MKB Gamechangers - health games verbeteren met data

Kinderen die een spel spelen

Met apps en games brengen bedrijven allerlei zorgoplossingen dichter bij patiënten. Vooral bij kinderen kunnen games een positieve invloed hebben. Wij kijken hoe we health games kunnen verbeteren op basis van de data die zij verzamelen, of hoe de data die met b.v. vragenlijsten verzameld wordt beter wordt als de vragenlijst gegamificeerd wordt.

Doel

Mkb-bedrijven in de creatieve industrie ontwikkelen games en apps die gebruikers helpen om gezonder te leven. Zij willen graag 'game engagement' (hoe betrokken kinderen zijn bij het spel) en gedragspatronen meten. Wij keken daarom wat zij daar voor nodig hebben.

Resultaten

• Met behulp van de data gegenereerd in een game en experimenten uitgevoerd met kinderen die de game spelen kan nu aangetoond worden dat een 'gezonde-keuze'-app die kinderen helpt gezonder te eten daadwerkelijk effect heeft.
  • Een API om de data van individuele games te verzamelen, conform AVG-regels omtrent toestemming, opslaan, delen en onderzoeken van data.
  • Andere resultaten volgen.

Looptijd

01 januari 2017 - 01 september 2021

Aanpak

We verzamelen de data uit de games en proberen te achterhalen welke patronen in de data indicaties geven over verandering (verhogen/verlagen) van engagement en welke interventies kunnen helpen om een verhoging te versterken en een verlaging bij te buigen.

Betrokken HU-onderzoekers

Samenwerking met kennispartners

We werkten samen met Jeugdgezondheidszorg (JGZ), gamebedrijven en kennisinstellingen.

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Aletta Smits | onderzoeker | Human Experience & Media Design

Aletta Smits