CARE: Kritische AI-geletterdheid in Onderzoek en Onderwijs

Projectteam CARE
CARE versterkt digitale informatievaardigheden en kritische AI-geletterdheid in onderwijs, onderzoek en praktijk. We ontwikkelen tools, trainingen en lesinterventies waarmee studenten, docenten en professionals leren AI verantwoord en bewust in te zetten. 

Door state-of-the-art onderzoek te vertalen naar direct toepasbare tools en interventies, maken we AI-geletterdheid tastbaar. Alle materialen zijn open access beschikbaar, zodat zowel onderwijsinstellingen als de beroepspraktijk er direct gebruik van kunnen maken. 

Doel

Het doel van CARE is om studenten, docenten en professionals te ondersteunen bij het ontwikkelen van kritische AI-geletterdheid en digitale informatievaardigheden. Daarmee dragen we bij aan kansengelijkheid, verantwoord AI-gebruik en het versterken van diep leren in onderwijs en beroepspraktijk.

"Regelmatig wijs ik scholen op het werk van CARE. Hun onderzoek is grondig én breed toepasbaar"

Remco Pijpers, Kennisnet

Resultaten

  • Ontwikkeling van concrete lesmaterialen en digitale tools (o.a. KRITIKOS, AI-dagboek, SAFE-procedure) voor kritisch AI-gebruik in onderzoek en onderwijs. 
  • Publicatie van open leermaterialen (OER) over Kritisch AI-gebruik in Onderzoek en Onderwijs. 
  • Nieuwe onderzoeksmethoden en rubrics voor verantwoord en transparant AI-gebruik. 
  • Professionalisering van docenten en onderzoekers over kritisch AI gebruik

"Met oog voor de praktijk, maar ook voor nuance en diepgang, weet CARE steeds de vertaalslag te maken van abstract naar concreet, en dat terwijl deze technologie zich nog zo hard aan het ontwikkelen is. Voor mij een belangrijke sparringspartner."

Barend Last

Impact voor het onderwijs

CARE heeft directe impact op het onderwijs door informatievaardighedenen AI-geletterdheid structureel in curricula te verankeren. Via minoren, leerlijnen, trainingen en open access lesmaterialen bereiken we studenten, docenten en onderzoekers. Zo dragen we bij aan diep leren, kritisch denken en kansengelijkheid in een tijdperk waarin AI een steeds grotere rol speelt.

Looptijd

01 januari 2022 - 01 december 2027

Betrokken HU-onderzoekers

Samenwerking met kennispartners

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Josien Boetje | Docent-onderzoeker | lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren

Josien Boetje

  • Promovendus
  • Lectoraat: Betekenisvol Digitaal Innoveren