De opleiding
Als je al ervaring hebt met natuurkunde val je al vanaf met eerste jaar met je neus in de boter. Je verbreedt je kennis, maar leert ook kennis overbrengen op jongeren.
Je bepaalt je eigen leerdoelen en werkt tijdens deze deeltijdopleiding in je eigen tempo. Je beginkennis bepaalt hoeveel je nog moet bijleren. Leren in de praktijk staat voorop. Je komt niet alleen te weten hoe je op een creatieve manier kennis overbrengt, maar staat vanaf het eerste jaar al voor de klas om ervaring op te doen.
Inhoud van de opleiding leraar Natuurkunde tweedegraads
Periode A en B
Je zoekt uit hoe je energiezuiniger kunt leven, met behulp van kennis over scheikunde en natuurkunde. Daarnaast bouw je kennis op over het klimaat en hoe energieverbruik daar een rol bij speelt.
Samen met studenten van andere exacte opleidingen leer je over bètaonderwijs en ontwerpen. Tijdens je de onderwijsreis langs verschillende scholen leer je hoe verschillend onderwijs er uit kan zien.
Periode C en D
Dit is de eerste module in de leerlijn pedagogisch handelen. Op je leerwerkplek krijg je als leraar dagelijks te maken met adolescenten. Een goed contact met je leerlingen is de basis voor lesgeven. Om contact te kunnen maken is het belangrijk dat je begrijpt hoe adolescenten zich ontwikkelen, welke rol opvoeding speelt bij die ontwikkeling, wat hen bezig houdt en waar hun interesses liggen, wat hen motiveert en hoe ze zich gedragen in groepen. Contact maken begint vaak al als de leerlingen binnenkomen in de ruimte waar jij lesgeeft. Hoe pak je de eerste kennismaking aan, hoe geef je invulling aan jouw rol als gastheer en pedagoog, hoe voer je kleine, informele gesprekjes met leerlingen en hoe stel je onzekere leerlingen op hun gemak?
Je houdt je bezig met snelheid en versnelling, de wetten van Newton, de behoudswetten van impuls en energie en de basis van stromingsleer. Je leert apparatuur gebruiken waarmee je bewegingen vastlegt. Tijdens de toets zelf je een klein onderzoek en oefen je begrippen die vrij normaal zijn in de mechanica.
Je kennis van wiskunde wordt nog even opgefrist en daarna ga je verder met wiskunde die je gebruikt bij natuurkunde en scheikunde. Alles wat je opsteekt, leer je toepassen in Excel en andere grafische programma's.
Je weet al steeds beter wat voor leraar je wilt zijn. En je weet welk soort school goed bij je past. Eén dag in de week geef je les. Je kunt natuurkundige verschijnselen steeds beter uitleggen en in de praktijk toepassen. Aan het einde van het jaar beslis je of je les wil geven in de onderbouw van havo en vwo of in het beroepsonderwijs.
Periode A
Je leert alles over trilling, golf, intensiteit, geluidsterkte, interferentie, zweving, dopplereffect, isofonen, reflectie, spiegelbeeld, kijklijn, kleurenmenging, constructiestralen, vergroting; breking, kritische hoek, dispersie; lenzen, beeldvorming en oogafwijkingen.
Vakdidactisch bekwaam wil zeggen dat je als leraar de natuurwetenschappelijke vakinhoud leerbaar maakt voor je leerlingen, in afstemming met je collega’s en passend bij het onderwijskundige beleid van de school. Je weet die vakinhoud te vertalen in lesactiviteiten, leerplannen of leertrajecten, afgestemd op de leerbehoeften van de leerlingen.
Periode B
Vakdidactisch bekwaam wil zeggen dat je als leraar de natuurwetenschappelijke vakinhoud leerbaar maakt voor je leerlingen, in afstemming met je collega’s en passend bij het onderwijskundige beleid van de school. Je weet die vakinhoud te vertalen in lesactiviteiten, leerplannen of leertrajecten, afgestemd op de leerbehoeften van de leerlingen.
Periode C
Een vervolg op Elektriciteit van het eerste jaar. Je gaat aan de slag met elektrische velden, elektrische potentiaal,(AC)circuits, de invloed van een magnetisch veld op een bewegende lading,
wederzijdse inductie en zelfinductie.
Als team leer je hoe je analoge elektronica kunt toepassen om eenvoudige schakelingen te maken. Zo verdien je onderdelen waarmee je je robot steeds verder kan uit kan bouwen en maak je kennis met gamification in het onderwijs.
Je verdiept je in de historische en filosofische grondslagen van de natuurwetenschappen.
