Promotie Kristina Goodnight: dramatechnieken inzetten in het vreemdetalenonderwijs

Kristina Goodnight

Een verjaardagsfeest plannen in het Frans voor oma die honderd jaar wordt. Een romantisch gesprek in het Engels waarin alles mis gaat. Een confrontatie in het Duits aan de balie van een hotel omdat de douche niet werkt. Al deze scenario’s kunnen tot leven komen in een klaslokaal met behulp van dramatechnieken. Kristina Goodnight heeft in haar promotieonderzoek een professionaliseringstraject ontworpen waarin vreemdetaaldocenten leren om deze technieken in te zetten om hun leerlingen aan de praat te krijgen op een speelse en veilige manier.

Jongeren beginnen vaak met het leren van een vreemde taal rond de pubertijd, zowel in Nederland als daarbuiten. Het spreken van een vreemde taal in de les kan intimiderend zijn en oefeningen in de les kunnen als een extra drempel ervaren worden. Het integreren van dramatechnieken in de taallessen, helpt leerlingen om met meer plezier en durf te spreken. Er is echter weinig onderzoek naar hoe docenten deze technieken kunnen leren gebruiken. Het onderzoek van Kristina Goodnight richt zich op het ontwikkelen van een training voor docenten om dramatechnieken in hun lessen te integreren. Het doel is om leerlingen te helpen met plezier en zelfvertrouwen in een vreemde taal te laten communiceren.

De eerste drie deelstudies ontwikkelden een prototype van de professionaliseringsmodule. De opvolgende twee studies verbeterden de training door deze aan docenten in heel Nederland aan te bieden. Tot slot evalueerde Kristina in de laatste studie de impact van de training op de leerlingen van de getrainde docenten.

Bevindingen

De deelstudies laten zien dat het professionaliseringstraject docenten succesvol ondersteunde bij het gebruik van dramatechnieken. Leerlingen vonden de drama-activiteiten leuk en motiverend, en ze waren meer bereid om te communiceren dan bij andere spreekactiviteiten. Dramatechnieken kunnen helpen om spreekangst bij leerlingen te verminderen en bieden docenten een breder repertoire aan motiverende spreekactiviteiten om te zetten tijdens de les. Het gebruik van verschillende talen tijdens de trainingssessies toonde bovendien aan dat dramatechnieken effectief kunnen zijn in meertalige klasomgevingen.

Daarnaast kunnen deze technieken ook nuttig zijn in andere vakken, zoals biologie en geschiedenis, en zijn ook geschikt voor mbo-opleidingen. Ze creëren realistische oefensituaties in de klas. 

Programma en locatie

  • Wanneer: vrijdag, 23 mei, 10.00 uur
  • Waar: Senaatzaal, Academiegebouw, Universiteit Utrecht

De promotie is ook online te volgen via de livestream.

Wil je meer informatie over dit onderzoek? Bekijk de projectpagina.

Interesse in de PDF van het proefschrift? Stuur dan een e-mail naar kristina.goodnight@hu.nl

 

Over Kristina

Kristina Goodnight is Hogeschooldocent Engels aan de lerarenopleiding Engels bij de HU en onderzoeker in het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs. Op vrijdag 23 mei verdedigt ze haar proefschrift met de titel “Getting into Character: Professional Development in Improvisational Drama to Stimulate Foreign Language Communication” bij Universiteit Utrecht. De promotoren zijn Prof. dr. Rick de Graaff (Universiteit Utrecht) en Prof. dr. Catherine van Beuningen (Universiteit van Amsterdam/Hogeschool van Amsterdam). 

Dit project werd uitgevoerd binnen het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs van Hogeschool Utrecht, in samenwerking met de Faculteit Geesteswetenschappen van Universiteit Utrecht.  

Deel dit evenement