeften vast te stellen. Eveneens draag je bij aan het verbeteren van het onderwijs aan en de begeleiding van leerlingen met lees- en spellingsproblemen of dyslexie op schoolniveau.
In deze mastermodule wordt aandacht besteed aan de diagnostiek van rekenproblemen. Je doet onderzoek bij een individuele leerling en doorloopt daarbij de stappen van het handelingsgericht werken. Door middel van het voeren van een diagnostisch gesprek, waarbij je diverse methoden inzet, krijg je zicht op de onderwijsbehoeften van de leerling. Je begeleidt deze leerling in de vorm van het uitvoeren van een aantal interventies. Daarnaast formuleer je aanwijzingen voor de afstemming op (sub)groepsniveau.
In deze mastermodule analyseer je wat nodig is om (hoog)begaafde leerlingen het onderwijs, de ondersteuning en de begeleiding te bieden, die hen helpt talenten optimaal te kunnen ontwikkelen. Je verdiept je in de verschillende wetenschappelijke opvattingen over cognitieve hoogbegaafdheid en de ontwikkeling daarvan in de tijd. Je onderzoekt en gebruikt een aantal signaleringsinstrumenten voor (hoog)begaafdheid en doet suggesties hoe deze in de dagelijkse beroepspraktijk te implementeren. Vertrekkend vanuit een individuele leerling of een groepje leerlingen analyseer je de ondersteunings- en begeleidingsbehoeften en onderzoek je potentiële belemmeringen die deze leerlingen tegenkomen. Je formuleert (en zo mogelijk implementeert) vernieuwingen die helpen tegemoet te komen aan deze behoeften en mogelijke belemmeringen weg te nemen.
In deze mastermodule wordt verdieping gezocht op onderwerpen als visie op de brede ontwikkeling van het jonge kind, het begrijpen en beïnvloeden van de ontwikkeling en de transactionele aanpak bij specifieke onderwijsbehoeften. Het jonge kind is vooral een kind dat nieuwsgierig de uitdagingen van de hem omringende wereld wil onderzoeken en ontdekken. Het heeft interactie met de omringende wereld nodig om deze uitdaging op een betekenisvolle wijze vorm te geven. Het jonge kind ontwikkelt zich sprongsgewijs, in een eigen tempo en betrokkenheid is een belangrijk signaal met betrekking tot het leren.
Investeren in goed jonge kind “eigen” onderwijs waarbij rekening gehouden wordt met het verschil tussen input leren en ontdekkend leren is van belang. Vanuit de filosofie wordt gevraagd om perspectieven en afwegingen te overdenken om zo subjectvorming en socialisering te stimuleren. Dat roept nieuwe vragen op: Wat is dan goed onderwijs voor de komende generatie? Wat blijkt effectief te zijn? Wat leren wij jonge kinderen en wat vraagt dat van de professional?
In de onderwijs-werkomgeving zijn zowel leidinggevenden als leraren betrokken in een continu proces van innoveren. Innovaties, groot en klein, volgen elkaar snel op. Taken van leraren veranderen door nieuwe onderwijskundige inzichten (zoals gepersonaliseerd onderwijs), beleidswijzigingen (passend onderwijs/ inclusief onderwijs) en technologische ontwikkelingen. In deze module gaan we op zoek naar de elementen van een ‘innovatieve en lerende cultuur’. Je wordt uitgenodigd om de mate daarvan in jouw organisatie in kaart te brengen. Daarbij verwerf je kennis over onderwijs-innovatieprocessen en het ontwerpen en (bege)leiden ervan. Welke wetenschappelijke inzichten en ervaringen geven zicht op het ‘hoe’? Het inspireren en betrekken van teamleden is een belangrijk aspect hierbij. Een onderdeel hierbij is het leren omgaan met ervaren weerstanden tijdens veranderingsprocessen. Je wordt uitgedaagd om, onderbouwd door relevante verandertheorie, een eigen innovatie te ontwerpen en (deels) uit te voeren. Waarbij innoveren en leren twee kanten van dezelfde medaille zijn.
Hoe kunnen we de school positioneren en werken aan toekomstgericht onderwijs? Het startpunt van deze module vormt de oriëntatie op (internationale) ontwikkelingen en de analyse van de mate waarin het onderwijs kan anticiperen op ontwikkelingen in zowel de omgeving van de school als de snel veranderende samenleving. Je signaleert trends en onderzoekt of, en hoe, dit vertaald en toegepast kan worden in de context en praktijk van jouw eigen schoolorganisatie. De interne- en externe omgevingsfactoren die hierin een rol spelen, worden inzichtelijk gemaakt en met behulp van een krachtenveld-analyse gecategoriseerd in de mate van 'druk' en 'invloed'. Je ontwikkelt scenario's en betrekt stakeholders, binnen en buiten de school, bij dit (keuze)proces om samen het onderwijs op je school toekomstbestendig te positioneren. Daarnaast onderzoek je de betekenis en het effect van 'druk' en 'invloed' op jouw rolneming als leidinggevende.
