Dierzaam: Key highlights Consumententypes

Auteurs Lenka van Riemsdijk, Eveline van der Herberg, Tijs Timmerman, Clara Springelkamp
Publicatiedatum 2023
Soort publicatie Rapport

Samenvatting

Vlees eten is geworteld in onze eetcultuur. Het minderen van vlees vraagt tijd. Ondanks campagnes die plantaardige diëten promoten eet volgens CBS nog zo’n 95% van de Nederlanders vlees, en de meeste daarvan doen dat meerdere keren per week als een stukje vlees bij de maaltijd. Om op kortere termijn een verschil te maken, zal het stimuleren van consumentenkeuzes voor duurzaam geproduceerd vlees in belangrijke mate bijdragen aan “minder en beter”. Dit vraagt om specifieke tactieken, wetende dat consumenten in hun gedrag niet altijd doen dan wat hun intentie is met betrekking tot duurzaamheid: de wil is er, maar vertaalt zich onvoldoende in koopgedrag. Om dit te overkomen zijn marketinginterventies nodig die de capaciteit, gelegenheid en motivatie van consumenten verhogen/versterken. Deze rapportage bevat de resultaten – op hoofdlijnen – van een kwalitatief onderzoek, waarin types en empathy maps van verschillende consumententypen en hun meest onderscheidende variabelen in kaart zijn gebracht.

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Trefwoorden duurzaam consumeren, sustainable consumption, meat consumption, meat substitutes

Lenka van Riemsdijk

Lenka van Riemsdijk

Lenka van Riemsdijk

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Marketing & Customer Experience