Leren van feedback: De kracht van feedbackgeletterdheid

Foto Pabo

Ontwikkelingsgerichte feedback biedt enorme kansen om de zelfregulatie van studenten te bevorderen. Verschillende principes zijn in dit project gebruikt om onderwijs te ontwerpen voor de propedeuse van de HUpabo. Er wordt gewerkt met principes van programmatisch toetsen, met leeruitkomsten, met leerteamleren, met het digitale portfolio Scorion en een feedbacktraining voor studenten.

Doel

Dit project heeft als doel om met semester onderwijs ruimte te geven aan ontwikkelingsgerichte feedback. Het digitale portfolio wordt een centrale plek waarin studenten feedback ontvangen en hun ontwikkeling kunnen monitoren. De feedbacktraining heeft als doel dat studenten beter in staat zijn feedback te begrijpen en gebruiken.

Behaalde resultaten

A-D. Feedback training
In dit project is een feedback training voor studenten ontworpen. De training bestaat uit vier delen: A) Feedback begrijpen, B) Feedback gebruiken, C) Op feedback reageren en D) Naar feedback vragen. Voor elk van deze trainingsdelen zijn 3 soorten materiaal ontworpen: Powerpoint presentatie, Werkdocument voor de student en Lesbrief voor de docent.

Hieronder staan deze 12 documenten:
A. Feedback begrijpen:
A1. Lesbrief
A2. PowerPoint
A3. Werkdocument

B. Feedback gebruiken:
B1. Lesbrief
B2. PowerPoint
B3. Werkdocument

C. Reageren op feedback
C1. Lesbrief
C2. PowerPoint
C3. Werkdocument

D. Vragen naar feedback
D1. Lesbrief
D2. PowerPoint
D3. Werkdocument

E. Training holistisch beoordelen met leeruitkomsten
In dit project zijn de leeruitkomsten van pabo-studenten op een holistische manier beoordeeld in een programmatisch e-portfolio. De assessoren beoordeelden in het e-portfolio niet meer de producten en bewijsmaterialen maar ze beoordeelden de leeruitkomsten op basis van de feedback die al was gegeven op de datapunten die in het e-portfolio zat. Die feedback werd gegeven door vakdocenten, praktijkopleiders (stagebegeleiders), medestudenten en de student zelf. Om examinatoren een indruk te geven hoe op een holistische manier leeruitkomsten kunnen worden beoordeeld is op basis van dit project workshopmateriaal ontworpen.

E1. Workshop presentatie holistisch beoordelen van leeruitkomsten
E2. Opdracht holistisch beoordelen van leeruitkomsten

F. Vragenlijsten
In dit project is de feedbackgeletterdheid en de zelfregulatie van studenten gemeten met twee vragenlijsten. Deze vragenlijsten worden hier gedeeld ter inspiratie en om te gebruiken.

F1. Vragenlijst feedbackgeletterdheid studenten
F2. Vragenlijst zelfregulatie studenten

G. Presentaties
De opbrengsten van dit project zijn tijdens verschillende bijeenkomsten gepresenteerd en gedeeld.

G1. Agricola, B.T. (2023, 6 april). Van toetscultuur naar feedbackcultuur met leeruitkomsten en portfolio bij de Hupabo [Workshop]. Zesde Landelijke Assessorendag, Landelijk Expertise Netwerk Assessment (LENA), Driestar educatief, Gouda, Nederland.
G2. Agricola, B.T. & Baartman, L. (2023, 6-8 juli). Leren van feedback: een interventie om de feedback geletterdheid van studenten te vergroten[Conferentiepresentatie]. Onderwijs Research Dagen 2023, Amsterdam, Nederland.
G3. Agricola, B.T. (2023, 10 oktober). Holistisch beoordelen van leeruitkomsten binnen principes van programmatisch toetsen [Workshop]. Coördinatorenoverleg, Keuzedeel voorbereiding pabo, ROC Midden Nederland, Nieuwegein, Nederland.
G4. Agricola, B.T. (2023, 1 december). Werken aan feedback geletterdheid binnen principes van programmatisch toetsen [Presentatie]. Onderzoekswerkplaats Beoordelen in Beroepsonderwijs, Hogeschool Utrecht, Utrecht, Nederland.

H. Interview met Scorion
H1. Bomhof, B. (2023, 13 juni). Ontwikkelingsgericht opleiden met een digitaal portfolio op de pabo aan de Hogeschool Utrecht [Interview]. Geraadpleegd 7 februari 2023 van https://scorion.nl/nieuws/ontwikkelingsgericht-opleiden-met-een-digitaal-portfolio-op-de-pabo-aan-de-hogeschool-utrecht/

Looptijd

01 mei 2022 - 30 oktober 2023

Aanpak

We ontwerpen samen met docenten het onderwijs en het digitale portfolio inclusief de feedbackmomenten. We evalueren bij studenten hun ervaring met het ontvangen van feedback via het digitale portfolio en de invloed van de training op hun feedbackgeletterdheid en zelfregulatie. Dat gebeurt met focusgroep interviews.

Impact

Bij het ontwerpen en implementeren van de cursussen en de feedbacktraining wordt in dit project de focus gelegd op de student als feedback ontvanger. Deze focus van de feedback gever naar de feedback ontvanger wordt pas recent gemaakt. Het maakt daardoor niet uit waar de feedback vandaan komt: van een opleider, van een medestudent of van de student zelf. Wel heeft het gevolgen voor de onderwijspraktijk waarin opleiders en studenten samenwerken.

Financiering

Dit project wordt uitgevoerd met een NRO Comenius Teaching Fellow beurs (2022/NRO/40.5.22865.149) en met HU Digitale Leer Omgeving Kwaliteitsgelden.

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Wil je meer weten of heb je een vraag?