Moreel Kompas in Business
Doel
Dit onderzoeksproject wil communicatieprofessionals helpen door het ontwikkelen van de MKB Guideline Public Dilemma. Deze tool stelt hen in staat om samen met hun mkb-opdrachtgever, een authentiek sociaal-maatschappelijk standpunt te ontwikkelen en uit te dragen.
Resultaten
We ontwikkelen een tool, die mkb-ondernemingen in staat stelt hun ‘goed doen’ activiteiten te ontwikkelen en een sociaal-maatschappelijk standpunt uit te dragen om zo deel te nemen aan het online publieke debat.
Looptijd
01 december 2023 - 30 november 2025
Aanpak
We vormen met branche- & koepelorganisaties en hun mkb-leden, (communicatie)bureaus, kennisinstellingen en consumenten vanuit gezamenlijke expertise, een leeromgeving, waarbinnen de tool wordt ontwikkeld.
"Mkb’s zijn product-georiënteerd en proberen van alles, maar hebben vaak geen strategie. Veel ondernemers hebben wel een mening, maar zetten die niet online. Wanneer zij dat wel willen doen ontstaat de vraag: hoe doe je dat? Hoe vatten mensen het op een goede manier op?"
Betrokken HU-onderzoekers
Relevantie van het project
We beschouwen het gehele project als een leeromgeving. Hier nemen alle consortiumpartners vanuit hun eigen expertise actief deel aan het onderzoeks- en ontwerptraject. Vanaf de start wordt alle relevante kennis en inzichten die worden ontwikkeld, zowel binnen als buiten het samenwerkingsverband, met elkaar gedeeld. De partners spelen hierbij een grotere rol bij de verspreiding ervan, omdat ze er zelf belang bij hebben. De MKB Guideline Public Dilemma wordt geplaatst op deze website waar de Guideline als open source wordt aangeboden. Hiermee kunnen we realiseren dat elke communicatieprofessional in Nederland de Guideline kan downloaden.
Studenten van Hogeschool Utrecht en Hogeschool Rotterdam worden door middel van onderzoeks- en afstudeerprojecten betrokken bij de uitvoering van de activiteiten van de werkpakketten. Projectresultaten worden als casestudies geborgd in het curriculum van de HU-instituten Communicatie en Marketing, en de opleiding Communicatie aan Hogeschool Rotterdam.
Samenwerkingspartners
VNO-NCW; INretail; Manufesta; Issuemakers; Frappant; Beaumont; Logeion; VU, Faculteit der Geesteswetenschappen; OBI4wan; Sabel Communicatie; Babbage; RechtdoorZee; Hogeschool Rotterdam; BR-ND People; Reputatiegroep; VU, School of Business and Economics; Rendiz.
Financiering
Dit onderzoek is medegefinancierd door Regieorgaan SIA onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO)