Tijdens de opleiding

Communicatie gaat over de boodschap die je overbrengt en de verbinding die je tot stand brengt tussen bijvoorbeeld een organisatie en haar klanten. En het gaat ook over jezelf. Daarom leer je tijdens de studie niet alleen het vak, maar ook jezelf beter kennen. Je krijgt een goed beeld van je sterke punten én de punten die aandacht verdienen. Naast professionele ontwikkeling werk je dus ook aan je persoonlijke ontwikkeling. Hierdoor ontwikkel je je tot de beste versie van jezelf én kun jij een echte communicatieprofessional worden.

communicatie

Ook ethiek speelt een belangrijke rol in de opleiding. Wat is verantwoord en goed, en wat is kwaad of onjuist volgens de omgeving? Normen en waarden zijn hierbij belangrijk. Technologie wordt veelvuldig ingezet voor doelgroepbenadering en gedragsbeïnvloeding. Of is het manipulatie? Want door het gebruik van algoritmen kan het soms ook flink misgaan. Denk maar eens aan de toeslagenaffaire. Na de opleiding weet jij als communicatieprofessional hoe en wanneer je technologie wel of niet kunt inzetten en waar je rekening mee moet houden.

Inhoud van de opleiding Communicatie

Bij de opleiding communicatie leer je door te doen. Je maakt beroepsproducten waarmee je je ontwikkeling aantoont en geleerde kennis toepast. In een leerteam met zeven medestudenten en je leerteambegeleider is er veel ruimte om je ontwikkelingen (zowel professioneel als persoonlijk) te bespreken en om eraan te werken. Een klas bestaat uit vier leerteams, die dezelfde opdracht krijgen. Binnen je klas vorm je een projectgroep. Per opdracht verschilt de grootte, maar denk aan zo’n vier studenten. Met je klas volg je de lessen en (werk)colleges.

In het eerste deel van de opleiding leg je de basis voor jouw persoonlijk profiel door het verkennen van het vak, de expertises, het werkveld en je talenten. Na het tweede jaar kies je je richting(en) op basis van je voorkeuren en geef je invulling aan jouw profilering. 

 

 

In het eerste jaar (propedeuse) krijg je de basiskennis en -vaardigheden die je later als communicatieprofessional nodig hebt. Je leert de belangrijkste modellen en theorieën kennen en past deze gelijk toe in de praktijk. Je werkt samen met medestudenten en gaat aan de slag met je eigen professionele ontwikkeling. Centraal staan de basis van communicatie, projectmanagement, gedrag, samenwerken en communicatie in de praktijk. 

Team Startup en assessment

Een belangrijk én leuk onderdeel van het eerste jaar is de Team-Startup. Dit is een gezellige en leerzame activiteit op een externe locatie, waarin je spelenderwijs ontdekt waar jouw krachten liggen en waar je nog aan kunt werken. Aan het eind van het jaar presenteer je je voortgang aan de hand van een dossier en een assessment. Hiermee laat je zien dat je de basis beheerst en klaar bent voor jaar 2.

In het tweede jaar verdiep en ontwikkel je je verder. Je gaat zelfstandiger aan de slag en werkt tegelijkertijd  aan verschillende projecten. Binnen deze projecten werk je aan je persoonlijke ontwikkeling en heb je vaak een directe lijn met de bedrijven waarvoor je opdrachten uitvoert. Zo ga je als adviseur van jouw fictieve adviesbureau een bestaande organisatie helpen met een uitdaging rondom digitale ontwikkelingen, breng je met communicatie een gedragsverandering tot stand en leer je hoe je een evenement neerzet.

Aan het eind van het jaar weet je hoe jij je werk organiseert en hoe je het beste samenwerkt. Ook weet je waar jouw talenten en interesses liggen, en dus hoe je jezelf profileert. Gedurende het jaar werk je in een leerteam en aan het eind toetsen we je op basis van je portfolio waarover je een eindgesprek voert. 

In het derde jaar ga je challenges uitvoeren in de praktijk. Bijvoorbeeld een challenge bij Bol.com waar jij je bezighoudt met de online positionering van het merk op social media. Een challenge bij Rijkswaterstaat waar je een nieuw intranet opstart en invult. Of een challenge bij Shell waar jij in het marketingteam evenementen organiseert. Je maakt doelgroepen- of concurrentenanalyses, genereert PR en coördineert verschillende online projecten.

Wat voor communicatieprofessional wil je straks zijn? Geef je eigen profiel vorm door onderdelen van een of meerdere expertises te combineren en een minor naar keuze te volgen. Je kunt een minor kiezen die door Hogeschool Utrecht is samengesteld, maar je kunt ook zelf een minor samenstellen. Je legt dan een pakket studieactiviteiten voor aan de examencommissie en motiveert je keuze. Dit kan binnen en buiten Hogeschool Utrecht en in binnen- en buitenland.

Expertises

In het vierde jaar ga je tien weken als junior communicatieadviseur aan het werk bij ons eigen communicatieadviesbureau Scompany. Namens Scompany stel je op basis van onderzoek een advies op voor een echte opdrachtgever. Zo kan het zijn dat je een commercieel bedrijf gaat adviseren hoe ze zich het beste kunnen profileren richting nieuwe klanten. Of gaat een overheidsorganisatie helpen bij het verbeteren van hun online dienstverlening, zodat deze toegankelijk wordt voor mensen met bijvoorbeeld een taalachterstand of visuele beperking. Daarnaast werk je dit jaar aan verschillende andere challenges die aansluiten bij jouw interesses en jouw persoonlijke profiel verstevigen. 

