Jong-leren met verschil

Ben je student en wil je meewerken aan dit project als student-onderzoeker of interviewee? Lees dan verder!


Het onderzoeksproject ‘jong-leren met verschil’ beoogt zicht te krijgen op de kracht van diversiteit door op zoek te gaan naar de aanwezige ervaringskennis van studenten met diverse achtergronden. Studenten worden (betaald) ingezet als onderzoekers binnen het project. Via interviews gaan de studenten op zoek naar de levensverhalen van medestudenten. Uiteindelijk ontwikkelen zij producten die inzetbaar zijn binnen de HU. 

Doel

Het doel is om het verschil en de kracht van diversiteit zichtbaar te maken. Studenten ontwikkelen specifieke competenties; blijken in staat regels om te buigen, leren ‘spelen’ met meerdere identiteiten, weten uitdagingen of problemen (soms noodgedwongen) om te zetten in voordelen. 

Het project richt zich op drie doelgroepen om antwoord te krijgen op de onderzoeksvraag: Hoe maken studenten met verschillende achtergronden en deel-identiteiten een samenhangend verhaal van hun leven, in toenemend diverse samenleving?

De drie groepen bestaan elk uit zeven studenten die worden geworven als student-onderzoeker:

  • Studenten met een -al dan niet gedwongen- migratieverleden 
  • Studenten+
  • LHBT+-studenten

De student-onderzoekers interviewen zes studenten (waarvan een interview met henzelf) en maken deel uit van een team. Het team komt jaarlijks acht keer bij elkaar. 

Resultaten

Het team zal in samenwerking met elkaar producten bedenken en ontwikkelen naar aanleiding van de transcripten van de interviews. De eerste producten worden verwacht in september 2020.

 

Welke voordelen heeft het om aan dit project mee te werken?

  • Studenten worden ingezet als student-onderzoekers binnen het kenniscentrum (KSI);
  • Studenten doen ervaring op met onderzoek en krijgen een training;
  • Studenten worden betaald als student-assistent;
  • Studenten kunnen deze ervaring benutten binnen het eigen curriculum voor honours, vrije profilering of hun CV;
  • Studenten nemen deel aan een team student-onderzoekers en worden gecoacht;
  • Studenten leveren een bijdrage aan de zichtbaarheid en de ervaringen van de ‘eigen’ groep/gemeenschap.
 

Wil je meewerken aan dit project?

Het project is inmiddels gestart, maar er is nog plek! Ben jij een onbelemmerd studeren student of een student met een -al dan niet gedwongen- migratieverleden? Stuur je naam, opleiding, opleidingsjaar en e-mailadres naar s4s@hu.nl.

Bekijk hier de vacaturetekst {pdf}

Wil je liever jouw bijdrage leveren aan het project door jouw levensverhaal te delen? Meld je dan aan als interviewee door een e-mail te sturen naar s4s@hu.nl.

Betrokken HU-onderzoekers

  • Hanke Drop
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Organiseren van Waardig Werk
  • Josje Dikkers | Lector | Organiseren van Waardig Werk
    Josje Dikkers
    • Lector
    • Lectoraten: Organiseren van Waardig Werk
  • Joost van Andel is onderzoeker en promovendus bij het lectoraat Organiseren van Waardig Werk van Hogeschool Utrecht
    Joost van Andel
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Organiseren van Waardig Werk
  • Lia van Doorn | lector |  lectoraat Innovatieve Maatschappelijke Dienstverlening
    Lia van Doorn
    • Lector
    • Lectoraten: Innovatieve Maatschappelijke Dienstverlening
  • Peter Hendriks |Onderzoeker | lectoraat Innovatieve Maatschappelijke Dienstverlening
    Peter Hendriks
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Innovatieve Maatschappelijke Dienstverlening

Samenwerking met kennispartners

Dit project is een onderdeel van Students-4-Students, een campagne in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en in samenwerking met het Expertise Centrum Diversiteitsbeleid (ECHO).

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Peter Hendriks |Onderzoeker | lectoraat Innovatieve Maatschappelijke Dienstverlening

Peter Hendriks

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Innovatieve Maatschappelijke Dienstverlening