PROTOtypes. Werkzame principes van PROgrammatsch TOetsen
Programmatisch toetsen brengt grote veranderingen met zich mee. Soms werkt het, maar soms ook niet. Literatuur en praktijkervaringen duiden op drie werkzame principes: overtuigingen van docenten over toetsing, de mate waarin er een gedeelde visie is, en de aansluiting tussen het beoogde (op papier), uitgevoerde (door docenten) en ervaren (door studenten) curriculum.
Doel
We onderzoeken hoe deze drie werkzame principes bijdragen aan het succesvol implementeren van programmatisch toetsen. Dit doen we in zes verschillende opleidingen van drie hogescholen. Het onderzoek draagt bij aan inzicht over werkzame principes van programmatisch toetsen: wat werkt, hoe, en waarom in welke context?
Resultaten
- Een set gevalideerde werkzame principes
- Concrete handreikingen die opleidingen kunnen gebruiken bij hun implementatie van programmatisch toetsen
- Rijke portretten van zes opleidingen die programmatisch toetsen hebben geïmplementeerd
Looptijd
01 september 2025 - 31 augustus 2027
Aanpak
We doen drie deelstudies. In de eerste studie worden site visits georganiseerd bij de zes opleidingen. In focusgroepen bespreken we de overtuigingen over toetsing, de (gedeelde) visie op leren, en het beoogde/uitgevoerde/ervaren curriculum. In de tweede deelstudie gebruiken we de tijdlijnmethodiek om zicht te krijgen op het verloop van de implementatie van programmatisch toetsen en wat daarin wel/niet werkte. In laatste deelstudie worden werkzame principes opgesteld en gevalideerd in rondetafelgesprekken.
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerking met kennispartners
In PROTOtypes werken we samen met het lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen (HAN), het lectoraat Technology-Enhanced Assessment (Fontys). De opleidingen bachelor Communicatie en bacelor Open ICT (HU), de master Eigentijds Leren en bachelor Sportkunde (HAN), en de master Toetsdeskundige en bachelor Gezondheid (Fontys) zijn betrokken bij het onderzoek.
Het project wordt gefinancierd door Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), binnen de subsidieregeling Inzicht in onderwijsvernieuwing.