Studenten ontwikkelen multi-inzetbare sensor

Studenten van Hogeschool Utrecht hebben een sensor ontwikkeld die allerlei factoren tegelijk meet: temperatuur, licht, beweging, luchtvochtigheid en luchtdruk. Ze ontwikkelden ook een app die inzicht geeft in de resultaten.

“Data is het nieuwe goud”, aldus Erik Puik, de opdrachtgever en lector Smart Systems for Healthy Living. Zijn lectoraat houdt zich bezig met het ontwikkelen van manieren van meten aan mens en leefomgeving. “We kregen van veel bedrijven de vraag of we een sensor konden ontwikkelen voor hun specifieke situatie. Dus dachten we: er moet een sensor komen die ál die situaties kan meten. Daarom vroegen we een multidisciplinaire groep honoursstudenten of ze deze opdracht wilden aannemen.”

Internet of things

De sensor kan gekoppeld worden aan het internet en kan apparaten geschikt helpen maken voor the internet of things. ‘The internet of things’ verwijst naar de situatie dat door mensen bediende computers, laptops, tablets en smartphones in de minderheid zullen zijn op het internet. De meerderheid van de internetgebruikers zal in deze visie bestaan uit semi-intelligente apparaten, Smart devices die nu al veel gebruikt worden zijn de smart watch, de slimme thermostaat en de deurbel die vanaf de smartphone bediend kan worden. "In de toekomst zal er nog veel meer met het internet verbonden worden", aldus Puik. "Koelkasten en wat erin staat om de versheid te garanderen, verbruiksartikelen en hoe ze gerecycled kunnen worden zullen geen uitzonderingen zijn. De mogelijkheden die the internet of things biedt zijn we nog pas net aan het verkennen, de coolste vindingen moeten nog gedaan worden.”

Met gebruikers

De studenten spraken met fysiotherapeuten, onderzoekers, natuurbeheerders en woningontwikkelaars over hun wensen. Woningontwikkelaars gebruiken sensoren om de woning ‘smart’ te maken. Zo kunnen installaties op het juiste moment in actie komen. Fysiotherapeuten zijn geïnteresseerd in de beweging van mensen. Maar ook in het meten van de woonsituatie: je kunt bijvoorbeeld meten of het binnenklimaat van een kamer goed is of juist de klachten van iemand met bijvoorbeeld COPD verergert. Natuurbeheerders zijn geïnteresseerd in het meten van bezoekersstromen in natuurgebieden. Zo kunnen ze kijken wanneer ze deze stromen anders moeten gaan leiden, om stukken natuurgebied (tijdelijk) te ontzien.

Veel eisen

Student Werktuigbouwkunde Jael Wijdeveld: “Deze wensen brengen ook veel eisen met zich mee: de sensor moest niet te groot zijn, robuust en tegen weer en wind kunnen. Maar hij moest ook om te vormen zijn tot een wearable. Hij moest tegen flinke hitte en kou kunnen. Én zonder bedrading opgehangen of omgedaan kunnen worden. Daarnaast moesten de data zo veilig mogelijk verzonden worden en op een gebruikersvriendelijke app in te zien zijn. Daarnaast moest de sensor eenvoudig te verwijderen zijn, zodat je hem – als je klaar bent met meten – kunt inzetten om weer iets anders te meten.”

Systeem komt gratis beschikbaar

Na meer dan 100 prototypes lukte het de studenten om de ideale sensor te creëren. De sensor wordt de komende tijd doorontwikkeld en gebruikt in het Denver House van de HU, waar bedrijven duurzame technologische woonoplossingen door studenten laten testen. Daarnaast kunnen bedrijven na de doorontwikkeling gratis de kennis en tekeningen die in het project ontwikkeld zijn ontvangen en gebruiken voor innovatie van hun producten en diensten. Lector Smart Systems for Healthy Living Erik Puik: “Doordat we dit vanuit een hogeschool doen, grotendeels met maatschappelijk geld, zijn we in staat om deze sensor open te stellen en terug te geven aan het publieke domein: iedereen mag deze sensor straks gebruiken. Bedrijven kunnen de sensor heel makkelijk adopteren in hun eigen bedrijfsvoering. en dat is precies wat we willen, want dan helpen we er zoveel mogelijk bedrijven mee.”

Honours

Bij de HU kunnen studenten naast hun opleiding honourstrajecten volgen, waarmee ze zich kunnen onderscheiden en hun contacten met en kansen op de arbeidsmarkt vergroten. Studenten die een honourstraject succesvol afronden, ontvangen bij afstuderen naast hun diploma een honourscertificaat.