Hoe kunnen we de school positioneren en werken aan toekomstgericht onderwijs? Het startpunt van deze module vormt de oriëntatie op (internationale) ontwikkelingen. Je maakt een analyse van de mate waarin het onderwijs kan anticiperen op ontwikkelingen in zowel de omgeving van de school als de snel veranderende samenleving. Je signaleert trends en onderzoekt of, en hoe, dit vertaald en toegepast kan worden in de context en praktijk van jouw eigen schoolorganisatie. De interne- en externe omgevingsfactoren die hierin een rol spelen, worden inzichtelijk gemaakt en met behulp van een krachtenveld-analyse gecategoriseerd in de mate van 'druk' en 'invloed'. Je ontwikkelt scenario's en betrekt stakeholders, binnen en buiten de school, bij dit (keuze)proces om samen het onderwijs op je school toekomstbestendig te positioneren. Daarnaast onderzoek je de betekenis en het effect van 'druk' en 'invloed' op jouw rolneming als leidinggevende en je investeert in een goede relatie met de (school)omgeving.
Op basis van theoretische inzichten en opvattingen over sociale veiligheid in het onderwijs en het wettelijk kader daaromtrent, breng je de sociale veiligheidssituatie van jouw beroepspraktijk in kaart. Dit betreft sociale veiligheid in het algemeen en daarnaast specifiek agressie, pesten of radicalisering. Aan deze gemaakte analyse en een onderbouwde persoonlijke visie verbind je consequenties. Wie draagt op welke manier bij aan sociale veiligheid in jouw beroepspraktijk en wat is daarbij de eigen rol?
Deze module richt zich op leraren en begeleiders die via spel willen ingaan op de onderwijsbehoeften van jonge kinderen die voor de ontwikkeling afhankelijk zijn van rijk spel. Er wordt verdieping geboden om kinderen die gestagneerd zijn weer in ontwikkeling te krijgen door aansluiten en spelbegeleiding. Dat doen we door theoretische onderbouwing te geven van spelanalyses en spelobservaties en vervolgens door als medespeler in de zone van de naaste ontwikkeling het spel te ondersteunen. Betekenisvol spel wordt gezien als de motor van de algehele ontwikkeling van kinderen. Het raakt vele ontwikkelingsgebieden zoals de motoriek, de cognitieve ontwikkeling, de taalontwikkeling, de emotionele ontwikkeling en de sociale ontwikkeling. Als spel stagneert, stagneert de ontwikkeling en vice versa. Het is dan ook van belang dat het verloop van de spelontwikkeling bekend is, zodat deze geobserveerd en geanalyseerd kan worden om vervolgens over te gaan tot adequate interventies. De module is naast de theoretische onderbouwing praktisch van aard er wordt met eigen beeldmateriaal gewerkt voor de analyse en begeleiding van de casus. De module wordt daarom alleen fysiek aangeboden.
In de keuzemodules wordt gedifferentieerd naar jouw doelgroep. Denk aan het jonge kind, werken in het mbo, autisme, hoogbegaafdheid en dyscalculie. Gedurende de master kies je twee keuzemodules. Deze zijn onderdeel van je examenprogramma. Je kunt de keuzemodules online of fysiek volgen ongeacht je opleidingsvariant.
Generieke modules
In deze mastermodule verdiep je je in onderwerpen als diversiteit, de betekenis van diversiteit voor de pedagogiek en jouw specifiek pedagogisch handelen als professional. Het constructenonderzoek vormt hiervoor de basis. Als we over diversiteit spreken bedoelen we het brede scala aan variabelen waarop mensen van elkaar kunnen verschillen. Het gaat dan om sociaal-economische achtergrond, etnische identiteit, raciale groep, de taal die men van huis uit spreekt, de mogelijkheden en beperkingen die iemand heeft, religie, seksuele oriëntatie, geslacht en neurologische diversiteit.
Verschillende dilemma’s komen in deze module aan de orde, waaronder het individu ten opzichte van het collectief, uniciteit ten opzichte van eenvormigheid en individuele verantwoordelijkheid ten opzichte van collectieve verantwoordelijkheid. Tijdens de module werk je aan een professioneel profiel waarin je op basis van verschillende theorieën rondom pedagogiek en diversiteit jouw eigen, inclusieve, specifieke onderwijskundige visie ontwikkelt. Deze visie stel je op aan de hand van onderbouwde, samenhangende, pedagogische gedachten met betrekking tot leerlingen/studenten met specifieke onderwijsbehoeften.
