Liesbeth Baartman | onderzoeker | lectoraat Beroepsonderwijs

Liesbeth Baartman

Lector

Dr. Liesbeth Baartman is bijzonder lector Toetsing en Beoordeling in Beroepsonderwijs bij Hogeschool Utrecht.

Liesbeth werkt binnen het Lectoraat Beroepsonderwijs aan onderzoeksprojecten over beoordelingsvraagstukken in het beroepsonderwijs met als belangrijke aandachtspunten programmatisch toetsen en formatief toetsen. Haar expertise op dit gebied zet ze in bij vraagstukken van de hogeschool, het Kenniscentrum Leren en Innoveren en het bredere veld van het beroepsonderwijs (mbo/hbo).

Liesbeth begeleidt (pre-)promotietrajecten en praktijkgericht onderzoek van docenten/onderwijsprofessionals. Ze is de coördinator van de onderzoekswerkplaats Beoordelen in het Beroepsonderwijs. Binnen het Expertisecentrum Docent HBO en het HU Netwerk Toetsing werkt Liesbeth aan docentprofessionalisering (BKE/SKE) en kennisdeling. Liesbeth is de ontwikkelaar van KIT2.0, het kwaliteitsinstrument toetsprogramma.

Expertises

  • Programmatisch toetsen beroepsonderwijs
  • Formatief toetsen/evalueren
  • Leerprocessen in beroepsonderwijs

Publicaties

  • Jaarverslag 2021 Lectoraat Beroepsonderwijs
    • Elly de Bruijn, Ilya Zitter, Liesbeth Baartman, Jessie van Sambeek
    • Lectoraat: Beroepsonderwijs
    • Rapport
    • 2022
  • Opleiden tot een beroep. Kan dat wel online?
    • Liesbeth Baartman, Patricia Brouwer, Ilya Zitter, Elly de Bruijn, Annoesjka Boersma, Machiel Bouwmans, Anne Khaled, Kristin Vanlommel
    • Lectoraat: Beroepsonderwijs
    • Artikel
    • 2021
  • Programmatisch toetsen Ontwerp en ervaringen in verschillende opleidingsdomeinen
    • Liesbeth Baartman, Tamara van Schilt-Mol, Cees van der Vleuten
    • Lectoraat: Beroepsonderwijs
    • Lezing
    • 2021

Projecten

In de media

Openbare Liesbeth Baartman

18 mei 2022 vond Liesbeth’s openbare les ‘Toetsing = samen leren en beslissen’ plaats. Daarmee werd zij officieel geïnstalleerd als bijzonder lector Toetsing en Beoordeling in het Beroepsonderwijs.

Nieuws

Toetsing moet onderdeel zijn van leerproces, geen afrekening achteraf

De manier waarop studenten worden getoetst is volgens bijzonder lector Liesbeth Baartman van Hogeschool Utrecht vaak te beperkt. We moeten toe naar toetsing als onderdeel van het leerproces in plaats van als afrekening achteraf. Zo worden studenten beter voorbereid op de complexe beroepspraktijk.

Lees het artikel

Wil je samenwerken of heb je een vraag?