Tijdens je stage krijg je als leraar dagelijks te maken met een groep leerlingen. Een duurzame relatie met je leerlingen is de basis voor lesgeven. Om zo'n duurzame relatie met leerlingen op te kunnen bouwen, is het belangrijk dat je begrijpt hoe leerlingen zich ontwikkelen, welke verschillen er zijn tussen leerlingen en hoe groepsprocessen verlopen. Ook leer je leerlingen ruimte bieden om zichzelf te zijn, hun eigen antwoorden te formuleren en te onderbouwen.
Periode D
Je verdiept je in de historische en filosofische grondslagen van de natuurwetenschappen.
Een vervolg op de cursus Licht en Geluid. Je leert alles over harmonische oscillaties, trillingen en golven, staande golven, polarisatie, interferentie en buiging. Je krijgt ook les via videolessen.
Tijdens je stage krijg je als leraar dagelijks te maken met een groep leerlingen. Een duurzame relatie met je leerlingen is de basis voor lesgeven. Om zo'n duurzame relatie met leerlingen op te kunnen bouwen, is het belangrijk dat je begrijpt hoe leerlingen zich ontwikkelen, welke verschillen er zijn tussen leerlingen en hoe groepsprocessen verlopen. Ook leer je leerlingen ruimte bieden om zichzelf te zijn, hun eigen antwoorden te formuleren en te onderbouwen.
Periode A
Je gaat aan de slag met atoombouw en deeltjesfysica.
Draaiende bewegingen zijn overal: de aarde draait om haar as en om de zon, de wielen van de bus gaan rond en rond. Wat gebeurt er eigenlijk met een stukje klei dat van een pottenbakkerswiel afkomt? Vliegt dat in een boog naar buiten? Je leert de wetten van Newton toe te passen in cirkelbewegingen en ontwerpt een eigen experiment om principes uit deze cursus zelf te testen.
Periode B
Je leert meer over constructies en ontwerpen. Deze cursus helpt je bij het lesgeven op het MBO. Tijdens de lessen komen belastingen op gebouwen, krachten in constructies, stabiliteit, vormverandering en veiligheid aan bod.
Periode C
Tijdens je stage krijg je dagelijks te maken met een groep leerlingen. Van jou als pedagogisch professional wordt verwacht dat je om kunt gaan met diverse complexe onderwijssituaties. Je leert omgaan met individuele verschillen tussen leerlingen en moeilijk verstaanbaar gedrag. Ook leer je welke andere professionals jou kunnen helpen op school om je leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden.
Periode D
Je krijgt een toets over je basiskennis van natuurkunde. Je gaat alleen en in een groep aan de slag met een natuurkundig experiment.
Tijdens je stage krijg je dagelijks te maken met een groep leerlingen. Van jou als pedagogisch professional wordt verwacht dat je om kunt gaan met diverse complexe onderwijssituaties. Je leert omgaan met individuele verschillen tussen leerlingen en moeilijk verstaanbaar gedrag. Ook leer je welke andere professionals jou kunnen helpen op school om je leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden.
In het laatste jaar van je studie studeer je af. Je staat inmiddels drie dagen per week voor de klas. In overleg met de school waar je werkt, werk je aan je afstudeerproject. Je verbreedt je kennis door een minor te volgen bij andere opleidingen of je gebruikt je minor om een tweede bevoegdheid te halen voor scheikunde. De rest van de tijd ben je bezig met de voorbereiding op je eindassessment.
Vakdidactisch Handelen D: profileren
Aan het einde van het jaar studeer je af en ben je klaar om als leraar natuurkunde tweede-graads volledig voor de klas te staan. Wat heb je daarvoor nodig en wat moet je nog bijleren? Samen met je leerwerkplek en aan de hand van door de HU opgestelde leeruitkomsten bepaal je waarmee je aan de slag gaat. Je onderzoekt je onderwerp op basis basis van literatuur, doet (nog meer) praktijkervaring op door colleges te volgen en te praten met (ervarings)deskun-digen en gebruikt je eigen ervaring voor de klas.
Kennistoets en Assessment startbekwaam
Ben je klaar om als leraar natuurkunde tweedegraads voor de klas te staat? Je maakt een kennistoets en een afstudeeropdracht om je studie af te ronden.
HU Lerarenopleidingen biedt een brede variant aan voor natuur- en scheikunde of voor natuurkunde en techniek. In een aangepast programma haal je een extra bevoegdheid voor scheikunde of techniek.
Wil je een losse module volgen?
Ben je al leraar of wil je herintreden? Als je al een lerarenbevoegdheid hebt, kun je ervoor kiezen om één of meerdere bachelormodules te volgen om je kennis te verdiepen of weer op te frissen. De meeste van deze modules kunnen we ook incompany verzorgen.
Verantwoordelijk burgerschap is niet vanzelfsprekend. Daarom moet er in het onderwijs aandacht zijn voor vorming, kennis en emancipatie. In deze module verdiep je je in de achterliggende concepten en maak je een eigen lessenserie.