In deze mastermodule verdiep je je in de onderwerpen interprofessioneel samenwerken, de positionering van de professional en interprofessionele communicatie. Interprofessioneel samenwerken is een ‘waarden gedreven’ werkwijze. Daarbij gaat het in essentie om de dialoog als fundament voor het ethisch handelen bij het bieden van ondersteuning, begeleiding en/of behandeling van lerenden met specifieke onderwijsbehoeften.
In deze mastermodule vormt het analyseren van kwantitatieve en/of kwalitatieve gegevens van jouw school het uitgangspunt. Je leert werken met gegevens die met betrouwbare en gevalideerde meetinstrumenten zijn verzameld. De situatie op je eigen school wordt vergeleken met wetenschappelijke bevindingen en conclusies uit rapporten van de onderwijsinspectie. De gekozen vraagstukken kunnen betrekking hebben op gedrag, leren en/of begeleiden.
Gedrag: Specialisatiemodules
In deze module is er, naast het (curatief) reageren op ongewenst gedrag van lerenden, aandacht voor verschillende niveaus van preventie. Gedrag ontstaat en bestaat altijd in een context. Afhankelijk van het gekozen perspectief kan gedrag op verschillende wijzen betekenis krijgen. Naast het preventiedenken en de verschillende benaderingswijzen komen de volgende onderwerpen aan de orde: de gedragsfunctieanalyse (GFA), het welzijn van leerlingen in hun ontwikkeling, het sociologisch perspectief, de groepsdynamica en het groepsplan gedrag, de executieve- en cognitieve functies en het mediërend leren.
Onderwijs is een relationeel beroep. Dat maakt professioneel handelen per definitie ingewikkeld en uitdagend. De gedragsproblemen kunnen zo complex zijn dat je als professional twijfelt aan je eigen competenties en aan de begeleidingsmogelijkheden van jouw school. Juist dan komt het er op aan vanuit gezamenlijkheid te werken. In deze mastermodule werken we aan bewustwording en uitbreiding van de eigen mogelijkheden en die van de schooI. Dat doen we door ondersteuningsbehoeften van alle betrokkenen te formuleren,kennis en good practices te delen en in dialoog te gaan over complexe situaties.
In deze module ligt de nadruk op het proces van veranderen vanuit een heldere visie op onderwijsverbetering en onderwijskwaliteit. Je gaat aan de slag met het ‘waarom’ en ‘waartoe’ van de onderwijsverbetering, ‘wat’ je gaat veranderen en ‘hoe’ je dit gaat doen als het om de interventies gaat. Je ontwerpt een onderwijsverbetering of verandering op het gebied van je specialisatie. Dit betekent dat het accent ligt op de veranderkundige basiskennis die nodig is voor veranderingen in de onderwijsorganisatie.
Deze module wordt in 3 varianten aangeboden. Je volgt de variant (a, b of c) die hoort bij je specialisatie.
a) Specialisatie gedrag: onderwijsverbetering op het gebied van sociaal-emotioneel leren.
b) Specialisatie leren: onderwijsverbetering: taalrekenbeleid.
c) Specialisatie begeleiden: onderwijsverbetering: de begeleider binnen innoveren.
Leren: Specialisatiemodules
In deze mastermodule ligt de nadruk op de meest recente kennis die er is over taalgericht onderwijs. Taal wordt de hele dag gebruikt, zowel door leraren, docenten, leerlingen en studenten. Aan de leraren en docenten de taak om in alle vakken aandacht te besteden aan taal, zodat de taalvaardigheid van de leerlingen en studenten wordt versterkt.
Verschillende taaldomeinen komen in hun onderlinge relatie aan bod:
- taalverwerving
- taalontwikkeling en meertaligheid
- lezen: leesontwikkeling, vloeiend lezen, luisteren en begrijpend lezen
- schrijven
- spellen
De taaldomeinen worden belicht op basis van wetenschappelijke kennis over didactiek, professioneel handelen, instructie (scaffolding), differentiatie en het bevorderen van leerling betrokkenheid.
Deze mastermodule geeft inzicht in de ontwikkeling van gecijferdheid van leerlingen en in de wijze waarop het onderwijs daarop afgestemd kan worden in de diverse onderwijsvormen. De nadruk ligt op het onderwijsaanbod binnen de groep waarbij rekenprocessen voor leerlingen die zich niet vanzelfsprekend ontwikkelen een rol spelen. We behandelen differentiatiemodellen binnen het realistisch rekenen en gaan dieper in op diagnosticerend onderwijzen bij individuele leerlingen binnen de groep. De student denkt aan de hand van zijn leervragen proactief mee over de kwaliteit van het rekenwiskundeonderwijs voor alle leerlingen binnen het werkplekleren.
