De opleiding
Tijdens de deeltijdopleiding hbo leraar Duits leer je de Duitse taal en cultuur steeds beter kennen. Dat doe je door vakken te volgen, dagexcursies naar Duitsland te ondernemen en een week naar Berlijn te gaan. Je krijgt ook les in (vak)didactisch en pedagogisch handelen.
Je wordt geen leraar Duits door alleen in de klas te zitten. Je leert flexibel, in je eigen tempo en in de praktijk. Er wordt gekeken naar je huidige kennis en vaardigheden om te bepalen wat je nog moet bijleren.
Inhoud van de opleiding Leraar Duits tweedegraads
In het eerste leer je “boven de stof” te staan. Je werkt aan je taalvaardigheid, je leert literatuur en andere teksten interpreteren, je maakt je de basis van de linguïstiek en de beginselen van wat je moet weten over de DACH-landen (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) eigen.
Ook loop je vanaf februari een dag per week stage. Je observeert dan hoe leerlingen en docenten zich gedragen. Langzamerhand ga je ook zelf les geven. Dat bouw je op: je begint met enkele opdrachten en zo werk je toe naar een hele les.
Dit is de eerste module in de leerlijn vakdidactisch handelen van de Moderne Vreemde Talen (MVT): Duits, Engels, Frans, Spaans. Communicatie ligt aan de basis van deze leerlijn, want als leraar MVT help je jouw leerlingen communiceren in de doeltaal: gesprekjes voeren, lezen, luisteren en schrijven.
In deze module leer je hoe je een communicatieve les ontwerpt en uitvoert. Hoe zorg jij ervoor dat de les aansluit bij de belevingswereld van jouw leerlingen? Welke activerende werkvormen zet jij in die aansluiten bij het niveau van jouw leerlingen? Hoe stimuleer jij jouw leerlingen bewust te worden van culturele gebruiken van het doeltaalland? Welk motiverende digitale leermiddelen zet jij in?
Je maakt in deze module ook kennis met verschillende type scholen en onderwijsvormen. Je gaat verkennen of het leraarschap bij je past door middel van stage of (praktijk)opdrachten. Je komt tevens in een leerteam waar je samenwerkt met medestudenten onder begeleiding van een leerteambegeleider.
Dit is de eerste module in de leerlijn pedagogisch handelen. Op je leerwerkplek krijg je als leraar dagelijks te maken met adolescenten. Een goed contact met je leerlingen is de basis voor lesgeven.
Om contact te kunnen maken is het belangrijk dat je begrijpt hoe adolescenten zich ontwikkelen, welke rol opvoeding speelt bij die ontwikkeling, wat hen bezig houdt en waar hun interesses liggen, wat hen motiveert en hoe ze zich gedragen in groepen.
Contact maken begint vaak al als de leerlingen binnenkomen in de ruimte waar jij lesgeeft. Hoe pak je de eerste kennismaking aan, hoe geef je invulling aan jouw rol als gastheer en pedagoog, hoe voer je kleine, informele gesprekjes met leerlingen en hoe stel je onzekere leerlingen op hun gemak?
Je gaat aan de slag met Duitse spreek- en gespreksvaardigheid. Ook met schriftelijke vaardigheid ga je aan de slag. Dit alles om je Duits op het goede niveau te krijgen om les te kunnen geven. Sprache 1 behandelt het ERK niveau B1+.
In kleine groepen werk je aan je taalvaardigheid, om zowel die van jezelf als die van je medestudenten te corrigeren en te verbeteren. Sprache 2 behandelt het ERK niveau B2.
Tijdens dit vak leer je meer over Duitsland. De hoogtepunten uit de Duitse geschiedenis komen aan de orde. Je leert alles over het alledaagse leven, sociaaleconomische structuren en het politieke systeem.
In dit vak maak je kennis met het land en de inwoners van Oostenrijk en Zwitserland. Je verdiept je in de taal en cultuur van de landen en het dagelijks leven van de inwoners. Daarnaast leer je over het DACH-concept en dit toepassen in je lessen.
Je krijgt een korte algemene inleiding in de algemene taalwetenschap gerelateerd aan Duits als vreemde taal. Na een kort overzicht van de basisprincipes van de taalwetenschap houd je je bezig met twee hoofddisciplines: morfologie en syntaxis. Daarbij kijken we in het bijzonder naar de grammatica die relevant is voor de onderbouw.
In deze cursus lees je zes (jeugd-)romans en een aantal kortere prozateksten voor de onderbouw. Je leert de teksten analyseren aan de hand van besproken methodes. Ook leer je hierover presenteren aan je medestudenten.
In jaar 2 verdiep je je verder in de Duitstalige landen. Je richt je steeds meer op de vraag hoe je deze stof op een didactische wijze overbrengt. In de lente van jaar 2 ga je een aantal weken naar een stad in een DACH-land. Daar volg je op een universiteit of hogeschool verschillende cursussen.
Je gaat naar 2 dagen stage per week. Daarbij horen ook meer verantwoordelijkheden in jouw afspreken met je leerteam- en werkplekbegeleider.
In jaar 3 ligt de focus steeds meer op het lesgeven. Ook vakinhoudelijk richt je je nu vooral op hoe je de lesstof op een didactische wijze overbrengt. Daarnaast verdiep je je in onderzoeksliteratuur.
In je afstudeerjaar sta je een paar dagen per week voor de klas. De andere helft van het jaar volg je een minor of keuzevakken. Dit vul je zelf in.
Wil je een losse module volgen?
Ben je al leraar of wil je herintreden? Als je al een lerarenbevoegdheid hebt, kun je ervoor kiezen om één of meerdere bachelormodules te volgen om je kennis te verdiepen of weer op te frissen. De meeste van deze modules kunnen we ook incompany verzorgen.
Verantwoordelijk burgerschap is niet vanzelfsprekend. Daarom moet er in het onderwijs aandacht zijn voor vorming, kennis en emancipatie. In deze module verdiep je je in de achterliggende concepten en maak je een eigen lessenserie.
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
Tijdens deze cursus is er aandacht voor mediawijsheid, digitale toetsing, de inzet van video, flip the classroom, digiborden en digitale didactiek. Bij elk onderwerp kijk je hoe je ICT kunt inzetten om je leerdoelen te behalen.
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
Als leraar maak je (bijna) dagelijks ethische afwegingen bij je beroepsmatig handelen. In deze module onderzoek je aan de hand van thema’s welke ethische vragen je tegenkomt en hoe je ethisch verantwoord kunt handelen.
Meer weten? Neem contact met ons op
In deze module leggen we de basis van gamedidactiek. Je kijkt naar verschillende educatieve games en hoe je ze kunt inzetten in een onderwijssituatie. Ook leer je hoe je de leereffecten kunt toetsen.
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
Tijdens deze cursus komen verschillende aspecten van groepsdynamica aan bod; denk aan het aanzetten tot zelfreflectie en zelfsturing, het toepassen van interventies in een groep en een goede conflicthantering.
Meer weten? Neem contact met ons op
Leraren in het vo hebben vaak ook een taak als mentor. In deze cursus leer je niet alleen over de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van een mentor, maar ook gespreksvaardigheden en persoonlijke reflectie.
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
De stijl van ontwikkelingsgericht coachen sluit naadloos aan op de principes van activerende didactiek. In deze module leer je zowel groepen als individuen zó te begeleiden dat ze uit zichzelf in beweging komen.
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
In deze module pas je de theorie uit de cursus gamedidactiek toe in de praktijk. Je ontwerpt een educatieve game, waarbij je een onderwerp en leerdoel(en) uit je eigen vakgebied als uitgangspunt neemt.
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
Op basis van een ontwerp realiseer je in deze cursus een educatieve game. Daarbij kies je voor de rol van ontwerper (accent op vormgeving en beleving) of ontwikkelaar (accent op programmeren en interactiviteit).
Meer weten? Neem contact met ons op
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier
De Leraar Duits docenten
Het docententeam bestaat uit lerarenopleiders die allemaal ook zelf als leraren in het voortgezet onderwijs hebben gewerkt. De helft van het team komt oorspronkelijk uit Duitsland en is native speaker van de Duitse taal.
Meer weten over deze opleiding?
Voor een extra uitdaging kies je ervoor om een tweede lesbevoegdheid te halen voor het vak Geschiedenis. Na vier jaar sta je dan als leraar geschiedenis en Duits voor de klas.
Je neemt zelf de regie in handen over je eigen leerproces. Je eindkwalificaties geven aan welke resultaten je moet behalen, maar je bepaalt zelf de weg, het tempo en de volgorde om daar te komen. Je leerteambegeleider helpt je daarbij. Tijdens je opleiding staan vakkennis, pedagogische en didactische vaardigheden en ervaring voor de klas centraal.
Tijdens de deeltijdopleiding hbo leraar Duits tweedegraads leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Deze innovatieve manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en van het contact tussen studenten en docenten.
Aan het einde van het eerste studiejaar krijg je een dringend studieadvies. Je kunt het advies gebruiken om door te stromen in de opleiding óf om te stoppen met de opleiding.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).
Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Ben je al leraar, dan kun je ook in aanmerking komen voor een lerarenbeurs of een tegemoetkoming leraren. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar ongeveer € 200 tot € 450 kwijt.