De opleiding
Tijdens de deeltijd master Forensisch Sociale Professional leer je hoe je een sleutelrol kunt vervullen in jouw organisatie met cliënten in een dwang- of drangkader. Je verdiept je kennis met modules over verantwoord beslissen, veranderprocessen en samenwerken.
Sommige burgers gedragen zich zo dat dit een risico vormt voor gezinsleden of de samenleving. Tegelijk zijn kwetsbare groepen juist in gevaar: denk aan kinderen/jongeren die in hun ontwikkeling worden bedreigd door het gedrag van henzelf of anderen.
Inhoud van de Master Forensisch Sociale Professional
Als forensisch sociale professional neem je vaak beslissingen die ingrijpend zijn voor alle betrokkenen: voor je cliënt en de eventuele slachtoffers, maar ook voor hun omgeving. Het is essentieel dat je deze beslissingen goed verantwoordt en daar je cliënt en alle betrokken professionals bij betrekt. Tijdens deze module leer je je eigen beslissingen en beslisprocessen kritisch te beoordelen en waar nodig te verbeteren.
Thema's
Thema’s die aan de orde komen zijn:
- sociaalpsychologische inzichten over beslissen;
- ontwikkelen en afbouwen van antisociaal gedrag en kindermishandeling;
- inschatten van veiligheidsrisico’s.
Hoe vind je een goede en werkbare balans tussen het beheersen van risico's enerzijds en het motiveren tot verandering en werken aan herstel anderzijds? In je werk als forensisch sociale professional is dit van cruciaal belang, zowel bij de ambulante begeleiding van je cliënt als in de intramurale setting. In deze module verdiep je je in verschillende benaderingen, onderzoeken en recente innovaties op dit gebied.
Thema's
Thema’s die aan bod komen zijn:
- transformaties en innovaties in het sociale en juridische domein;
- werken vanuit domeinspecifieke professionele waarden;
- belang en kenmerken van werkallianties in het gedwongen kader;
- theorieën en methoden voor signaleren en beheersen van risico's;
- ingrijpen bij radicaliseren.
In module 3 is er aandacht voor het aansturen van leerprocessen van professionals door het stimuleren en faciliteren van leren op de werkvloer. Je onderzoekt of het werkklimaat van je organisatie ondersteunend is voor het leerproces van de organisatie en van de professional. Daarnaast ga je in deze module aan de slag met het uitvoeren van een coachingtraject in je eigen werkpraktijk. Zo draag je je steentje bij aan de professionele ontwikkeling van je organisatie, team én van individuele collega’s.
Thema's
Thema's die in deze module onder andere aan bod komen zijn:
- begeleiden van leerprocessen van individuen en groepen;
- leren van professionals in een organisatie;
- (begeleiden van) leerprocessen in een organisatie.
Wanneer je gezinnen met veiligheidsrisico's begeleidt of cliënten ondersteunt bij de afbouw van hun criminele loopbaan, is continuïteit in de samenwerking met je cliënten en andere professionals extreem belangrijk. Traditioneel denken mensen in het justitiële domein in ketens. Nieuwe samenwerkingsvormen gaan juist meer uit van het traject van de cliënt, binnen een netwerk van organisaties. Beide vormen komen in deze module aan de orde, inclusief de implicaties voor samenwerkende professionals. Tijdens deze module versterk je je eigen vaardigheden om samenwerkingsverbanden te regisseren.
Je sluit je masteropleiding af met een masterthesis. Na deze module zijn je onderzoeksvaardigheden in het forensisch sociale domein op professioneel masterniveau ontwikkeld. Je kunt een probleemanalyse maken en deze vertalen naar een verbetering of innovatie voor de organisatie of het werkveld. Hiermee lever je een bijdrage aan de verdere ontwikkeling van de forensisch sociale beroepspraktijk.
De Forensisch Sociale Professional docenten
De docenten hebben hun sporen verdiend in de praktijk en de academische wereld. Ze hebben ieder hun eigen persoonlijke aanpak, maar delen hun liefde voor het vak.
Dr. Jacqueline Bosker
Lector | docent
Jacqueline Bosker is lector Werken in justitieel kader van Hogeschool Utrecht.
Haar deskundigheid ligt op de volgende terreinen:
-risicotaxatie
-gestructureerd beslissen
-afbouw delinquent gedrag
-reclassering
-methoden en technieken van kwalitatief en kwantitatief onderzoek
Dr. Lianne Kleijer-Kool
Onderzoeker | docent
Lianne Kleijer-Kool is senior onderzoeker en projectleider bij de lectoraten Werken in justitieel kader en Zorg en Veiligheid. Daarnaast is ze afstudeercoördinator van de Master Forensisch Sociale Professional en tevens hogeschoolhoofddocent bij het Instituut voor Veiligheid.