In deze module ligt de nadruk op het proces van veranderen vanuit een heldere visie op onderwijsverbetering en onderwijskwaliteit. Je gaat aan de slag met het het ‘waarom’ van de onderwijsverbetering, ‘wat’ je gaat doen en ‘hoe’ je dit gaat doen. Je gaat een onderwijsverbetering op het gebied van je specialisatie ontwerpen. Dit betekent dat je basiskennis krijgt over het inzetten van veranderingen in de onderwijsorganisatie.
Deze module wordt in 3 varianten aangeboden. Je volgt de variant (a, b of c) die hoort bij je specialisatie.
a) Onderwijsverbetering op het gebied van sociaal-emotioneel leren (specialisatie gedrag)
b) Onderwijsverbetering: taalrekenbeleid (specialisatie leren)
c) Onderwijsverbetering: de begeleider binnen innoveren (specialisatie begeleiden)
Begeleiden: Specialisatiemodules
In de rol van (intern) begeleider, kwaliteitscoördinator of zorgcoördinator heb je een bijzondere positie met verschillende ondersteunende rollen en taken binnen de school van de toekomst. De precieze invulling hangt af van factoren als wetgeving, onderwijsvisie, schoolbeleid, professionaliteit van collega’s en de cultuur op school. Je krijgt een goed beeld van de eisen die aan deze positie gesteld worden. Ook ontwikkel je een visie op wat voor begeleider jij wilt zijn en welke rol je kunt spelen om samen met het team passend en inclusief onderwijs te realiseren. Vanuit je positie als begeleider ga je aan de slag met een praktijkvraagstuk dat raakt aan de ontwikkelingen en het beleid binnen jouw organisatie.
In deze module leer je alles over groepsdynamiek, teamcommunicatie en teamleren. Je gaat aan de slag met het analyseren van een team binnen je organisatie. Hoe verloopt de samenwerking binnen dit team, hoe verloopt de interactie? Staan groepsleden welwillend ten opzichte van elkaar of juist niet? Door de kennis die je krijgt aangereikt kun je reflecteren op de processen en weet je waar verbeterpunten liggen.
Je verdiept je ook in verschillende aspecten van gespreksvoering. Je wordt uitgedaagd om op een bij jouw team passende wijze in gesprek te gaan met een toekomstgerichte focus en vanuit een houding van waardering en vertrouwen in elkaar. Je leert hoe je invulling geeft aan je rol als begeleider en gespreksleider en weet wat dat betekent voor jouw communicatie.
In deze module ligt de nadruk op het proces van veranderen vanuit een heldere visie op onderwijsverbetering en onderwijskwaliteit. Je gaat aan de slag met het ‘waarom’ en ‘waartoe’ van de onderwijsverbetering, ‘wat’ je gaat veranderen en ‘hoe’ je dit gaat doen als het om de interventies gaat. Je ontwerpt een onderwijsverbetering of verandering op het gebied van je specialisatie. Dit betekent dat het accent ligt op de veranderkundige basiskennis die nodig is voor veranderingen in de onderwijsorganisatie.
Deze module wordt in 3 varianten aangeboden. Je volgt de variant (a, b of c) die hoort bij je specialisatie.
a) Specialisatie gedrag: onderwijsverbetering op het gebied van sociaal-emotioneel leren.
b) Specialisatie leren: onderwijsverbetering: taalrekenbeleid.
c) Specialisatie begeleiden: onderwijsverbetering: de begeleider binnen innoveren.
Keuzemodules
In deze mastermodule wordt geprobeerd een antwoord te vinden op de diversiteit in de ontwikkelbehoeften van leerlingen met ASS. Daarvoor moeten wij ASS eerst begrijpen vanuit de leerling. De leerkracht en leerling kunnen beiden denken dat de leerling structuur nodig heeft, maar welke structuur dat is daarin moeten we de leerling volgen. Er wordt veel aandacht gegeven aan het in gesprek gaan met de leerling gezien het feit dat niet één kind met autisme dezelfde ondersteunings-, en ontwikkelbehoeften heeft. Vervolgens worden verschillende verklaringsmodellen gebruikt om vanuit onze denkwereld de ontwikkelingsstoornis te begrijpen. Daardoor kunnen wij beter begrip hebben voor de signaalfunctie van het gedrag van de leerling. De ondersteuning die we bieden is niet te vangen in methoden of modellen maar zal op maat moeten om zo een optimale ondersteuning en begeleiding te bieden. Communicatie met leerlingen met autisme is daarom essentieel en behoort tot de kern van de module. Hierdoor wordt professioneel handelen onderbouwd en versterkt en kunnen collega’s ondersteund worden in de beroepspraktijk. Het gebruik van beeldmateriaal om een analyse en communicatieplan te maken voor de student in gesprek met de leerling is verplicht. Onderwerpen die o.a. aan de orde komen zijn: DSM V, meisjes met autisme, leerpotentieel of intelligentie meten, ontwikkelbehoeften, verklaringsmodellen, aanpassingen in de communicatie en inclusie.
