Klinisch chemische laboratoria in de regio Utrecht en de HU tekenen voor meer samenwerking

ILC

De Klinisch Chemische Laboratoria van de regio Utrecht en het Institute for Life Sciences & Chemistry (ILC) van Hogeschool Utrecht hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Doel is om kennis en ervaring uit te wisselen en de aansluiting tussen het onderwijs en het werk bij de (regionale) klinische laboratoria te versterken.

Een eerste concrete actie is om gezamenlijk een brede klinische minor in het onderwijs te gaan aanbieden. Hierin kunnen studenten meer ervaring opdoen in het werk van de klinische laboratoria. Er is ook de ambitie uitgesproken om concrete invulling te geven aan de om- en bijscholing van medewerkers van klinische laboratoria, met de mogelijkheden die Hogeschool Utrecht daarin heeft in deeltijd- en masteropleidingen.

Labpersoneel van de toekomst

In februari 2024 organiseren de partijen gezamenlijk een ronde tafel over het labpersoneel van de toekomst in het ziekenhuis. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt, de constante innovatie en de toename van automatisering gaan het ILC en de laboratoria met elkaar het gesprek aan om te komen tot een gezamenlijke human capital agenda voor ziekenhuizen in de regio Utrecht.

Acht partijen

De overeenkomst is door acht partijen ondertekend: Het Centraal Diagnostisch laboratorium UMC Utrecht, het Klinisch Chemisch en Hematologisch Laboratorium (KCHL) Tergooi Medisch Centrum, de Afdeling Klinische Chemie en Laboratoriumgeneeskunde (KCHI) Diakonessenhuis, het Klinisch Chemisch laboratorium (KCL) Ziekenhuis St Jansdal, het Klinisch Chemisch Laboratorium (KCL) Meander Medisch Centrum, het Klinisch Chemisch Laboratorium (KCL) St. Antonius ziekenhuis, Saltro B.V. en het Institute for Life Sciences & Chemistry van Hogeschool Utrecht.