Je rondt je opleiding af met een eindassessment. Aan de hand van je opgebouwde dossier laat je zien dat je alle kennis en vaardigheden beheerst en deze als communicatieprofessional goed kunt toepassen in de beroepspraktijk.

Tijdens de opleiding Communicatie: voorbeeld van een lessituatie
  • 70%Praktijk
  • 30%Theorie

Contacturen

16
per week
  • 60%individueel werk
  • 40%Groepswerk

Zelfstudie

22
uur per week
  • 65%Keuzevakken
  • 35%Verplichte vakken
    Studie in cijfers

    Meer weten over deze opleiding?

    Tijdens de opleiding Communicatie leer je door te doen. Er zijn vaste contactmomenten, waaronder lessen, werkplekken en (digitale) ondersteuning, ingeroosterd, maar anders dan in je middelbare schooltijd moet je zelf veel plannen. Buiten de vaste contactmomenten om moet je dus met je groep of individueel aan opdrachten werken. Bij een voltijd opleiding moet je denken aan een volle studieweek (zo’n veertig uur in de week).) Fijn binnen deze opleiding is dat je veel met medestudenten doet en elkaar veel kan helpen. Natuurlijk staan de docenten ook voor je klaar. Zo zal je niet volledig in het diepe worden gegooid, maar ondersteunen we je in je weg naar meer zelfstandigheid en professionaliteit.

    Aan het begin van het studiejaar ontvang je een lesrooster met de lesweken en vakantieperiodes. Een studiejaar is verdeeld in 2 periodes van ongeveer 20 weken. Per periode van 10 weken krijg je een weekrooster met lessen, lokalen en docenten.

    Je thuisbasis tijdens de opleiding is je leerteam; een groep van ongeveer 8 studenten en een leerteambegeleider. In het leerteam reflecteer je op je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Je krijgt een goed beeld van je sterke punten én van de punten die aandacht verdienen om je te ontwikkelen tot een echte communicatieprofessional. Goede feedback (leren) geven is hierbij essentieel.

    Binnen de opleiding is er veel aandacht voor jou als professional en jou als persoon, waardoor je echt gezien en gehoord wordt. (Inclusivieit vinden wij erg belangrijk en daarom heb jij binnen deze studie de ruimte om te worden wie je wil zijn).

    Bij de opleiding Communicatie werken we niet met schriftelijke tentamens. Gedurende het jaar behaal je allerlei resultaten voor je beroepsproducten. Op basis van deze resultaten (je bewijzen) stel je een dossier samen. Elk jaar sluit je af met een assessment, dat bestaat uit een presentatie en een gesprek. Als je dit hebt gehaald, mag je door naar het volgende jaar. Je bepaalt je eigen tempo: je kan sneller als je wil, maar je mag ook langer over je jaar doen. Je kunt in oktober of januari instromen in het volgende jaar. 

    Je dossier (portfolio) licht je toe met opdrachten waarin je laat zien dat je bepaalde kennis en vaardigheden beheerst. Er zijn individuele opdrachten en groepsopdrachten. In een individuele opdracht toon je aan dat je kennis kunt toepassen en vaardigheden hebt verworven. Bij groepsopdrachten laat je zien dat je kunt samenwerken en een bijdrage kunt leveren aan een gemeenschappelijk resultaat.

    Aan het eind van je eerste studiejaar krijg je een studieadvies. Om door te kunnen stromen naar het tweede jaar moet je alle 60 studiepunten van de propedeuse halen in het eerste jaar. Haal je dit niet? Dan neem je gewoon iets meer tijd om het eerste jaar af te ronden. Als je alle 60 studiepunten van de propedeuse hebt gehaald, stroom je door naar het tweede jaar. Dit kan meerdere keren per jaar, aan het begin van elke periode.

    Wil jij het beste uit jezelf en je studie halen? Volg dan naast je gewone onderwijs een HU-honourstraject. Kies een volledig programma of kom zelf met een idee. 

    Je betaalt collegegeld. Ben je benieuwd hoeveel je moet betalen? Dat bereken je heel eenvoudig met de collegegeldmeter. Meer weten? Kijk op de pagina over collegegeld. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar tussen de € 400 en € 850 kwijt.

    In de studiegidsexterne link vind je alle belangrijke informatie over jouw opleiding op een rijtje. Behalve lesprogramma’s en studieonderdelen, staan ook alle regelingen en afspraken in de studiegids.

    Soetimah Goos, hbo-opleiding Communicatie, Hogeschool Utrecht

    "In het blok Scompany werk je gedurende tien weken samen met een team studenten aan een communicatievraagstuk van een opdrachtgever."

    Soetimah Goos (20) Derdejaars student
    Portretfoto Julia Bakker, opleiding Communicatie | Hogeschool Utrecht

    "Omdat wij bij de opdracht samenwerkten met een echte opdrachtgever hebben we meteen ervaren hoe het is om in het werkveld te staan als junior communicatieprofessional. Dit was heel erg leerzaam."

    Julia Bakker (20) Tweedejaars student

    Waarom Communicatie studeren bij de HU?

    • Leren in de praktijk

      Al vanaf het eerste jaar combineer je theorie en praktijk, hierdoor leer je het vak goed kennen en bouw je een netwerk op.

    • Profilering

      Je ontwikkelt je in jóuw richting en in jóuw vakgebied. Je bepaalt grotendeels zelf de richting van je studie.

    • Opgeleid tot startklare professional

      Na je opleiding ben je niet alleen startklaar voor de arbeidsmarkt, je hebt ook een aantal extra's. Je hebt een ondernemende houding en kunt out of the box denken. Je kunt je goed inleven in een ander en van daaruit goede adviezen geven. En je technische kennis is helemaal up-to-date.

    Heb je nog vragen?