Wil jij de kracht van data, machine learning, AI en UX design benutten om ontwerpprocessen te optimaliseren? Dan is het éénjarige masterprogramma Master Data-driven Design (MDDD) wat voor jou! Leer als data-driven designer dat data-analyse geen einddoel is, maar een middel om innovatieve concepten te creëren met waarde in een digitale samenleving.

Ontdek welke vakken je volgt en waar je na de opleiding terecht kan komen

Video afspelen

In English

Are you interested in participating in an international classroom and following this program in English?

Please see our English variant

Tijdens deze opleiding ontdek je, hoe je de toekomst vorm kunt geven door de behoeften van vandaag te vertalen naar de concepten van morgen. Dit leer je aan de hand van UX designonderzoek, Human-AI interaction, mediastudies, psychologie en data science. Zo word je opgeleid voor een dynamisch actueel werkveld.

Kennismaken op locatie

Heb je je online georiënteerd en wil je ons graag persoonlijk ontmoeten? Kom naar de studiekeuze-events op locatie!

Zin om te beginnen?

Tijdens de opleiding

Word een data-driven designer

In dit masterprogramma ontwikkel je diepgaand inzicht in de dynamiek van de hedendaagse data-gedreven wereld. Je gaat je actief bezighouden met het uitwerken van innovatieve concepten, je verkent cutting-edge technologieën en je analyseert de impact ervan op onze maatschappij.

Na de opleiding

Ontdek de dynamische mogelijkheden in de praktijk

Als Master of Arts in data-driven design betreed je een sterke markt. Je kunt een data steward, tech entrepreneur, UI- of UX-designer, digital creative en meer worden.

Toelatingseisen Master Data-driven Design (NL)

Studeren na middelbare school of mbo?

Je kunt starten met de opleiding Master Data-driven Design (Nederlandstalige variant) als je een bachelordiploma op hbo- of wo-niveau hebt. Voor deze Nederlandse variant van de master geldt wel de eis dat je voertaal van de vooropleiding Nederlands is. Je moet ook meedoen aan het verplichte matchingsproces.

Heb jij geen Nederlandstalige vooropleiding?

Heb je een bachelordiploma in een andere taal? Kijk dan bij onze Engelstalige variant.

Is deze opleiding iets voor jou?

• Een integrale benadering van diverse disciplines.

Het programma onderscheidt zich van bestaande masterprogramma's door data en design te combineren.

• Een sterke connectie met relevante bedrijven.

Het programma is ontwikkeld in co-creatie met deskundigen uit het professionele veld. Ons onderwijs en onderzoek zijn stevig verankerd in de praktijk.

• Een soepele overgang vanaf je hbo-bachelor.

Het programma sluit perfect aan op de bacheloropleidingen Communicatie en Multimedia Design (CMD), Creative Business of Journalistiek. Maar het past ook goed bij andere programma's van andere universiteiten en hogescholen.

Persoonlijk advies

Heb je vragen? Neem contact op met Marissa Berk via datadrivendesign@hu.nl. We beantwoorden je vragen graag!

Stuur direct een email
Jethro Mongo

"De aansluiting op mijn vooropleiding en de leermogelijkheden in de wereld van data waren doorslagevend in deze keuze."

Jethro Mongo (25) Alumnus
Pepijn van Vugt

"Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging, en deze master sloot perfect aan op mijn doelen en verwachtingen."

Pepijn van Vugt (26) Alumnus

Handig om te weten

Aanmelden t/m 31 augustus
Startmoment September
Locatie Heidelberglaan 15 Utrecht
Diploma Master of Arts
Numerus fixus Nee
Croho-naam M Data-driven Design
Croho-code 49297

Geïnteresseerd in the Master Data-driven Design?

Vragen over de opleiding?