De vormgeving van het middelbaar beroepsonderwijs, de verbinding met het werkveld en de regionale opgave, flexibilisering van het aanbod, hybride leeromgevingen en het voorkomen van voortijdig schooluitval. Het zijn een paar actuele ontwikkelingen waarbij de overheid en het mbo samenwerken aan toegankelijk en toekomstbestendig onderwijs in een wereld die snel veranderd. De module begeleiden in het mbo richt zich op onderwijsprofessionals die werkzaam zijn in het voortgezet (speciaal) onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger beroepsonderwijs, waar enerzijds het beleid is gericht op de publiek-private samenwerking en een leven lang ontwikkelen en anderzijds op het gebied van voortijdig schoolverlaten, doorstroom vmbo-mbo-hbo, loopbaanoriëntatie- en begeleiding en motivatie. Als tweede thema verkennen we in deze module welke rol wij als docenten kunnen spelen rondom het begeleiden van onze studenten. Hiervoor verkennen wij eerst het veld: het recent historisch kader. Vervolgens bekijken we dit door de bril van onder andere Pierre Bourdieu, Ilias el Hadioui en Ronald Hünneman: welke inzichten kunnen we aan hen ontlenen als het gaat om deze doelgroep? Tenslotte staan we stil bij welke implicaties dit heeft voor onze rol en functie binnen het mbo-onderwijs.
Nederland heeft in 2016 het VN-verdrag inzake de rechten van mensen met een handicap geratificeerd. In artikel 24 van dat Verdrag staat dat een ‘inclusief onderwijssysteem op alle niveaus’ wordt gewaarborgd. Inclusief onderwijs is dus een vanzelfsprekende verantwoordelijkheid voor ons allemaal. Binnen deze mastermodule zoomen we in op de begeleiding van kinderen en jongeren binnen inclusief onderwijs. Daarbij vatten we inclusie breed op: we zijn gericht op gelijke participatie van alle kinderen en jongeren met aandacht en respect voor alle verschillen die er kunnen zijn. In de module worden de volgende begrippen en modellen behandeld: kruispuntdenken, het sociale model, het Quality Of Life model, inclusieve pedagogiek, Universal Design of Learning (UDL) en het model van de ICF, Person Driven Planning en People First Language.
In deze mastermodule verdiep je je in het begeleiden van leerlingen en studenten in een inclusief onderwijssysteem aan de hand van drie onderwerpen:
- Wie is deze leerling/student?
- Wat zegt deze leerling/student?
- Hoe doet deze leerling/student mee?
In deze mastermodule ontwikkel je kennis over ernstige lees- en spellingsproblemen en dyslexie. Vanuit nieuw verworven wetenschappelijke kennis en een kritisch onderzoekende houding maak je gerichte keuzes voor de onderwijspraktijk. Je werkt hierbij vanuit het handelingsgerichte perspectief en je bent in staat planmatig en handelingsgericht te onderzoeken, realistische doelen te formuleren en onderwijsbehoeften vast te stellen. Eveneens draag je bij aan het verbeteren van het onderwijs aan en de begeleiding van leerlingen met lees- en spellingsproblemen of dyslexie op schoolniveau.
In deze mastermodule wordt aandacht besteed aan de diagnostiek van rekenproblemen. Je doet onderzoek bij een individuele leerling en doorloopt daarbij de stappen van het handelingsgericht werken. Door middel van het voeren van een diagnostisch gesprek, waarbij je diverse methoden inzet, krijg je zicht op de onderwijsbehoeften van de leerling. Je begeleidt deze leerling in de vorm van het uitvoeren van een aantal interventies. Daarnaast formuleer je aanwijzingen voor de afstemming op (sub)groepsniveau.