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
Tijdens deze cursus is er aandacht voor mediawijsheid, digitale toetsing, de inzet van video, flip the classroom, digiborden en digitale didactiek. Bij elk onderwerp kijk je hoe je ICT kunt inzetten om je leerdoelen te behalen.
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
Als leraar maak je (bijna) dagelijks ethische afwegingen bij je beroepsmatig handelen. In deze module onderzoek je aan de hand van thema’s welke ethische vragen je tegenkomt en hoe je ethisch verantwoord kunt handelen.
Meer weten? Neem contact met ons op
In deze module leggen we de basis van gamedidactiek. Je kijkt naar verschillende educatieve games en hoe je ze kunt inzetten in een onderwijssituatie. Ook leer je hoe je de leereffecten kunt toetsen.
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
Tijdens deze cursus komen verschillende aspecten van groepsdynamica aan bod; denk aan het aanzetten tot zelfreflectie en zelfsturing, het toepassen van interventies in een groep en een goede conflicthantering.
Meer weten? Neem contact met ons op
Leraren in het vo hebben vaak ook een taak als mentor. In deze cursus leer je niet alleen over de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van een mentor, maar ook gespreksvaardigheden en persoonlijke reflectie.
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
De stijl van ontwikkelingsgericht coachen sluit naadloos aan op de principes van activerende didactiek. In deze module leer je zowel groepen als individuen zó te begeleiden dat ze uit zichzelf in beweging komen.
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
In deze module pas je de theorie uit de cursus gamedidactiek toe in de praktijk. Je ontwerpt een educatieve game, waarbij je een onderwerp en leerdoel(en) uit je eigen vakgebied als uitgangspunt neemt.
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
Op basis van een ontwerp realiseer je in deze cursus een educatieve game. Daarbij kies je voor de rol van ontwerper (accent op vormgeving en beleving) of ontwikkelaar (accent op programmeren en interactiviteit).
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
De Leraar Natuurkunde docenten
De docenten zijn gerenommeerde deskundigen op hun vakgebied met passie voor hun vak.
Meer weten over deze opleiding?
Je neemt zelf de regie in handen over je eigen leerproces. Je eindkwalificaties geven aan welke resultaten je moet behalen, maar je bepaalt zelf de weg, het tempo en de volgorde om daar te komen. Er is een begeleider om je te helpen. Tijdens je opleiding staan vakkennis, pedagogische en didactische vaardigheden en ervaring voor de klas centraal.
Tijdens de deeltijdopleiding leraar natuurkunde tweedegraads leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en van het contact tussen studenten en docenten.
Aan het einde van het eerste studiejaar krijg je een dringend studieadvies. Je kunt het advies gebruiken om door te stromen in de opleiding óf om te stoppen met de opleiding.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).
Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Ben je al leraar, dan kun je ook in aanmerking komen voor een lerarenbeurs of een tegemoetkoming leraren. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar ongeveer € 200 kwijt.
Combineer je opleiding hbo leraar natuurkunde tweedegraads bijvoorbeeld met een opleiding tot leraar scheikunde. Met een dubbele bevoegdheid mag je lesgeven in meerdere vakken en vergroot je je kans op een nieuwe baan.
HU Lerarenopleidingen bieden brede variant aan voor natuur- en scheikunde
Vanaf september 2019 kun je bij Hogeschool Utrecht ook kiezen voor een dubbele bevoegdheid natuur- en scheikunde. Vanwege de overlap tussen de studies, volg je een traject waarmee je in vier jaar een lesbevoegdheid kunt halen voor beide vakken. Met deze tweedegraads bevoegdheid mag je natuurkunde en scheikunde geven in de onderbouw van havo en vwo. De lesbevoegdheid geldt ook voor het vmbo en mbo. Eerder was het al mogelijk om een dubbele bevoegdheid te halen, maar in plaats van vier jaar duurde dat traject minimaal vijf jaar.
Deze brede opleiding is interessant als je niet kan of wil kiezen tussen de twee exacte vakken. Ook kun je gedurende de studie er nog voor kiezen om je te focussen op één van de twee vakken, mocht je het toch te zwaar vinden, of ontdekken dat je één van de vakken toch leuker vindt dan de ander. Het tekort aan leraren in natuurkunde en scheikunde loopt echter snel op. Wanneer je deze studie afmaakt, ben je daarom extra interessant voor scholen.
Naast vakinhoud krijg je tijdens de studie ook veel vakken over methodes om les te geven, pedagogiek, onderzoek doen en loop je stage in het onderwijs. Uiteraard is het ook mogelijk om natuurkunde of scheikunde te combineren met een ander vak als biologie of wiskunde, maar in dat geval duurt het traject vijf jaar.
Kijk voor meer informatie over de studies op de opleidingspagina’s van natuurkunde en scheikunde. Voor vragen over de opleiding kun je mailen met Henk Tober of Sven de Jong.