Tijdens de opleiding
Je past je verworven competenties toe op een echt project voor een opdrachtgever vanuit het werkveld. In een professioneel leerteam ontwikkel je je vaardigheden als data-driven designer.
Bij MDDD leer en groei je via praktijkprojecten met echte opdrachtgevers rond data- en AI-uitdagingen. In vier blokken combineer je projecten met workshops, lezingen, opdrachten en samenwerking in kleine groepen.
Samen met werkveldpartners ontwikkel je je tot een verantwoordelijke ontwerper die waarden integreert in ontwerpen en data en AI kritisch inzet. Je gebruikt designmethoden zoals de 'double diamond' en versterkt je expertise via vijf tracks.
Tracks
De vijf tracks zijn leerlijnen die het hele jaar doorlopen:
Je leert hoe je betekenisvolle interacties tussen mensen en intelligente systemen kunt ontwerpen. Je verkent usability, creativiteit en samenwerking en je ontwikkelt daarmee de vaardigheden om human-centered AI-ervaringen te ontwerpen.
Je onderzoek de sociale en ethische kanten van data en AI. Met de Value Sensitive Design-methodiek (VSD) ontwerp je op basis van waarden van betrokkenen en vertaal je die naar concrete ontwerpkeuzes die menselijke waarden respecteren.
Ontwikkel een stevige basis in data-analyse, machinelearning en datavisualisatie. Je leert werken met Python om inzichten in data te ontdekken en ruwe data om te zetten in bruikbare oplossingen met impact.
Breng theorie en praktijk samen door academische onderzoeksvaardigheden toe te passen in je ontwerpopdrachten. Je leert hoe je een onderzoek opzet, relevante informatie verzamelt en je bevindingen vertaalt naar vernieuwende ontwerpresultaten.
Je ontwikkelt vaardigheden om kritisch na te denken over data en AI: wat betekenen ze, waar komen ze vandaan, en wat kun je ermee? Je leert je eigen ontwerpwerk te begrijpen in het licht van grotere maatschappelijke thema’s zoals dataficatie, digitale vaardigheden, de data-economie en privacy.
Klantproject
Het klantproject vormt de kern van de masteropleiding. Als professional in opleiding combineer je kennis en vaardigheden uit alle vijf de tracks om een praktijkuitdaging aan te pakken. Projecten variëren van het ontwerpen van inclusieve digitale diensten tot het ontwikkelen van AI-gestuurde tools voor informatie of oplossingen voor een gezonder leven.
Deze realistische cases zijn jouw proeftuin: je brengt theorie in praktijk, experimenteert met methoden en werkt samen met externe partners.
Inhoud van de opleiding
Deze eenjarige master bestaat uit 4 blokken van elk 10 weken. Elk blok bouwt voort op de kennis van het vorige blok om je te begeleiden naar het worden van een datagedreven ontwerper.
In een bootcamp van vier weken verhoog je je kennis en vaardigheden in alle vijf de tracks. Na de bootcamp selecteer je een cliëntopdracht en voer je verkennend onderzoek uit naar het probleem, met behulp van de middelen die je in de leertracks worden aangereikt. Aan het einde van het blok presenteer je je ongestructureerde bevindingen in de “problem space”. Hier stel je de oorspronkelijke opdracht ter discussie en laat je verschillende perspectieven op het probleem zien.
Leertracks
Ontwerp intelligente interfaces (bijvoorbeeld adaptieve systemen, aanbevelingssystemen, chatbots) met behulp van data, machine learning en AI.
Gebruik value-sensitive design en werk nauw samen met belanghebbenden, rekening houdend met de ethische aspecten en menselijke waarden binnen een data-gedreven project.
Gebruik data en machine learning om te leren hoe gebruikers omgaan met een product, app, dienst of systeem, en gebruik die inzichten om het ontwerp van de gebruikerservaring te verbeteren.
Beheers verschillende UX-onderzoeksmethoden om relevante inzichten te verwerven en een passende aanpak voor het probleem te kiezen.
