Stagebegeleiding van studenten - voer het goede gesprek

Docenten in het mbo voeren regelmatig stagegesprekken. Deze gesprekken zijn potentieel rijk, maar deze rijkheid blijft vaak onbenut. Een gesprekstool voor “het goede gesprek” opent de deur voor professionalisering van de mbo-docent en de verbetering van het stagegesprek. Zo dragen we bij aan betere begeleiding van de mbo-student. 

Mensen in overleg

Doel

Het doel van dit project is om een gesprekstool voor stagegesprekken te ontwerpen, in co-creatie met studenten, praktijkopleiders en mbo-docenten. 

Resultaten

Het eindresultaat van het project is een gesprekstool die tot stand is gekomen door middel van co-creatie. De gesprekstool is getest in de praktijk en inzetbaar voor verschillende opleidingen bij het voeren van stagegesprekken. 

Looptijd

01 maart 2024 - 01 maart 2025

Aanpak

We hebben gekozen voor een aanpak op twee sporen. Het eerste spoor zet in op ontwerpen in co-creatie. Het tweede spoor gaat uit van bouwstenen uit recent wetenschappelijk onderzoek. Deze twee sporen komen samen in een ontwerpproces waarin we een gesprekstool in drie rondes ontwerpen, implementeren en bijstellen. 

Impact voor het onderwijs

Het project levert gedurende de looptijd kennisuitwisseling en professionalisering op, doordat mbo-docenten, studenten en praktijkopleiders samen aan de slag gaan op basis van inhoudelijke bouwstenen uit wetenschappelijk onderzoek. Aan het einde van het project kan de ontwikkelde gesprekstool duurzaam ingezet worden bij het begeleiden van stages, waardoor de kwaliteit van deze begeleiding verbetert. 

"Wij hebben nog heel wat te doen qua relatie met het werkveld. We hebben wel onze manier gevonden in de stagegesprekken met leerbedrijven en studenten, maar dat is echt een losse-mouw-gesprek"

Docent MBO Amersfoort

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

Dit project wordt uitgevoerd in samenwerking met Innovatieplatform MBOin2030 externe link na het winnen van een challenge externe link over de veranderende rol van de docent in het mbo. 

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Marlies de Vos | onderzoeker | lectoraat Beroepsonderwijs

Marlies de Vos

  • Docent-onderzoeker
  • Lectoraat: Beroepsonderwijs