In deze mastermodule analyseer je wat nodig is om (hoog)begaafde leerlingen het onderwijs, de ondersteuning en de begeleiding te bieden, die hen helpt talenten optimaal te kunnen ontwikkelen. Je verdiept je in de verschillende wetenschappelijke opvattingen over cognitieve hoogbegaafdheid en de ontwikkeling daarvan in de tijd. Je onderzoekt en gebruikt een aantal signaleringsinstrumenten voor (hoog)begaafdheid en doet suggesties hoe deze in de dagelijkse beroepspraktijk te implementeren. Vertrekkend vanuit een individuele leerling of een groepje leerlingen analyseer je de ondersteunings- en begeleidingsbehoeften en onderzoek je potentiële belemmeringen die deze leerlingen tegenkomen. Je formuleert (en zo mogelijk implementeert) vernieuwingen die helpen tegemoet te komen aan deze behoeften en mogelijke belemmeringen weg te nemen.
In deze mastermodule wordt verdieping gezocht op onderwerpen als visie op de brede ontwikkeling van het jonge kind, het begrijpen en beïnvloeden van de ontwikkeling en de transactionele aanpak bij specifieke onderwijsbehoeften. Het jonge kind is vooral een kind dat nieuwsgierig de uitdagingen van de hem omringende wereld wil onderzoeken en ontdekken. Het heeft interactie met de omringende wereld nodig om deze uitdaging op een betekenisvolle wijze vorm te geven. Het jonge kind ontwikkelt zich sprongsgewijs, in een eigen tempo en betrokkenheid is een belangrijk signaal met betrekking tot het leren.
Investeren in goed jonge kind “eigen” onderwijs waarbij rekening gehouden wordt met het verschil tussen input leren en ontdekkend leren is van belang. Vanuit de filosofie wordt gevraagd om perspectieven en afwegingen te overdenken om zo subjectvorming en socialisering te stimuleren. Dat roept nieuwe vragen op: Wat is dan goed onderwijs voor de komende generatie? Wat blijkt effectief te zijn? Wat leren wij jonge kinderen en wat vraagt dat van de professional?
In de onderwijs-werkomgeving zijn zowel leidinggevenden als leraren betrokken in een continu proces van innoveren. Innovaties, groot en klein, volgen elkaar snel op. Taken van leraren veranderen door nieuwe onderwijskundige inzichten (zoals gepersonaliseerd onderwijs), beleidswijzigingen (passend onderwijs/ inclusief onderwijs) en technologische ontwikkelingen. In deze module gaan we op zoek naar de elementen van een ‘innovatieve en lerende cultuur’. Je wordt uitgenodigd om de mate daarvan in jouw organisatie in kaart te brengen. Daarbij verwerf je kennis over onderwijs-innovatieprocessen en het ontwerpen en (bege)leiden ervan. Welke wetenschappelijke inzichten en ervaringen geven zicht op het ‘hoe’? Het inspireren en betrekken van teamleden is een belangrijk aspect hierbij. Een onderdeel hierbij is het leren omgaan met ervaren weerstanden tijdens veranderingsprocessen. Je wordt uitgedaagd om, onderbouwd door relevante verandertheorie, een eigen innovatie te ontwerpen en (deels) uit te voeren. Waarbij innoveren en leren twee kanten van dezelfde medaille zijn.
Hoe kunnen we de school positioneren en werken aan toekomstgericht onderwijs? Het startpunt van deze module vormt de oriëntatie op (internationale) ontwikkelingen en de analyse van de mate waarin het onderwijs kan anticiperen op ontwikkelingen in zowel de omgeving van de school als de snel veranderende samenleving. Je signaleert trends en onderzoekt of, en hoe, dit vertaald en toegepast kan worden in de context en praktijk van jouw eigen schoolorganisatie. De interne- en externe omgevingsfactoren die hierin een rol spelen, worden inzichtelijk gemaakt en met behulp van een krachtenveld-analyse gecategoriseerd in de mate van 'druk' en 'invloed'. Je ontwikkelt scenario's en betrekt stakeholders, binnen en buiten de school, bij dit (keuze)proces om samen het onderwijs op je school toekomstbestendig te positioneren. Daarnaast onderzoek je de betekenis en het effect van 'druk' en 'invloed' op jouw rolneming als leidinggevende.
Hoe kunnen we de school positioneren en werken aan toekomstgericht onderwijs? Het startpunt van deze module vormt de oriëntatie op (internationale) ontwikkelingen. Je maakt een analyse van de mate waarin het onderwijs kan anticiperen op ontwikkelingen in zowel de omgeving van de school als de snel veranderende samenleving. Je signaleert trends en onderzoekt of, en hoe, dit vertaald en toegepast kan worden in de context en praktijk van jouw eigen schoolorganisatie. De interne- en externe omgevingsfactoren die hierin een rol spelen, worden inzichtelijk gemaakt en met behulp van een krachtenveld-analyse gecategoriseerd in de mate van 'druk' en 'invloed'. Je ontwikkelt scenario's en betrekt stakeholders, binnen en buiten de school, bij dit (keuze)proces om samen het onderwijs op je school toekomstbestendig te positioneren. Daarnaast onderzoek je de betekenis en het effect van 'druk' en 'invloed' op jouw rolneming als leidinggevende en je investeert in een goede relatie met de (school)omgeving.
