Kees was actief in onderwijs in rekenen, wiskunde en gecijferdheid in voorschoolse educatie, po, vo, mbo, hbo en volwasseneneducatie. Zijn fascinatie is hoe individuen handelen en beslissen bij het oplossen van kwantitatieve problemen in het dagelijkse leven: “numeracy as social practice”.
Op 14 juni 2025 is Kees Hoogland overleden. Kees was zeer bevlogen om gecijferdheid op de kaart te zetten, in Nederland en internationaal. Zijn uitgesproken kijk op onderwijs laat een blijvende indruk achter. Kees was nog lang niet klaar. Het lectoraat WAVP zal zijn werk met dezelfde passie voortzetten.
Kees heeft wiskunde gestudeerd aan de Universiteit Leiden en heeft daarna gewerkt als docent wiskunde, eerste- en tweedegraadslerarenopleider (Hogeschool van Amsterdam, Universiteit Leiden, Vrije Universiteit Amsterdam), schoolboekauteur en eindredacteur (Moderne Wiskunde en ffLerenRekenen), nascholer, coach, adviseur en directeur-bestuurder van het Algemeen Pedagogisch Studiecentrum. Daarnaast heeft hij als internationaal consultant en projectleider gewerkt in onder andere Indonesië en Zuid-Afrika.
"Rekenen en gecijferdheid dienen gezien te worden als een 'social practice'"
Kees was lector van het lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals (2021 - 2025). Hij was projectleider van het Erasmus+ project “Common European Numeracy Framework” om te komen tot een gemeenschappelijk referentiekader gecijferdheid als essentiële competentie voor burgers en beroepsbeoefenaren in de 21e eeuw.
Expertises
- Ontwikkelingen in onderwijs in rekenen, wiskunde, statistiek en gecijferdheid
- 21e-eeuwse doelen voor rekenen, wiskunde, statistiek en gecijferdheid
- Gebruik van rekenen, wiskunde, statistiek en gecijferdheid in burgerschap en beroep
Publicaties
- Citizens’ data‑ing with contemporary data in their daily life
- Evidence-based onderwijs als ideologische stroming, die een neoliberaal beleid faciliteert en legitimeert Geïllustreerd aan de hand van een terugblik op ontwikkelingen in het reken-wiskundeonderwijs in Nederland tussen 2000 en 2025
- Promoting literacy and numeracy in adult learning and education
In de media
Openbare les Kees Hoogland
Kees Hoogland gaf 2 juni 2021 de openbare les 'De Mathematisering van de Samenleving' voor zijn lectoraat Wiskundig en analytisch vermogen van professionals.
Kijk hier de online uitzending terugNieuws
Nieuw HU-onderzoek in de strijd tegen laaggecijferdheid
Medio januari start Hogeschool Utrecht een nieuw Erasmus+ project met als doel laaggecijferdheid onder volwassenen te helpen terugdringen.