Reflecteer en bekritiseer hoe dataficatie, individuen, organisaties en de samenleving beïnvloedt en ermee interacteert.
In deze fase definieer en kader je je onderzoeksprobleem door je onderzoeksresultaten om te zetten in een werkbaar probleem. Je schept orde in de chaos door betekenis te vinden in het waargenomen gedrag, voorkeuren, waarden, etc. tijdens het onderzoek. Aan het einde van de blok lever je een definitief projectvoorstel op met uitgebreide context, een heldere probleemstelling, en aangegeven mogelijkheden en beperkingen. Deze presenteer je aan de opdrachtgever (cliënt).
In deze fase bedenk je oplossingen voor het eerder geïdentificeerde probleem. Je zoekt inspiratie uit verschillende bronnen, schetst ideeën, wireframes en ontwikkelt low-fidelity prototypes van haalbare oplossingen. Je deelt creatieve resultaten, werkt samen met deskundigen, vormt hypothesen en ontwerpt experimenten voor ideeëntesten. Aan het eind moet je één of meer ideeën hebben om te prototypen en te testen. Tevens lever je een reflectie op het proces en een projectuitvoeringsplan voor de laatste fase.
In deze fase valideer je werkende oplossingen en bereid je het ontwerp voor op implementatie bij de opdrachtgever. Je elimineert minder geschikte oplossingen, analyseert de beste, en bepaalt de implementatiemethode. Dit gebeurt via een agile methode: bouwen/prototyping, testen/analyseren en itereren/herhalen. Je sluit af met een laatste pitch en presentatie van resultaten aan assessoren, opdrachtgever en collega's.
Meer weten over deze opleiding?
De master Data Driven Design is een intensief, voltijds programma dat gericht is op de toekomst. Je bent ongeveer 40 uur per week bezig met workshops, tutorials en samenwerkingsprojecten binnen een multidisciplinair studententeam.
Drie dagen per week werk je op de HU-campus, waar je samen leert met een actieve en hechte groep medestudenten. De overige tijd besteed je aan zelfstudie, overleg met je team en het werken aan impactvolle vraagstukken van externe opdrachtgevers. Zo wordt je uitgedaagd je vaardigheden ook buiten het klaslokaal te ontwikkelen.
Tijdens de master leer je van een team van nieuwsgierige en toegewijde docenten met uiteenlopende achtergronden: van ontwerp en AI tot sociale wetenschappen en kunst.
We blijven onszelf ontwikkelen door te experimenteren met nieuwe werkvormen en in te spelen op actuele ontwikkelingen rond data en AI. Zo zorgen we ervoor dat je leert in een omgeving die net zo vooruitstrevend is als de sectoren waarin je straks aan de slag gaat.
Studenten en docenten vormen een actieve leergemeenschap met sterke sociale cohesie. Je bent gemiddeld drie dagen op de campus, met twee dagen zelfstudie. Er zijn lezingen, Coding Club voor codeerondersteuning, gastcolleges, en soms design sprints en pressure cookers voor teamontwerpprocessen.
Wij verwachten dat je je eigen leerproces vormgeeft. Een belangrijk hulpmiddel is onze digitale leeromgeving (DLO) CANVAS. Met de DLO kun je je voorbereiden op lessen, alleen of in groepen. Dit geeft je niet alleen veel flexibiliteit met betrekking tot wanneer en waar je studeert; persoonlijke lestijd is veel waardevoller als je goed voorbereid naar de les komt.
Belangrijke onderdelen van het curriculum gaan over de interactie met professionals uit het creatieve veld. In de clientopdracht werk je met hen samen aan uiteenlopende actuele problemen waar deze bedrijven mee te maken hebben of die zich in de samenleving als geheel afspelen.
Competenties tonen in praktijkgericht projectwerk past bij programmatisch toetsen met focus op betekenisvolle reflectie en feedback. De vijf leerlijnen hebben allemaal met elkaar te maken en je krijgt per blok één formatieve opdracht waarin je feedback krijgt op de leerresultaten van alle vijf de leerlijnen.
