Carrièreperspectief

Als afgestudeerd Sociaal Financieel Dienstverlener kun jij aan breed aan de slag: van schuldhulpverlenende organisaties tot incassobureaus, particuliere organisaties waarbij of betalingen/schulden geïnd worden, of mensen met financiële problemen ondersteund tot rechtbanken.

Arbeidsmarktpositie na ad sfd

Het ‘Sociaal Financiële Domein’ maakt een forse transitie door. Grofweg kan gesteld worden dat door het aanpassen van wet- en regelgeving de positie van de schuldenaar is verstevigd, maar ook dat er inmiddels andere vaardigheden aan professionals worden gevraagd. Er is een verschuiving richting preventie en zogenaamde ‘sociale incasso’ zichtbaar en dat vraagt andere beroepscompetenties dan schulden oplossen. Deze opleiding speelt in op deze veranderende behoefte en maakt je aantrekkelijk voor werkgevers.

Je kunt aan de slag als

Als beschermingsbewindvoerder word je, na een uitspraak van de rechter, de beheerder van de financiën van jouw klant. Dat betekent dat je verantwoording draagt voor het zo goed mogelijk beheren van de administratie en contactpersoon wordt naar alle organisaties waar jouw klant mee te maken heeft. Je legt jaarlijks verantwoording af aan de klant en de rechter. Als er schulden zijn dan probeer je de situaties zo snel mogelijk te stabiliseren en het dossier toe te leiden naar de schuldhulpverlening.

Een budgetcoach is iemand die mensen helpt met hun financiële huishouding en treedt op als coach en creëert overzicht in de inkomsten en uitgaven. De coach maakt veelal een budgetplan, dat is afgestemd op de persoonlijke situatie. Het plan is gericht op een betere balans tussen de inkomsten en de uitgaven. Ook leert de cliënt hoe een goede thuisadministratie wordt opgezet. Bij grotere financiële problemen, met name schulden, wordt men doorverwezen naar de schuldhulpverlening.

Als medewerker bijzonder beheer probeer jij, namens je organisatie, in goed contact met een klant te komen waardoor een rekening wordt betaald of een achterstand ingelopen. Je hebt daarbij oog voor de (on)mogelijkheden van de klant en wil met passende oplossingen verdere achterstanden of onnodige kosten en schulden voorkomen. Maar je wil ook zorgen voor de naleving van de betalingsregeling. Je kan overtuigen, onderhandelen en weet met je communicatieve vaardigheden en kennis van de wet- en regelgeving tot een passende oplossing te komen.

Als preventiewerker of medewerker vroegsignalering zoek je mensen proactief op. Je hebt bijvoorbeeld een beginnend signaal ontvangen dat kan wijzen op beginnende financiële problemen. Door je open en betrokken houding, je oog voor de mensen en het vinden van de juiste toon, weet jij inzicht te brengen en mensen in beweging te krijgen. Soms ontwikkel je interventies of cursussen die je mensen kan aanbieden. Ook werk je veel samen met andere organisaties en je durft hierin een leidende rol te pakken.

Schuldhulpverleners kunnen werken bij een afdeling schuldhulpverlening, bij een wijkteam of bij een gespecialiseerd bureau. Alle schuldhulpverleners hebben tot doel om mensen met financiële problemen en de schuldeisers te helpen bij het vinden van een passende oplossing. Daarbij is het belangrijk dat je de wet- en regelgeving kent en kan toepassen, goed kan communiceren, onderhandelen en met je overtuigingskracht zowel de schuldenaar als de schuldeisers in beweging kan brengen. Ook weet je de regie te pakken. Schulden oplossen vraagt soms om een creatieve aanpak, waarmee je een doorbraak bereikt en een casus in beweging brengt.

Als medewerker terugvordering en verhaal ben je verantwoordelijk voor het nemen van terugvorderings- en verhaalbesluiten. Je onderzoekt, rapporteert en adviseert over de te nemen besluiten en stelt beschikkingen op. Je beoordeelt kwijtscheldingsbezoeken en legt, als het nodig is, beslag op het inkomen en bezittingen van de klant.

Als wijkteammedewerker/-coach met het specialisme financiën kom je in contact met mensen die beginnende en vergevorderde (financiële) problemen hebben. Je komt thuis bij de klant en stelt met de klant en zijn netwerk een plan op. Je signaleert de vraag achter de vraag en weet hier passend op te acteren. Je voert regie op het traject van de klant en staat in verbinding met zijn netwerk en de ketenpartners.

Welke competenties ontwikkel je? 

Na de opleiding Ad Sociaal Financiële Dienstverlener kun je:

  • Signaleren en adviseren: maak burgers bewust en adviseer ze op verantwoorde wijze over mogelijke oplossingen. 
  • Coördineren en regisseren: regie voeren op de burger en de keten en verbinding organiseren. Het bewaken en monitoren van het proces en de workload.
  • Pionieren: durf buiten kaders te denken en te handelen, passend bij de situatie van de burger en noodzakelijk om te komen tot de best mogelijke duurzame oplossing.
  • Coachen: het ondersteunen, motiveren en stimuleren van de burger in het proces naar een duurzaam financieel stabiel leven.

Doorstuderen na je diploma?

Liever nog even doorstuderen? Stroom dan door naar de deeltijdopleiding Sociaal Juridische Dienstverlening. Je studeert dan in een verkort programma om je bachelor te halen. Bij het diploma van je bachelor hoort een Engelstalig International Diploma Supplement (IDS). Dit IDS is gratis en je ontvangt het automatisch van ons.

 

Twee studenten overleggen in De Nieuwe Poort 21 te Amersfoort.

Interesse in de associate degree Sociaal Financiële Dienstverlening?

Heb je nog vragen?