Spel
Deze module richt zich op leraren en begeleiders die via spel willen ingaan op de onderwijsbehoeften van leerlingen. Je verdiept je, theoretisch en als medespeler, in de ontwikkeling van spel bij leerlingen. Spel wordt gezien als de motor van de algehele ontwikkeling van kinderen. Het raakt vele ontwikkelingsgebieden zoals de cognitieve ontwikkeling, de motoriek, de taal-ontwikkeling, de emotionele ontwikkeling en de sociale ontwikkeling.
Als spel stagneert, stagneert de ontwikkeling en vice versa. Het is dan ook van belang dat het verloop van de spelontwikkeling bekend is, zodat deze geobserveerd en geanalyseerd kan worden om vervolgens over te gaan tot adequate interventies.
Handig om te weten
Startmoment | 8 februari 2025 |
---|---|
Lesdata | 8 februari en 8 en 22 maart 2025 van 10.00 - 16.00 uur |
Studie-investering | De totale studiebelasting is 140 uur per week (inclusief colleges) |
Kosten |
€ 690 (vrij van btw) |
Deelnemers | 15-25 |
Locatie | Padualaan 97 Utrecht |
Diploma | Certificaat met de studie-investering (140 uur) |
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
Meer weten?
De belangrijkste informatie op een rij.
Opleidingsinhoud
De student:
- kan op basis van een nationaal en internationaal theoretisch onderbouwd vergelijk een relatie leggen tussen spel, (brein)ontwikkeling en identiteitsvorming;
- kan beeldmateriaal van spel met meerdere instrumenten analyseren en het spelniveau vaststellen;
- kan de spelbehoeften en de daarbij behorende onderwijsbehoeften benoemen;
- analyseert spelgedrag op basis van meerdere observatiemodellen;
- sluit aan bij de kwaliteiten van het kind als uitgangspunt van het planmatig handelen;
- toont bij het planmatig handelen aan dat hij/zij de mediërende rol inneemt en zo aansluiting zoekt tussen materiaal, kind en doelen binnen de zone van de naaste ontwikkeling;
- kent de verschillende begeleidingsmogelijkheden en -technieken en is aantoonbaar in staat om deze toe te passen in de begeleiding van een casus;
- stelt een onderbouwd spelhandelingsplan op, dat ook uitgevoerd, geëvalueerd en gepresenteerd wordt;
- is in staat om zijn/haar spelbegeleidingsvaardigheden te analyseren en hierop te reflecteren;
- laat binnen de organisatie zien dat hij/zij educatief partnerschap met belanghebbenden nastreeft;
- kent de subjectieve elementen die van invloed zijn op het ethisch handelen en kan deze bespreekbaar te maken binnen zijn/haar organisatie;
- analyseert de praktijk, gaat over verbeterpunten in gesprek met het management en de onderbouwcollega’s en neemt initiatief door het opstellen van een plan van aanpak.
toelating
docenten
Na deze opleiding
Overige informatie
Waarom spel bij de HU?
-
Volg praktijkgericht onderwijs
Jouw ervaringen zijn input voor de lessen die je volgt. En wat je leert, pas je meteen toe in je werk.
-
Vergroot je netwerk
Je hebt veel contact met vakgenoten en docenten. Hierdoor bouw je aan een sterk netwerk.
-
Hoge studenttevredenheid
De Nationale Studenten Enquête toont aan dat studenten zeer tevreden zijn over de mastermodules van de Master Educational Needs.
certificering Mastermodule spel
De mastermodule Spel is onderdeel van de door het NVAO geaccrediteerde Master Educational Needs.