Tijdens de opleiding

Communicatie is verbinding maken, tussen een organisatie en haar klanten bijvoorbeeld. Daarvoor zet je communicatiestrategieën en -middelen in. Communicatie gaat ook over jou. Leer naast het vak ook jezelf beter kennen; krijg een goed beeld van je sterke punten én van de zaken die aandacht verdienen. Zo ontwikkel je je tot een echte communicatieprofessional en de beste versie van jezelf.

communicatie

Ook ethiek speelt een belangrijke rol in de opleiding. Wat is verantwoord en goed en wat is kwaad of onjuist volgens de omgeving? Normen en waarden zijn hierbij belangrijk. Technologie wordt vaak ingezet voor doelgroepbenadering en gedragsbeïnvloeding. Of is het manipulatie? Want door het gebruik van algoritmen kan het ook flink misgaan. Denk maar aan de toeslagenaffaire. Na de opleiding weet jij waar je rekening mee moet houden wanneer je technologie inzet.

Inhoud van de opleiding Communicatie

Leer de basis van alle domeinen binnen het vakgebied: (online) marketingcommunicatie, interne communicatie, PR & media, en nog veel meer.

Ieder jaar heeft een aantal terugkerende onderwijsactiviteiten. Tijdens de werkplaats werk je alleen of in een groep aan beroepsproducten. Denk aan: een social mediaplan, een blog of een adviesrapport waarin je de opgedane kennis toepast.

In een leerteam met 7 studiegenoten en je leerteambegeleider gaat het over jouw persoonlijke en professionele ontwikkelingen. Je leert van en met elkaar. Tijdens trainingen ontwikkel je vaardigheden zoals presenteren, argumenteren en gesprekstechnieken.

In het 1ste deel van de opleiding leg je de basis voor jouw persoonlijk profiel door het vak, de expertises, het werkveld en je talenten te verkennen. In jaar 1, je propedeuse, doe je de basiskennis en -vaardigheden op die je later als communicatieprofessional nodig hebt. Je leert de belangrijkste modellen en theorieën kennen en past deze gelijk toe in de praktijk. Je werkt samen met medestudenten en gaat aan de slag met je eigen professionele ontwikkeling. Centraal staan de basis van communicatie, projectmanagement, gedrag, samenwerken en communicatie in de praktijk.

Vanaf jaar 2 kies je je richting(en) op basis van je voorkeuren en geef je invulling aan jouw profilering. Je verdiept en ontwikkelt je verder. Je gaat zelfstandiger aan de slag en werkt tegelijkertijd aan verschillende projecten. Binnen deze projecten werk je aan je persoonlijke ontwikkeling en heb je vaak een directe lijn met de bedrijven waarvoor je opdrachten uitvoert. Zo ga je als adviseur van jouw fictieve adviesbureau een bestaande organisatie helpen met een uitdaging rondom digitale ontwikkelingen, breng je met communicatie een gedragsverandering tot stand en leer je hoe je een nieuw merk op de markt op basis van een door jou geformuleerde merkpositionering.  

Aan het eind van het jaar weet je hoe jij je werk organiseert en hoe je het beste samenwerkt. Ook weet je waar jouw talenten en interesses liggen, en dus hoe je jezelf profileert. Werkveldverkenning helpt je keuzes te maken voor je verdere ontwikkeling als communicatieprofessional. Tijdens het jaar werk je in een leerteam en ook het jaar 2 sluit je af met een portfolio en een CGI-gesprek.

In jaar 3 ga je challenges uitvoeren in de praktijk. Bijvoorbeeld bij Bol.com waar jij je bezighoudt met de online positionering van het merk op social media, bij Rijkswaterstaat waar je een nieuw intranet opstart en invult of bij Shell waar jij in het marketingteam evenementen organiseert. Je maakt doelgroepen- of concurrentenanalyses, genereert PR en coördineert verschillende online projecten. Ook hier werk je aan beroepsproducten zoals een debriefing, een adviespresentatie en een pitch creatie.

Wat voor communicatieprofessional wil je straks zijn? Geef je eigen profiel vorm door onderdelen van 1 of meerdere expertises te combineren en een minor naar keuze te volgen. Je kunt een minor kiezen van de HU, maar je kunt ook zelf een minor samenstellen. Je legt dan een pakket studieactiviteiten voor aan de examencommissie en motiveert je keuze. Dit kan binnen en buiten onze hogeschool en in binnen- en buitenland.

Expertises

In jaar 4 volg je 2 blokken van 10 weken en loop je 20 weken stage:

  • Je gaat 10 weken als communicatieadviseur bij ons eigen communicatieadviesbureau Scompany werken. Je stelt op basis van onderzoek een advies op voor een echte opdrachtgever. Zo kan het zijn dat je een commercieel bedrijf gaat adviseren hoe ze zich het beste kunnen profileren richting nieuwe klanten. Of je gaat een overheidsorganisatie helpen bij het verbeteren van hun online dienstverlening zodat deze toegankelijk wordt voor mensen met bijvoorbeeld een taalachterstand of visuele beperking.
  • Je gaat 10 weken aan de slag met de 'kunst van de dialoog', een cursus waarin je leert hoe je een dialoog op gang kunt brengen en kunt organiseren, zowel offline als online. Je levert een strategie op waarmee een organisatie of bedrijf het gesprek kan blijven voeren en de betrokkenheid van deelnemers bij het onderwerp kan versterken. 
  • Je gaat 20 weken op stage. Je voert dan – net als in jaar 3 – een aantal challenges uit die aansluiten bij jouw interesses en jouw persoonlijke profiel verstevigen.

Ook in jaar 4 laat je aan de hand van je portfolio, je reflectieverslag en het CGI zien dat je alle kennis en vaardigheden beheerst en dat je deze als communicatieprofessional goed kunt toepassen in de beroepspraktijk.

Specialisatierichting International Communication

Heb jij een internationale mindset of wil je in het buitenland gaan werken? Kies dan voor deze Engelstalige specialisatierichting. Alle facetten van communicatie in een internationale context komen aan bod. Je kunt het combineren met een stage in het buitenland of deelnemen aan een internationale uitwisseling of project.

Tijdens de opleiding Communicatie: voorbeeld van een lessituatie
    • 70%Praktijk
    • 30%Theorie
  • Contacturen

    16
    per week
    • 60%individueel werk
    • 40%Groepswerk
  • Zelfstudie

    22
    uur per week
Studie in cijfers

Meer weten over deze opleiding?

Je leert door te doen. Enkele wekeijkse onderwijsactiviteiten zijn:

  • Werkplaatsen van 4 uur waarin je werkt aan beroepsproducten. Je hebt meerdere werkplaatsen per week.
  • Leerteambijeenkomsten van 2 uur per week waarin je samen met 7 andere studenten werkt aan je persoonlijke en professionele ontwikkeling.
  • Trainingen van 2 uur waarin je werkt aan professionele skills zoals presenteren, pitchen en schrijven.
  • (digitale) momenten zoals een online weekstart.

Anders dan in je middelbareschooltijd moet je zelf veel plannen. Buiten de vaste contactmomenten om ga je met je projectgroep of individueel aan opdrachten werken. Bij een voltijdopleiding moet je denken aan een volle studieweek van +/- 40 uur. Je doet veel met medestudenten en je kunt elkaar veel helpen. Natuurlijk staan de docenten ook voor je klaar. We ondersteunen je in je weg naar meer zelfstandigheid en professionaliteit. Je wordt dus niet volledig in het diepe gegooid.

Aan het begin van het studiejaar ontvang je een lesrooster met de lesweken en vakantieperiodes. Een studiejaar is verdeeld in 2 periodes van ongeveer 20 weken. Per periode van 10 weken krijg je een weekrooster met lessen, lokalen en docenten.