In de masteropleiding gebruik je praktijkprojecten (client project) van externe organisaties als case. Samen met medestudenten los je data-uitdagingen op, ontwikkel je nieuwe vaardigheden en draag je bij aan innovatie. Je wordt begeleid door een ervaren projectcoach vanuit de opleiding.
Een groot deel van de benodigde literatuur voor dit programma zal in het Engels zijn, zoals vaak het geval is in het hoger onderwijs. Het is belangrijk dat studenten zich voorbereiden om academische teksten in het Engels te lezen en te begrijpen.
Binnen deze masteropleiding biedt leerteambegeleiding een krachtige ondersteuning. Je werkt samen met diverse teamleden, deelt inzichten en ontvangt waardevolle feedback. Deze collaboratieve aanpak versterkt je leerervaring, waardoor je doelgericht en effectief kunt groeien in je academische reis.
Heb je te maken met een auditieve, visuele of fysieke beperking, chronische ziekte, psychische kwetsbaarheid of neurodiversiteit zoals dyslexie, ADHD of ASS? Of ervaar je uitdagingen door (mantel)zorgtaken of familieomstandigheden? Bij de HU kun je rekenen op passende ondersteuning. Samen zorgen we ervoor dat jij je studie succesvol kunt voortzetten.
De MDDD-Docenten
Hij is gespecialiseerd in User Experience Design en Interaction Design en curriculumontwerp, met veel ervaring in het coachen van studenten die aan projecten voor klanten werken.
Bob is sinds 1996 betrokken bij de HU en heeft geholpen bij het ontwerpen van het curriculum van verschillende programma's, waaronder Internationale Communicatie en Media (momenteel Creative Business genoemd) en Communicatie en Multimedia Design. Voor dat laatste ontving hij de HUgenotenprijs 2010, een prijs voor uitmuntende prestaties van medewerkers en studenten van de HU.
"To responsibly design for the critical adoption of agentic AI."
Erik Hekman (MSc) is programmaleider van de masteropleiding Data-driven Design en promovendus aan de Universiteit Utrecht. Zijn onderzoek richt zich op de invloed van Large Language Models op geesteswetenschappelijk onderzoek. Daarbij combineert hij het ontwerpen van digitale onderzoeksmethoden met een kritische reflectie op hun rol en impact. Binnen de masteropleiding coördineert Erik het curriculum en geeft hij les op het gebied van data science, machinelearning en AI.
Rhied Al-Othmani heeft uiteenlopende ervaring op het gebied van grafisch ontwerp en heeft de afgelopen negen jaar aan projecten gewerkt variërend van print tot web en branding voor een grote verscheidenheid aan klanten.
Naast haar huidige functie als docent bij bachelor Communication & Multimedia Design en de master Data-driven Design, is zij tevens Studieloopbaanbegeleider voor de studenten en lid van de Opleidingscommissie.
In 2011 behaalde Rhied haar BA in Digitale Communicatie aan de HU en in 2020 haar MA in Data-driven Design. Haar interesse voor gebruikerservaring en het vertalen van kennis naar de praktijk en deze gelijk toe te passen, trok haar aan om in het onderwijs te werken. Haar andere interesses zijn de ontwikkeling van chatbots, open overheidsdata en de kennis en instrumenten die nodig zijn om open data te begrijpen, interpreteren en toepassen.
Shakila Shayan (PhD) is senior onderzoeker bij de onderzoeksgroep Human Experience & Media Design en hoofddocent voor de masteropleiding Data-Driven Design.
Ze heeft een achtergrond in cognitieve wetenschappen en AI. Haar onderzoek richt zich op het ontwerpen van conversatie-interfaces die kunnen bijdragen aan het aanpakken van psychische gezondheidsproblemen. Binnen de master geeft ze les in de tracks Applied Research en Human AI Interaction.
Roelof de Vries (PhD) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Human Experience and Media Design, waar hij zich bezighoudt met technologie voor gedragsverandering en de evaluatie en validatie daarvan.
