De opleiding
De behandeling van kinderen verschilt wezenlijk van die van volwassen en vraagt om een specialistische benadering. Tijdens de master Kinderfysiotherapie verdiep je je in interprofessionele samenwerking, pedagogisch handelen en het omgaan met ouders.
Door de samenwerking met de het HU lectoraat Leefstijl en Gezondheid wordt gegeneerde kennis uit praktijkgericht onderzoek binnen de master Kinderfysiotherapie direct toegepast in het onderwijs. Ook is er de mogelijkheid voor studenten om zelf te participeren in praktijkgericht onderzoek.
Inhoud van de master Kinderfysiotherapie
De specialistische leerlijn die centraal staat in het eerste jaar is ‘Kind en ontwikkeling’. Deze leerlijn staat in het teken van het onderzoeken en behandelen van kinderen met een motorische ontwikkelingsstoornis.
In de generieke leerlijn ‘De kritische specialist’ leer je om gegevens uit wetenschappelijke literatuur kritisch te beschouwen en te verduidelijken om een brug te kunnen slaan tussen wetenschap en de 'spreekkamer'.
Jaar 1
In deze cursus leer je hoe je een motorische onderzoek uitvoert bij een kind, dit interpreteert en vervolgens een behandelplan opstelt.
Deze cursus staat in het teken van het onderzoeken en behandelen van zuigelingen en peuters.
Door middel van een kennistoets wordt de kennis die is opgedaan in de cursussen KSL en KZP getoetst.
De cursus is gericht op het juist kunnen interpreteren van gegevens uit (internationale) wetenschappelijke literatuur binnen jouw specialisatie.
In deze cursus leer je om bestaande literatuur systematisch en efficiënt te zoeken, analyseren en samenvatten voor het vinden van een evidence based antwoord op jouw eigen onderzoeksvraag.
De leerlijn ‘Kind en participatie bij chroniciteit’ staat in het teken van het werken met kinderen met een chronische aandoening. Daarna vindt verdieping plaats in een van keuzecursussen.
In de generieke leerlijn ‘De onderzoekende specialist’ leer je om verschillende onderzoeksmethoden toe te passen.
Jaar 2
In deze cursus leer je hoe je bij kinderen met een chronische aandoening een interventie vorm geeft die gericht is op fitheid en gezondheidsbevorderend gedrag, waarbij de omgeving betrokken wordt. Daarnaast ontwerp je materiaal over kinderen met multimorbiditeit met als doel kennis over te dragen.
In deze keuzecursus vindt verdieping plaats van het behandelen van kinderen met aandoeningen die veel voorkomen in de eerste lijn.
In deze keuzecursus vindt verdieping plaats van het behandelen van kinderen met een lichamelijke beperking.
In deze cursus leer je om je eigen patiëntencasus kritisch te beschouwen en je standpunten vanuit verschillende perspectieven te beargumenteren.
In deze cursus over kwantitatief onderzoek leer je meer over onderzoeksmethoden en statistische analyses (in SPSS).
In deze cursus staat het zelf uitvoeren van kwalitatief onderzoek centraal.
De specialistische leerlijn van jaar drie is ‘De innoverende specialist’. Binnen deze leerlijn ontwikkel je een visie op het vak, leer je innoveren en laat je zien dat je als competente kinderfysiotherapeut kunt functioneren. De generieke leerlijn bestaat uit de afstudeereenheid met daarin de Masterproof en de Masterthesis.
Jaar 3
In deze cursus ontwikkel je een eigen gefundeerde visie op de ontwikkelingen en positionering van het eigen specialisme.
Het ontwerpen van een innovatieve oplossing ter bevordering van het functioneren van kinderen met één geselecteerde beweegzorguitdaging binnen een relevante werksetting staat in deze cursus centraal.
Dit is een 8 daagse stage waarin je laat zien dat je competent kunt functioneren als kinderfysiotherapeut in hoog complexe situaties in de beroepspraktijk.
Het adequaat en zelfstandig handelen in unieke situaties staat centraal in deze cursus en je toont aan dit te kunnen aan de hand van je eigen complexe patiëntencasus.
In de MTH voer je zelf praktijkgericht, kwantitatief of kwalitatief, onderzoek uit in een kinderfysiotherapeutische context.
Wil je een losse cursus volgen?
In de keuzecursus Kind in de Eerste Lijn staan de competenties interveniëren en samenwerken centraal. Tijdens de cursus train je deze vaardigheden in relatie tot het brede terrein van ontwikkelingsstoornissen. Ook leer je zelfstandig te zoeken naar relevante kennis en informatie. Beide zijn essentiële voorwaarden voor het werken in de eerste lijn.
Keuze cursussen
In de keuze cursus Kind in de Eerste Lijn staan de competenties interveniëren en samenwerken centraal. Tijdens de cursus train je deze vaardigheden in relatie tot het brede terrein van ontwikkelingsstoornissen. Ook leer je zelfstandig te zoeken naar relevante kennis en informatie. Beide zijn essentiële voorwaarden voor het werken in de eerste lijn.