Op basis van theoretische inzichten en opvattingen over sociale veiligheid in het onderwijs en het wettelijk kader daaromtrent, breng je de sociale veiligheidssituatie van jouw beroepspraktijk in kaart. Dit betreft sociale veiligheid in het algemeen en daarnaast specifiek agressie, pesten of radicalisering. Aan deze gemaakte analyse en een onderbouwde persoonlijke visie verbind je consequenties. Wie draagt op welke manier bij aan sociale veiligheid in jouw beroepspraktijk en wat is daarbij de eigen rol?
Deze module richt zich op leraren en begeleiders die via spel willen ingaan op de onderwijsbehoeften van jonge kinderen die voor de ontwikkeling afhankelijk zijn van rijk spel. Er wordt verdieping geboden om kinderen die gestagneerd zijn weer in ontwikkeling te krijgen door aansluiten en spelbegeleiding. Dat doen we door theoretische onderbouwing te geven van spelanalyses en spelobservaties en vervolgens door als medespeler in de zone van de naaste ontwikkeling het spel te ondersteunen. Betekenisvol spel wordt gezien als de motor van de algehele ontwikkeling van kinderen. Het raakt vele ontwikkelingsgebieden zoals de motoriek, de cognitieve ontwikkeling, de taalontwikkeling, de emotionele ontwikkeling en de sociale ontwikkeling. Als spel stagneert, stagneert de ontwikkeling en vice versa. Het is dan ook van belang dat het verloop van de spelontwikkeling bekend is, zodat deze geobserveerd en geanalyseerd kan worden om vervolgens over te gaan tot adequate interventies. De module is naast de theoretische onderbouwing praktisch van aard er wordt met eigen beeldmateriaal gewerkt voor de analyse en begeleiding van de casus. De module wordt daarom alleen fysiek aangeboden.
In de laatste fase van je opleiding volg je de module eindassessment. Hierin werk je toe naar het afstuderen. Tijdens deze module word je begeleid in de stappen die je moet zetten om uiteindelijk je masterdiploma te halen. Je krijgt uitleg over de module eindassessment, werkt aan portfolio-opdrachten waarmee je de 6 leeruitkomsten visie, kennis, creatief vraagstuk oplossend vermogen, onderzoekend vermogen, communicatie en reflectie op het niveau van de professionele masterstandaard (Vereniging Hogescholen, 2019) aantoont.
De module eindassessment bestaat uit 2 onderdelen: het schriftelijke portfolio-assessment en het mondelinge assessment. Tijdens het mondelinge assessment hou je een pitch en verantwoord je de keuzes die je hebt gemaakt. Zowel het portfolio- als het mondelinge assessment wordt afgenomen door twee assessoren.
Je sluit elke module af met een beroepsproduct. Deze beroepsproducten zijn breed omschreven zodat ieder er in eigen context mee aan de slag kan. Je stelt aan het begin van de module leervragen op die passend zijn bij je leerwerkplek, aansluiten op de doelen van de module en toewerken naar de leeruitkomsten van de opleiding. Vaak kiezen studenten voor het uitwerken van een verslag als beroepsproduct. Je kunt bij een aantal modules echter ook kiezen voor een creatievere vorm. Denk aan een vlog, film, poster of artikel gecombineerd met een reflectieverslag. Bij één module, namelijk werken met schooldata, heb je naast het uitwerken van een beroepsproduct ook een tentamen.
Werken in leerteams
Bij de Master EN werk je samen met andere studenten in een leerteam. Je gaat met deze ervaren professionals tijdens zogenaamde ‘leeractiviteiten’ aan de slag met de complexiteit van de beroepspraktijk. De focus ligt daarbij op het proces van leren en samenwerken en op het uitwisselen van vakinhoudelijke informatie. Voorbeelden van leeractiviteiten zijn rollenspellen, videoanalyses en brainstorm- of klankbordsessies. Je wisselt kennis uit en oefent vaardigheden zoals gespreks- en reflectietechnieken en onderzoeksvaardigheden. Ook geef je elkaar feedback.
Lesdagen en -tijden in 2024-2025
Bekijk alle lestijden en -locaties van studiejaar 2024-2025 in dit overzicht (MS Excell).
