Ideaaltypisch ontwerp voor economisch-administratieve opleidingen
Doel
In dit project volgen we beroepsonderwijsinstellingen uit vier regio’s die (een deel van) hun economisch-administratieve opleidingen herontwerpen. Zij willen hun studenten en de arbeidsmarkt beter bedienen, en zo bijdragen aan kansengelijkheid van studenten in het onderwijs en op de arbeidsmarkt.
Resultaten
Wij brengen de onderwijsontwerpen in kaart. En ook de redeneringen waarmee de instellingen onderbouwen dat hun onderwijsontwerpen werken. Daarmee willen we komen tot een ideaaltypisch ontwerp van economisch-administratieve opleidingen.
Looptijd
20 oktober 2020 - 31 december 2021
Aanpak
Het onderzoek is opgezet als een meervoudige case study. Daarnaast is het participatief van aard. De onderzoekers reiken concepten en modellen aan waarmee de instellingen zelf de ontwerpen van hun economisch-administratieve opleidingen kunnen duiden en doorontwikkelen.
Advies
De Commissie Macrodoelmatigheid MBO (CMMBO) heeft beroepsonderwijsinstellingen geadviseerd hun opleidingen te versterken door:
- studenten te laten oriënteren op economisch-administratieve én aanpalende werkvelden en minder te concentreren op een specifiek beroep;
- hun curricula meer af te stemmen op de actuele en regionale vraag van de arbeidsmarkt;
- studenten vanaf de start van de opleiding kennis en vaardigheden voor succesvolle doorstroom naar het hbo te helpen ontwikkelen.
Betrokken HU-onderzoeker
Financiering
Dit project wordt gefinancierd door de NVAO uit naam van de Commissie Macrodoelmatigheid MBO (CMMBO).