Je thuisbasis tijdens de opleiding is je leerteam; een groep van ongeveer 8 studenten en een leerteambegeleider. In het leerteam reflecteer je op je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Je krijgt een goed beeld van je sterke punten én van de punten die aandacht verdienen om je te ontwikkelen tot een echte communicatieprofessional. Goede feedback (leren) geven is hierbij essentieel.

Binnen de opleiding is er veel aandacht voor jou als professional en jou als persoon, waardoor je echt gezien en gehoord wordt. Inclusivieit vinden wij erg belangrijk en daarom heb jij binnen deze studie de ruimte om te worden wie je wil zijn.

Je werkt aan verschillende beroepsproducten. Er zijn individuele en groepsopdrachten. In een individuele opdracht toon je aan dat je kennis kunt toepassen en vaardigheden hebt verworven. Bij groepsopdrachten laat je zien dat je kunt samenwerken en een bijdrage kunt leveren aan een gemeenschappelijk resultaat. Er zijn geen schriftelijke tentamens.

Alle beroepsproducten worden door een docent van feedback voorzien. Deze bewijzen voeg je samen in een portfolio. Aan het einde van het jaar reflecteer je op je eigen ontwikkeling en de mate waarin je het gewenste niveau beheerst. Tijdens het CriteriumGericht Interview (CGI) ga je hierover in gesprek met 2 CGI-afnemers. Dat zijn docenten en/of professionals uit het werkveld. Op basis van je portfolio, je reflectieverslag en het CGI wordt beslist of je het gewenste niveau hebt behaald.

Heb je te maken met een auditieve, visuele of fysieke beperking, chronische ziekte, psychische kwetsbaarheid of neurodiversiteit zoals dyslexie, ADHD of ASS? Of ervaar je uitdagingen door (mantel)zorgtaken of familieomstandigheden? Bij de HU kun je rekenen op passende ondersteuning. Samen zorgen we ervoor dat jij je studie succesvol kunt voortzetten.

Je moet alle 60 studiepunten van je propedeuse halen om door te stromen naar het 2e jaar. Haal je dit niet? Dan neem je gewoon iets meer tijd om je 1e jaar af te ronden. Je kunt zowel aan het begin van periode A, B als C doorstromen naar jaar 2.

Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU-honourstraject. Je kunt kiezen voor een volledig programma of je komt zelf met een idee. Met dit honourstraject heb je straks echt een streepje voor op de arbeidsmarkt.

Je betaalt collegegeld. Ben je benieuwd hoeveel je moet betalen? Dat bereken je heel eenvoudig met de collegegeldmeter. Meer weten? Kijk op de pagina over collegegeld. Boeken en andere lesmaterialen kosten elk jaar tussen de € 400 en € 850.

Alle belangrijke informatie over je opleiding, zoals lesprogramma’s, studieonderdelen en alle regelingen en afspraken, vind je in de studiegids.

Soetimah Goos, hbo-opleiding Communicatie, Hogeschool Utrecht

"In het blok Scompany werk je 10 weken met een team studenten aan een communicatievraagstuk van een opdrachtgever"

Soetimah Goos (20) Derdejaars student
Portretfoto Julia Bakker, opleiding Communicatie | Hogeschool Utrecht

"Omdat wij bij de opdracht samenwerkten met een echte opdrachtgever ervaarden we als junior communicatieprofessionalhoe het is om in het werkveld te staan. Dit was erg leerzaam"

Julia Bakker (20) Tweedejaars student

Waarom Communicatie studeren bij de HU?

  • Leren in de praktijk

    Al vanaf jaar 1 combineer je theorie en praktijk. Zo leer je het vak goed kennen en bouw je een netwerk op.

  • Profilering

    Je ontwikkelt je in jóuw richting en in jóuw vakgebied. Je bepaalt grotendeels zelf de richting van je studie.

  • Opgeleid tot startklare professional

    Na je opleiding ben je startklaar voor de arbeidsmarkt én heb je een aantal extra's. Je hebt een ondernemende houding en denkt out-of-the-box. Je kunt je inleven in een ander en vanuit daar goed adviseren. Ook je technische kennis is up-to-date.

Heb je nog vragen?