Bij de start kies je voor één van deze locaties. Dit blijft gedurende twee jaar je leslocatie:
Lesplaats | Lestijden | Specialisaties * |
Utrecht, overdag | Donderdag 09.00 - 16.00 uur | Gedrag |
Utrecht, 's avonds | Maandag 17.30 - 21.00 uur | Gedrag |
Amsterdam ** | Dinsdag 17.15 - 20.45 uur | Begeleiden, Gedrag, Leren |
Den Haag ** | Dinsdag 17.30 - 21.00 uur | Begeleiden, Gedrag, Leren |
* Elke specialisatie kan alleen worden aangeboden als voor deze locatie en/of dit lesmoment voldoende inschrijvingen zijn.
** De generieke modules vinden op de gekozen leslocatie plaats. De specialisatiemodules volg je online.
Wat | Waar | Wanneer |
Keuzemodules* | Online of in Utrecht | Drie zaterdagen van 10.00 - 16.00 uur |
Inspiratiesessies** | Utrecht | Drie zaterdagen van 10.00 - 16.00 uur |
* Veel keuzemodules worden zowel online als op de locatie Utrecht aangeboden.
** Niet verplicht, wel inspirerend.
De Educational Needs docenten
De docenten van de Master Educational Needs hebben praktijkervaring en minimaal een hbo-master. Enkele docenten stellen zich kort voor.
Dr. Kees van Overveld
Hogeschooldocent
Dr. Kees van Overveld is gepromoveerd gedragsspecialist en werkt ruim 30 jaar in het onderwijs. Hij heeft ervaring als leraar, interne begeleider, hogeschool(hoofd)docent, onderzoeker en onderwijsbegeleider.
Ria Goedhart MEd
Hogeschooldocent
Ria Goedhart heeft ruime ervaring als leraar speciaal basisonderwijs en ambulant begeleider. Momenteel bereidt zij een promotieonderzoek voor rondom ouderbetrokkenheid bij onderwijs aan nieuwkomers.
Marijke Plender, MSc
Hogeschooldocent
Met een achtergrond in Pedagogiek en Culturele Antropologie ligt de ervaring van Marijke Plender in de jeugdcultuur en het werken met risicojongeren. Zo heeft zij ervaring in het werken met delinquente jongeren, vroegtijdig schoolverlaters, in de jeugdbescherming en op het Mbo. Haar doel is en was nog steeds om de positie van jongeren te verbeteren en hen te begeleiden naar een kansrijke(re) toekomst.
Marijke is werkzaam als ontwikkelaar en docent bij de specialisatie Gedrag. Met haar vlotte manier van lesgeven en haar passie voor de risicojeugd, wil zij zich bij de master Educational Needs met name hardmaken voor de Mbo doelgroep. Je kunt haar dan ook treffen bij de module Coachen en Begeleiden in het Mbo, die zij ontwikkeld heeft.
"De opleiding ademt inclusie, ook omdat het goed in te passen is in een drukke werkweek en een gezin met jonge kinderen."
Wendy KersStudent
De HU ademt inclusie als het gaat om de inhoud van de opleiding Master Educational Needs, maar zet door de online variant ook een extra stap in het geven van inclusief onderwijs. De online master is voor mij een uitkomst geweest. Doordat je geen reistijd hebt is de opleiding goed in te passen in een drukke werkweek en een gezin met jonge kinderen. De combinatie van zelfstudie, leerteam en inspirerende colleges zorgden voor een prettig werkritme en voldoende uitdaging. Ook de flexibiliteit om als eerstejaars student al keuzemodules op te pakken en zo je eigen werklast te bepalen is erg fijn geweest. Op deze manier kun je de opleiding laten aansluiten op je werkpraktijk en groei je langzaam in het meesterschap dat na twee jaar van je verwacht wordt.
Hoewel ik zonder onderwijsbevoegdheid aan deze master begon, had ik geen enkele moeite om de opdrachten, toetsproducten of portfolio-onderdelen in te passen in mijn werk en er mijn werkzaamheden mee te verrijken. De studieloopbaanbegeleiders staan altijd voor je klaar via mail, telefoon of via de online omgeving in Teams.
Je leert elkaar in een online opleiding anders kennen dan in real-life, maar toch is de band niet minder hecht. Mijn leerteam (7 mens sterk) stond altijd voor elkaar klaar. Meelezen met toetsen, meedenken bij het ontwikkelen van leervragen of producten, elkaar aanmoedigen bij het examen. Maar natuurlijk ook het leren van elkaars onderwijspraktijk, het mogen meelopen in iemands ontwikkeling en het delen van successen en leerkuilen.
Een hele waardevolle en mooie ervaring.