Liesbeth Baartman

Liesbeth Baartman

Lector

Dr. Liesbeth Baartman is bijzonder lector Toetsing en Beoordeling in Beroepsonderwijs bij Hogeschool Utrecht.

Liesbeth werkt binnen het Lectoraat Beroepsonderwijs aan onderzoeksprojecten over beoordelingsvraagstukken in het beroepsonderwijs met als belangrijke aandachtspunten programmatisch toetsen en formatief toetsen. Haar expertise op dit gebied zet ze in bij vraagstukken van de hogeschool, het Kenniscentrum Leren en Innoveren en het bredere veld van het beroepsonderwijs (mbo/hbo).

Liesbeth begeleidt (pre-)promotietrajecten en praktijkgericht onderzoek van docenten/onderwijsprofessionals. Ze is de coördinator van de onderzoekswerkplaats Beoordelen in het Beroepsonderwijs. Binnen het Teaching and Learning Network en het HU Netwerk Toetsing werkt Liesbeth aan docentprofessionalisering (BKE/SKE) en kennisdeling. Liesbeth is de ontwikkelaar van KIT2.0, het kwaliteitsinstrument toetsprogramma.

Expertises

  • Programmatisch toetsen beroepsonderwijs
  • Formatief toetsen/evalueren
  • Leerprocessen in beroepsonderwijs

Publicaties

  • Naar een nieuwe balans in toetsfuncties Van formatief en summatief naar een continuüm van beslissingen
    • Bas Agricola, Marlies de Vos, Liesbeth Baartman, Tamara van Schilt-Mol
    • Lectoraat: Beroepsonderwijs
    • Rapport
    • 2024
  • Drempelloos doorstromen van het mbo naar de pabo Ontwerpkeuzes in Keuzedeel Voorbereiding pabo
    • Eline den Tuinder, Bas Agricola, Liesbeth Baartman, Tamara van Schilt-Mol
    • Lectoraat: Beroepsonderwijs
    • Lezing
    • 2023
  • Leren van feedback Een interventie om de feedback geletterdheid van studenten te vergroten
    • Bas Agricola, Liesbeth Baartman
    • Lectoraat: Beroepsonderwijs
    • Lezing
    • 2023

Projecten

In de media

Openbare les Liesbeth Baartman

18 mei 2022 vond Liesbeth’s openbare les ‘Toetsing = samen leren en beslissen’ plaats. Daarmee werd zij officieel geïnstalleerd als bijzonder lector Toetsing en Beoordeling in het Beroepsonderwijs.

Kijk hier de online uitzending terug

Nieuws

Toetsing moet onderdeel zijn van leerproces, geen afrekening achteraf

De manier waarop studenten worden getoetst is volgens bijzonder lector Liesbeth Baartman van Hogeschool Utrecht vaak te beperkt. We moeten toe naar toetsing als onderdeel van het leerproces in plaats van als afrekening achteraf. Zo worden studenten beter voorbereid op de complexe beroepspraktijk.

Wil je samenwerken of heb je een vraag?