Vakvereniging-award voor zweefvlieglier HU-studenten

De HU-studenten Tom Houtman Electrical Engineering), Harro Daams (Electrical Engineering) en Robin Okkerse (Werktuigbouwkunde) hebben de Young Professional Award Mechatronica 2018 gewonnen. Het team ontwierp een vernieuwende lier. De machine die zweefvliegtuigen de lucht intrekt, moet de vliegtuigen minder belasten.

Tom Houtman: “Naast mijn opleiding ga ik elk weekend zweefvliegen bij de Gelderse zweefvliegclub en daar ben ik ook veel met de techniek bezig.” Een van de problemen waar Houtman tegenaan liep, was het meten van de kracht van de lier. Té veel kracht kan namelijk het vliegtuig beschadigen. “Met een gewone lier zijn er niet zoveel manieren om de kabelkracht af te lezen, daardoor komt het voornamelijk aan op de ervaring van de lierist”, aldus Houtman.

Quest-project

In het derde jaar van de opleidingen Electrical Engineering, Werktuigbouw en Technische Bedrijfskunde werken studenten een half jaar interdisciplinair samen aan een technische innovatie, in opdracht van een externe opdrachtgever. Het Zweeflierproject was een van deze Quest-projecten van Hogeschool Utrecht.

Young Professional Award Mechatronica 2018

De Young Professional Award Mechatronica 2018 werd uitgereikt door FEDA, de brancheorganisatie in aandrijf- en automatiseringstechniek. Dit gebeurde op 4 oktober, tijdens het evenement ‘de World of Technology and Science’ in de Jaarbeurs in Utrecht. Het winnende team ontving – naast de award - voor elk winnend teamlid een tablet.