Tijdens de opleiding

Communicatie gaat niet alleen over de boodschap die je overbrengt. Je presenteert ook jezelf. Daarom leer je tijdens de studie niet alleen het vak, maar ook jezelf beter kennen en presenteren.

Opleidingsinhoud

In de eerste twee jaar krijg je voldoende basiskennis en –vaardigheden om een goede keuze te kunnen maken voor een afstudeerrichting. Jaar 3 en 4 staan in het teken van profilering op een van de gebieden: brands & behaviour, corporate, creative, live communicatie, international communication (Engelstalig) of digitale innovatie. Daarnaast ga je aan de slag met werkveldleren en natuurlijk afstuderen.

Vakken

Communicatie is een competentiegerichte opleiding: je leert door te doen. Je maakt beroepsproducten waarmee je je ontwikkeling aantoont of laat zien dat je bepaalde competenties hebt gehaald. Deze producten leveren studiepunten op. Er zijn dus weinig 'ouderwetse' tentamens.

In het tweede jaar gaat het om het verdiepen van je kennis en het verder ontwikkelen van je vaardigheden. Je leert om je creativiteit effectief in te zetten. Ook ga je aan de slag met doelgroepgericht schrijven. Je ontwikkelt en onderzoekt communicatiemiddelen en neemt een kijkje in de praktijk. Gaandeweg krijg je een beter beeld van het communicatievak; aan het eind van het studiejaar weet je vast al welke richting je op wilt: meer de strategische kant of meer de uitvoerende kant.

In het derde jaar ga je als junior consultant aan de slag in het praktijkblok. Onderdeel daarvan is ons eigen communicatiebureau Scompany externe link . Je werkt dan voor externe opdrachtgevers aan een of meerdere opdrachten. Dit kan individueel of in teamverband zijn. De opdrachten passen bij de richting die je hebt gekozen. Zo krijg je steeds meer voeling met de praktijk.

Daarnaast is er in het derde jaar een half jaar vrije keuzeruimte waarin je bijvoorbeeld een minor kan volgen. Als je kiest voor de richting international communication ziet je derde jaar er iets anders uit. Je doet dan onder andere mee een aan een internationale Edcom campagne competitie.

Het einde komt in zicht... In het vierde jaar ga je afstuderen en is er nog meer ruimte om kleur te geven aan jouw eigen professionele profilering. Dit jaar is gericht op  de verdieping op de communicatiegebieden waar jouw interesses en kwaliteiten liggen. Ook ga je in de praktijk aan de slag tijdens een (internationale) stage.

Tijdens de opleiding Communicatie: voorbeeld van een lessituatie
  • 55%Praktijk
  • 45%Theorie

Contacturen

18
per week
  • 50%individueel werk
  • 50%Groepswerk

Zelfstudie

20
uur per week
  • 65%Keuzevakken
  • 35%Verplichte vakken
Studie in cijfers

Overige informatie

  • Seminars: je wordt geïnspireerd op verschillende thema’s vanuit het vakgebied.
  • Werkcolleges: je gaat in leerteams aan de slag met de lesstof en opdrachten.
  • Begeleid werken: je werkt in een projectgroep,de docent is beschikbaar voor vragen.
  • Trainingen: je traint je vaardigheden in een kleine groep o.b.v. trainer.

We werken niet met tentamens maar met een portfolio en opdrachten waarin je laat zien dat je bepaalde kennis en competenties beheerst. De opdrachten bestaan uit individuele opdrachten en opdrachten voor tweetallen, drietallen of grotere groepen. In een individuele opdracht toon je aan dat jij kennis kunt toepassen en dat je vaardigheden verworven hebt. Bij samenwerkingsopdrachten laat je zien dat je kunt samenwerken en een bijdrage kunt leveren aan een gemeenschappelijk resultaat.

Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU honourstraject. Je kunt een volledig programma kiezen of zelf met een idee komen. Met het HU honourstraject heb je een streepje voor op de arbeidsmarkt.

Je betaalt collegegeld. Ben je benieuwd hoeveel je moet betalen? Dat bereken je heel eenvoudig met de collegegeldmeter. Meer weten? Kijk op de pagina over collegegeld. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar tussen de € 400 en € 850 kwijt.

Aan het einde van je eerste studiejaar krijg je een bindend studieadvies. Om door te kunnen stromen naar het tweede jaar heb je minimaal 50 studiepunten nodig. Haal je dit niet, dan moet je stoppen met de opleiding.

In de studiegids vind je alle belangrijke informatie over jouw opleiding op een rijtje. Behalve lesprogramma’s en studieonderdelen, staan ook alle belangrijke regelingen en afspraken in de gids. Bekijk de studiegids.

Soetimah Goos, hbo-opleiding Communicatie, Hogeschool Utrecht

"In het blok Scompany werk je gedurende tien weken samen met een team studenten aan een communicatievraagstuk van een opdrachtgever."

Soetimah Goos (20) Derdejaars student
Portretfoto Julia Bakker, opleiding Communicatie | Hogeschool Utrecht

"Omdat wij bij de opdracht samenwerkten met een echte opdrachtgever hebben we meteen ervaren hoe het is om in het werkveld te staan als junior communicatieprofessional. Dit was heel erg leerzaam."

Julia Bakker (20) Tweedejaars student

Studeren bij de hu

  • Jouw persoonlijke spiegel

    De opleiding leert je niet alleen een vak, maar besteedt vooral ook veel aandacht aan jouw persoonlijke en professionele ontwikkeling. Daar heb je in je hele leven, niet alleen tijdens je werk, profijt van.

  • Kennen en kunnen

    Je leert ‘al doende’ door veel praktijkopdrachten te doen. Het praktijkblok in jaar 3 (met o.a. Scompany) is daar een goed voorbeeld van.

  • Opgeleid tot startklare professional

    Na je opleiding ben je niet alleen startklaar voor de arbeidsmarkt, je hebt ook een aantal extra's. Je hebt een ondernemende houding en kunt out of the box denken. Je kunt je goed inleven in een ander en van daaruit goede adviezen geven. En je technische kennis is helemaal up-to-date.