Studenten vragen aandacht voor kinderarmoede met 'Elk Kind een Sint'

Studenten van Hogeschool Utrecht trokken op 4 december langs 45 scholen in de regio Utrecht met juten sinterklaaszakken, onder het motto: Elk kind een Sint. Zij gingen echter niet langs de lokalen maar langs docenten en schoolbestuur. In de zak: 'het boek van Sinterklaas', met informatie die scholen bewuster moet maken van de gevolgen van kinderarmoede - en die hen kan helpen hier beter mee om te gaan.

“Eén op de negen kinderen in Nederland groeit op in armoede. In stedelijk gebied ligt dat percentage nog hoger. Het is bekend dat armoede allerlei negatieve gevolgen heeft voor kinderen. Zo beperkt het de ontwikkeling van allerlei vaardigheden die je als volwassene nodig hebt in het dagelijks leven. Hierdoor neemt de kans toe dat die kinderen ook op latere leeftijd niet aan armoede kunnen ontsnappen”, vertelt Marc Anderson. Als hogeschooldocent Sociaal Juridische Dienstverlening is hij betrokken bij de minor Geld en Schulden van de HU. Deze geeft studenten inzicht in schuldenproblematiek en de uiteenlopende gevolgen hiervan. De minor staat open voor studenten van allerlei opleidingen, van maatschappelijk werk tot pedagogiek en bedrijfskunde.

Aan de slag in de praktijk

Onderdeel van de minor is een praktijkopdracht: ga met een partner uit het werkveld aan de slag met een maatschappelijk vraagstuk omtrent schuldenproblematiek. Eerder hielpen studenten bijvoorbeeld de gemeente Utrecht met problematiek rond bijstandsaanvragen en informeerden ze voor het Kenniscentrum Sociale Innovatie studenten over de gevolgen van studieleningen. Deze keer is Rabobank Utrecht en Omstreken de opdrachtgever.

Elke klas twee kinderen

De Rabobank vroeg de studenten van de minor na te denken over het probleem van kinderarmoede. Eerst zijn zij lokaal gaan rondvragen wat scholen rond dit thema doen en daar bleek het nog niet echt op de agenda te staan. “Terwijl één op de negen kinderen betekent dat gemiddeld elke klas twee kinderen heeft die in armoede opgroeien”, aldus Anderson. Zo ontstond het idee voor de actie Elk kind een Sint. “Hiermee willen wij die scholen niet alleen bewuster maken van kinderarmoede maar ze ook leren wat ze kunnen doen; bijvoorbeeld naar welke instanties ze gezinnen kunnen doorverwijzen voor hulp.”

Trots

Elisa Kogelman is een van de studenten die langs de scholen ging. "Kinderen hebben het zeker door wanneer de ouders het financieel moeilijk hebben en voelen dit goed aan. Ik hoop dat we met deze interventie kinderarmoede bespreekbaar kunnen maken en dat de scholen hier rekening mee gaan houden tijdens de ontwikkeling van de kinderen.”

“We mogen hier als HU heel trots op zijn”, stelt Marc Anderson. “Met dit project hebben we samen met lokale partners een positieve impact op onze stedelijke regio."