Binnen de masteropleiding geeft Roelof les in de tracks Applied Research en Ethical Design en houdt hij zich bezig met het verbeteren van het toetsen binnen de opleiding.
Na jaren les te hebben gegeven in onder meer design thinking, scrum en creatieve conceptontwikkeling, richt ze zich nu op waardegedreven ontwerp. Ze leidde de herziening van het curriculum, beheert de Canvas-omgeving en stelt het beoordelingsbeleid op. Zo zorgt ze binnen het team van MDDD voor duidelijke tijdlijnen, afgestemde verwachtingen en een samenhangende, studentgerichte leerervaring.
Levien Nordeman (MA) werkt als docent-onderzoeker voor de minor Big Data & Design (Communicatie- en Multimediadesign) en als adviseur AI-geletterdheid voor het onderwijs- en leernetwerk van de Hogeschool Utrecht.
Zijn expertise ligt in het ontwikkelen van kritische data- en AI-geletterdheid bij professionals. Binnen MDDD geeft Levien les in de tracks Critical Thinking & Data Studies en Ethical Design.
Marieke Welle Donker-Kuijer (PhD) is docent-onderzoeker in de master Data-Driven Design en heeft gewerkt voor de minor Big Data & Design en de bachelor Communication and Multimedia Design.
Haar onderzoek richt zich op expert- en gebruikersgerichte evaluatiemethoden van AI-interfaces. Binnen de master geeft Marieke les in de tracks Applied Research en Human AI Interaction. Marieke is ook lid van de examencommissie van het Instituut voor Media.
“What we need now more than ever are tech experts and designers who challenge conventional thinking about data and AI”
Marissa Berk (MA) is onderzoeker bij Human Experience & Media Design en docent bij de masteropleiding Data-driven Design en de minor Brand Experience & Event Design.
Haar focus ligt op het uitdagen van ontwerpers om kritisch na te denken over het ontwerp en de impact van AI-interfaces. Binnen de MDDD-opleiding geeft ze les in de vakken Critical Thinking & Data Studies en Ethical Design en is ze voorzitter van de opleidingscommissie van de master.
Rhied Al-Othmani (MA) is onderzoeker bij de onderzoeksgroep Marketing & Customer Experience en docent bij de masteropleiding.
Ze is daarnaast ook promovendus en richt zich op conversational agents en hun invloed op het vertrouwen in de publieke sector en de interactie met burgers. Binnen het MDDD-programma geeft ze les in het vak Human-AI Interaction, is ze de belangrijkste contactpersoon voor klanten en coördineert ze de klantprojecten.
"De samenwerking met de studenten van Data Driven Design was een bijzondere ervaring. Ik was onder de indruk van hun vermogen om complexe onderwerpen snel te doorgronden."
MonksCreatief productiebedrijf
Als opdrachtgever namens Monks – een creatief productiebedrijf – vroeg ik hen oplossingen te ontwerpen met emerging technologies zoals agentic AI en Retrieval Augmented Generation.
Hun eindpresentatie liet zien dat ze niet alleen de technologie begrepen, maar ook de ontwerp- en ethische vraagstukken die erbij horen. Ze werkten nieuwsgierig, maakten snel prototypes en stonden open voor verbetering.
"Het afgelopen jaar werkten we met veel plezier samen met studenten van de master Data Driven Design. "
Stichting Nederlandse DatakluisOntwikkelt een nieuwe data-infrastructuur
Hun frisse blik gaf onze start-up een energieboost en waardevolle inzichten. Wij bouwen een datakluis waarmee websitebezoekers hun gegevens veilig kunnen delen, zonder cookies of tracking. Terwijl wij focusten op de korte termijn, onderzochten de studenten hoe ons product zich in de toekomst zou kunnen ontwikkelen.
Ze spraken met gebruikers, maakten prototypes en brachten nieuwe richtingen aan het licht. Voor ons leverde dat concrete ideeën op, en voor de studenten betekende het een echte bijdrage aan de groei van een start-up.
Geïnteresseerd in the Master Data-driven Design?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag, van 9.30 tot 16.30 uur