Bekijk de keuze cursus Kind in de Eerste Lijn (KIE)
De interprofessionele aanpak in het behandeltraject stelt specifieke eisen aan de competenties interveniëren en samenwerken. De keuzecursus Kind met Lichamelijke Beperkingen besteedt hier daarom uitgebreid aandacht aan. Na de module ben je als kinderfysiotherapeut in staat om het perspectief van de kinderfysiotherapie te benoemen en aan te sluiten bij de vastgestelde doelstelling.
Bekijk de keuze cursus Kind met Lichamelijke Beperkingen (KLB)
De master Kinderfysiotherapie docenten
Alle docenten hebben een masteropleiding afgerond, of zijn gepromoveerd als gespecialiseerd fysiotherapeut. Daarnaast krijg je les van experts op specifieke gebieden en experts van aanverwante disciplines als psychologie, geneeskunde en bewegingswetenschappen.
Dr. Marike Boonzaaijer
Docent
Marike is kinderfysiotherapeut en orthopedagoog. Na 10 jaar in het ziekenhuis te hebben gewerkt als kinderfysiotherapeut, is ze in 2016 gestart met een promotie onderzoek naar de variatie in de grof motorische ontwikkeling van zuigelingen in de tijd (GODIVA-KIT studie, HU/ UU). Het belang van spel in de kinderfysiotherapie en de rol die ouders spelen in de ontwikkeling van hun kind zijn de specifieke aandachtsgebieden van Marike in onderwijs en onderzoek.
Dr. Imke Suir
Docent-onderzoeker
Imke Suir is hogeschooldocent bij de master Kinderfysiotherapie. Daarnaast is ze werkzaam als onderzoeker/promovenda bij Pebbles en GODIVA van het Lectoraat Leefstijl en Gezondheid van Hogeschool Utrecht.
Dr. Marleen Sol
Docent
Marleen is kinderfysiotherapeut en docent in het tweede jaar. Daarnaast werkt ze voor het lectoraat Leefstijl en Gezondheid.
Christiaan Gmelig Meyling MSc
Docent
Christiaan is kinderfysiotherapeut en docent in het tweede jaar. Daarnaast is hij als kinderfysiotherapeut werkzaam in de Hoogstraat.
Dr. Anjo Janssen
Docent
Anjo Jansen is hogeschooldocent bij de master Kinderfysiotherapie binnen de master Fysiotherapie aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast is zij werkzaam als kinderfysiotherapeut en senior onderzoeker bij het Radboud UMC in Nijmegen.
Dr. Eline Bolster
Docent
Eline is kinderfysiotherapeut en is docent in het derde jaar. Daarnaast werkt ze als onderzoeker voor het lectoraat Leefstijl en Gezondheid en als kinderfysiotherapeut in het VU Medisch Centrum.
Mona Maghsudi MSc
Docent
Mona is docent en werkt daarnaast als kinderfysiotherapeut in de eerste lijn.
Dr. Ingrid van der Veer
Docent-onderzoeker
Ingrid is docent en werkt daarnaast als onderzoeker bij de universiteit van Hasselt. Haar werkervaring als kinderfysiotherapeut heeft ze opgedaan in de eerste lijn. Ze is gepromoveerd op het onderwerp motorisch leren bij kinderen met DCD.
Meer weten over deze opleiding?
De master Kinderfysiotherapie in deeltijd bestaat uit 90 studiepunten. Het onderwijs is praktijkgericht. Naast lessen op de HU ga je ook op je eigen werk aan de slag met praktijkopdrachten. Je moet rekening houden met een gemiddelde studiebelasting van 20 uur per week.
Heb je veel relevante werkervaring of een relevante (master) vooropleiding waardoor je bepaalde competenties al hebt verworven? Dan kun je de opleiding mogelijk sneller afronden via een persoonlijke leerroute. Neem contact op met barbara.kölzer@hu.nl om te bespreken wat jouw mogelijkheden zijn.
Tijdens de master Kinderfysiotherapie leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en van het contact tussen studenten en docenten.
Je maakt opdrachten in de organisatie waar je werkt en over de kinderen waarmee je werkt. Het is daarom belangrijk dat je een werkplek hebt die past binnen je specialisatie en waarin je voldoende ruimte, tijd en begeleiding krijgt om deze opdrachten uit te voeren. Dit kan op je eigen werkplek of op een zelf georganiseerde werkervaringsplek.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).
Deze driejarige opleiding kost € 8175,- (vrij van btw) voor studiejaar 2024/2025. Dit bedrag is een richtlijn voor de kosten voor de volgende jaren. Ieder studiejaar worden de kosten voor het daarop volgende studiejaar bepaald.
Binnen de master Kinderfysiotherapie werken we met de meest actuele literatuur, veelal in de vorm van online artikelen. Er zijn enkele boekwerken (totale kosten € 300 - € 500) die we aanraden, maar we adviseren om met de aanschaf te wachten tot na de start van de studie.
Informatie over de betalingsmogelijkheden vind je op de pagina Aanmelden, onder ‘Meld je aan voor cursussen en leergangen’ (overige informatie).
Heb je geen recht op studiefinanciering? Via de Levenlanglerenkrediet-regeling kun je geld lenen voor je studie tegen 0% rente. Deze lening kun je voor aanvang van de studie aanvragen bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
Interesse in de master Kinderfysiotherapie (MSc)?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur