Onderzoekend werken aan onderwijsverbetering

Auteurs Patricia Brouwer, Jannet Doppenberg, Annoesjka Boersma, Sandra Wagemakers
Gepubliceerd in Profiel: Vaktijdschrift voor docentschap in duurzaam beroepsonderwijs
Publicatiedatum 2021
Lectoraat Werken in Onderwijs, Beroepsonderwijs
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

Onderzoekend werken in mbo-instellingen is belangrijk omdat het docenten helpt in te spelen op ontwikkelingen in het onderwijs, werkveld en studenten. Een docent verwoordt het treffend: ‘Zonder onderzoekende houding is het lastig om de veranderingen bij te houden. Studenten vonden vroeger bijvoorbeeld sociale media niet belangrijk maar nu wel, daar zullen docenten dan ook nu iets mee moeten doen’. Onderzoekend werken is daarmee geen doel op zich, maar nadrukkelijk een middel bij het verbeteren of vernieuwen van onderwijs. In deze bijdrage gaan de auteurs in op de vraag hoe onderzoekend werken door docenten er uit ziet, en geven ze een voorbeeld van hoe onderzoekend werken op een mbo-instelling wordt ingezet bij onderwijsverbetering. Tot slot presenteren de auteurs een tool om met collega’s in de opleiding in gesprek te gaan over hoe zij onderzoekend (kunnen) werken aan onderwijsverbetering.

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Jaar en volume 50 9
Trefwoorden onderzoekend werken, middelbaar beroepsonderwijs (mbo), mbo-docenten