Dierzaam - Consumenten bewegen tot duurzame keuzes in het vleesschap
Doel
Dit project wil de consumentenvoorkeur naar duurzame vleesproducten realiseren. Dit vraagt om specifieke tactieken, wetende dat consumenten in hun gedrag niet altijd doen dan wat hun intentie is met betrekking tot duurzaamheid: de wil is er, maar vertaalt zich onvoldoende in koopgedrag. Om dit te overkomen, is een combinatie van beïnvloeding van de intentie, bewijsvoering en gedragsbeïnvloeding nodig.
Resultaten
DIERZAAM zal integrale (marketing)principes ontwikkelen voor duurzame gedragsverandering, om het marktaandeel van duurzame vleesproducten te vergroten en daarmee bij te dragen aan de transitie van het voedselsysteem.
Looptijd
03 januari 2022 - 31 december 2023
Projectnieuws en evenementen
Aanpak
Met een Design Thinking aanpak ontwikkelen we een breed en diep beeld van consumentenmotivaties en -gedrag. Vanuit dit beeld worden iteratief interventies ontwikkeld: van idee naar prototype, naar test bij de consumentensegmenten waar de relevantie, en daarmee mogelijke impact, het grootst is.
Meedoen bij dit onderzoek als partner of student?
Het consortium achter dit project bestaat uit producenten van duurzame vleesproducten, marketing- en communicatiespecialisten, en kennispartners op gebied van consumentenpsychologie, gedragsverandering en agrifood & business. Meedoen? Neem contact op met Lenka van Riemsdijk of Eveline van der Herberg. Studenten zijn ook welkom!
Wil je op de hoogte blijven van project Dierzaam?
Op de hoogte blijven van project Dierzaam?
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerking met kennispartners
Hogeschool Van Hall Larenstein (lectoraat gebiedsgerichte transities naar kringlooplandbouw); Keten Duurzaam Varkensvlees; Oranjehoen; Dierenbescherming; NOVAD; Sterk Reclamebureau; 2Basics; TWA/Neboko; Roorda Reclamebureau; Het Foodatelier; Han Snel; Heldergroen; Wageningen Universiteit & Research, HAS-lectoraat Voeding & Gezondheid; Brand & Business Architects en HopSTER Advies.