Ze is criminoloog en cultureel antropoloog met een passie voor onderzoek naar veiligheidsvraagstukken in complexe omgevingen, zeker rondom gevoelige thema’s. Ze promoveerde op een studie naar politiewerk in de multiculturele samenleving. Zij werkte eerder bij Universiteit Utrecht, Hogeschool Windesheim en Twynstra Gudde.
Lianne richt zich op complexe fenomenen, gefundeerd professioneel handelen, samenwerking en verandering in het brede sociale veiligheidsdomein, zoals politie, reclassering, openbaar ministerie, gevangeniswezen, gemeenten. In haar verschillende functies binnen Hogeschool Utrecht zoekt zij de waardevolle verbinding tussen onderzoek, onderwijs en beroepspraktijk.
Haar deskundigheid ligt op de volgende terreinen:
- Culturele criminologie
- Politiesociologie
- Sociale veiligheid
Dr. Vivienne de Vogel
Lector | docent
Vivienne is Lector bij het lectoraat Werken in justitieel kader van Hogeschool Utrecht.
Vivienne de Vogel is psychologe en werkt sinds 1998 in de forensische zorg. Naast haar benoeming als lector is zij werkzaam als onderzoeker bij De Forensische Zorgspecialisten (DFZS). Zij is gepromoveerd op onderzoek naar risicotaxatie-instrumenten in de forensische zorg. Daarnaast heeft zij kennis van genderverschillen in de forensische zorg, victimisatie, psychopathie, behandelevaluatie, recidive en incidenten tijdens de behandeling. Ze publiceerde over haar werk meer dan 100 artikelen en hoofdstukken in boeken. Ook schreef ze het boek ‘Geweld door vrouwen, Motieven en verklaringen’ uitgegeven door Boom Psychologie en Psychiatrie dat bestemd is voor het algemeen publiek.
Vivienne is de eerste auteur van de FAM (Female Additional Manual) voor risicotaxatie bij vrouwen en van de SAPROF (Structured Assesment of Protective Factors for violence risk). Verder is ze psychologe en hoofd van de afdeling Onderzoek bij de Forensische Zorgspecialisten. Haar onderzoek concentreert zich op:
-genderverschillen in de forensische psychiatrie
-risicotaxatie van gewelddadig gedrag
-beschermende factoren
-victimisatie
-psychopathie
Dr. Marie-José Geenen
Onderzoeker | docent
Marie-José Geenen maakt zich als supervisor, docent en onderzoeker hard voor reflectieve professionaliteit. Zij is auteur van handboeken over reflecteren voor professionals en professionals in opleiding.
Marie-José is opgeleid in de andragologie en is in 2014 gepromoveerd in de criminologie op een onderzoek naar de pedagogische alliantie tussen groepsleiders en jongens in een JJI. Daarnaast heeft zij ook onderzoek gedaan naar het stoppen van criminaliteit bij jongeren.
Meer weten over deze opleiding?
De master bestaat uit 60 studiepunten.
Tijdens de master Forensisch Sociale Professional leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Je verdiept je kennis door het contact met docenten en medestudenten, zowel in het klaslokaal als online. De aangeboden variatie in leermiddelen biedt ruimte voor jouw leerstijl en werken in jouw tijd en tempo.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).
In Nederland zijn er twee vormen van collegegeld: het wettelijke collegegeld (lager tarief) en het instellingscollegegeld (hoger tarief). In welke categorie je valt, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je ongeveer € 500 kwijt.
Interdisciplinaire perspectief en sterke verbinding met het werkveld
De master Forensisch Sociale Professional is uitgeroepen tot Topopleiding in de Keuzegids Masters 2019. Belangrijke factoren voor dit succes? Het interdisciplinaire perspectief en de verbinding met het werkveld.
HU biedt de master sinds 2015 aan. Uit gesprekken in het werkveld bleek dat professionals behoefte hadden aan een stevige theoretische basis onder het dagelijks handelen, en aan meer onderzoekend vermogen. Verbinding van de praktijk met de achterliggende theorie ontbrak. Omdat het forensisch sociaal domein brede expertise nodig heeft, werd de opleiding vanaf begin af aan sterk interdisciplinair vormgegeven. Expertise en competenties vanuit recht, social work en veiligheid zijn sterk met elkaar verbonden. Dat betekent ook veel aandacht voor samenwerken in netwerken. Van (jeugd-) reclassering, jeugdbescherming en wijkteams, tot professionals van de gemeentelijke veiligheidszorg, TBS-klinieken en de politie. Dit blijkt erg nuttig in de praktijk.
Door de sterke koppeling met het Kenniscentrum Sociale Innovatie is er in de opleiding ook veel aandacht voor onderzoek en onderzoeksvaardigheden. Daarin wordt aangesloten bij vraagstukken van studenten uit hun dagelijkse praktijk.
De master werd ontworpen op verzoek van het werkveld; deze betrokkenheid is er nog steeds. Zo wordt vanaf komend jaar de reflectielijn afgesloten met een eindgesprek met iedere student waarbij een werkvelddeskundige aansluit.
"Wetenschappelijke inzichten om het werk te versterken"
Jacqueline BoskerLector en docent
Lesgeven in deze master vind ik onder andere zo leuk en inspirerend omdat we de lesstof direct kunnen verbinden aan de praktijkervaringen van de studenten. De studenten brengen een schat aan ervaring en verhalen mee over de cliënten en professionals waarmee ze werken. Als docent zet ik daar theorie en wetenschappelijk onderbouwde inzichten naast. We bespreken vervolgens hoe we theorie en praktijk aan elkaar kunnen verbinden. Hoe wetenschappelijke inzichten behulpzaam kunnen zijn om hun werk te versterken. De ervaring die ik zelf heb in het werkveld, bij de reclassering, helpt daarbij. Soms zijn inzichten nieuw voor studenten, maar regelmatig maak ik mee dat de theorie woorden geeft aan impliciete kennis die studenten al hebben. Waardoor ze die kennis veel bewuster in kunnen zetten en hun handelen beter kunnen onderbouwen. En de studenten zetten mij met hun ervaringen of vragen aan het denken over de toepasbaarheid en waarden van de theorieën. Zo leren we van elkaar.
"Professionals in dit werkveld zijn als mens hun eigen instrument.”
Interview met alumna Ilse, inmiddels werkzaam in een beleidsfunctie bij Reclassering Nederland
Hoe kijk jij terug op de opleiding?
Ilse: “In januari 2018 heb ik de master afgerond. Wat een pittige én leuke opleiding. Een verrijking in kennis over alle aspecten van het vak. Module 1 en 2 leren je om je beslissingen aan te scherpen. Dankzij deze modules werd ik zogezegd ‘bewust bekwaam’. Ik heb geleerd betere beslissingen te nemen én mijn vakkennis over op- en afbouw van delinquent gedrag uitgebreid, waardoor ik mijn keuzes beter kan onderbouwen. Module 3 leerde me hoe het mogelijk is om de nieuwe kennis uit module 1 en 2 aan collega’s door te geven. Vervolgens heeft module 4 me bewust gemaakt van het belang van goed samenwerken. Vooraf was ik bang dat deze module stoffig en saai zou zijn, maar het tegendeel bleek waar. Ik kreeg zo’n andere blik op samenwerking, veiligheid en afstemming. Daar bleek ik het minst van te weten, dus dat was misschien wel de zwaarste module, die me veel heeft gegeven. Het onderzoek doen in de afstudeermodule 5 ging met vallen en opstaan. Afstuderen vraagt veel discipline en doorzettingsvermogen, dat is bekend en gold voor mij ook. Achteraf ben ik blij met het product dat ik heb gemaakt en de betekenis ervan voor de organisatie.
De kracht van de opleiding is ook dat je optrekt met studenten uit andere organisaties uit het werkveld. De betrokkenheid bij elkaar is groot. Zo leer je van elkaar zoals je niet van collega’s leert.”
Hoe heeft jouw rol binnen de reclassering zich ontwikkeld sinds de opleiding?
“Ik ben niet alleen met de opleiding begonnen als verrijking voor mezelf, mijn motivatie was ook dat ik wilde bijdragen aan het vak van reclasseringswerker. Kennis delen dus. Eerst vanuit mijn toenmalige functie als reclasseringswerker, later heb ik mijn kennis kunnen gebruiken als trainer bij het opleidingshuis. Inmiddels ben ik beleidsadviseur en richt ik me onder andere op de kwaliteit van het werk. Hier ligt mijn hart. Met de kennis die ik heb kijk ik kritisch naar de ontwikkelingen en nieuwe initiatieven binnen de organisatie. Gaat dit werken? Wat is bekend vanuit de wetenschappelijke theorie? Het toepasbaar maken van wetenschappelijke kennis voor de uitvoeringspraktijk vind ik leuk. Hiernaast doe ik ook zelf kleine onderzoeken, waarbij ik de kennis uit module 5 inzet. Door mijn eerdere werkervaring kan ik denken vanuit de praktijk, door de opleiding kan ik er overstijgend over denken.”
Wat zou je professionals uit het forensisch sociale werkveld willen meegeven?
“Ik ben me zo bewust geworden van de kwetsbaarheid van ons als uitvoerende professionals. Wij zijn als mens ons eigen instrument in dit werkveld. Een timmerman moet zijn gereedschap onderhouden. Stel jezelf de vraag wat jij nodig hebt om jezelf scherp te houden.”