Inspiratie én prijzen tijdens HU Onderwijs & Onderzoek Festival 2023

Bronvermelding: © 2022 Seth Carnill
Op 13 april kwamen medewerkers van Hogeschool Utrecht bijeen in de Werkspoorkathedraal voor het jaarlijkse Onderwijs & Onderzoek Festival. Centraal stond de nieuwe HU-visie op onderwijs en onderzoek, ‘Samen voor de Toekomst’. Hoogtepunt van het festival: de uitreiking van de prijzen voor docent, onderzoeker, honoursstudent en innovatieteam van het jaar.

Samen impact hebben? Daar kan Elias van Mourik over meepraten. De dagvoorzitter van het festival en alumnus van de HU wist samen met de gemeente Utrecht en partners op het Utrecht Science Park het langste regenboogfietspad ter wereld te realiseren, als symbool voor inclusiviteit. Het regenboogfietspad sluit letterlijk mooi aan op de HU maar ook figuurlijk, bij de HU-visie op onderwijs en onderzoek (Samen voor de Toekomst'): toekomstgericht zijn en bijdragen aan een open, rechtvaardige en duurzame samenleving. Die visie was het centrale thema van het HU Onderwijs & Onderzoek Festival 2023. “Studenten, onderzoekers, docenten en medewerkers moeten vorm en inhoud aan die visie geven. Daar gaan we vandaag samen mee experimenteren”, aldus collegevoorzitter Jan Bogerd in zijn openingswoord. “Daarbij staat samenwerking centraal. Wat wij doen, is brandstof voor de regio, met drie componenten: onderwijs, onderzoek en de beroepspraktijk. Als we die goed mengen, gaat de motor goed draaien.” Het Nieuw Utrechts Toneel (NUT), dat de tweede helft van de opening verzorgde, vertaalde de visie van de HU- vervolgens in muziek, scenes en teksten.

Van polarisatie tot kledingruil

De ongeveer 900 bezoekers van het festival gingen vervolgens uiteen voor een rijk bod aan inspiratiesessies en activiteiten: van duurzame kledingruil en het in een cartoon laten vatten van je talenten tot sessies over impactvol afstuderen, omgaan met polarisatie in de klas en de impact van kunstmatige intelligentie. Vervolgens kwam iedereen weer bijeen voor een hoogtepunt van het festival: de uitreiking van de jaarlijkse HU-prijzen.

Docent van het Jaar: Merlin Dik - Geurtsen

Deze docent van het Instituut voor Gebaren, Taal en Dovenstudies straalt volgens de jury passie uit voor het vak, in woord en gebaar. “Je staat midden in de praktijk en verbindt dit aan je onderwijs. Je leert studenten uit hun comfortzone te stappen en expressief te zijn. Je laat zien dat iedereen bij kan dragen aan inclusiviteit. Je bent docent én stelt je lerend op. Bij Merlin komt echt alles samen.”

Innovatieteam van het Jaar 2023: Team agile werken

Dit team van de opleiding Technische Bedrijfskunde heeft vanuit een agile mindset de opleiding vernieuwd. Er was veel durf om in iets nieuws te stappen, met nieuwe, creatieve werkvormen en met bijscholing. Deze manier van werken heeft geleid tot het beheersen en verkorten van de doorlooptijd van een complexe onderwijsinnovatie. “De agile werkwijze leverde een uniek onderwijsinnovatie op, diezeker navolging verdiend. Binnen de HU en daarbuiten”, aldus de jury.

Onderzoeker van het Jaar 2023: Koen Smit

Het traject van deze onderzoeker bij het lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren begon in het vmbo. Hij promoveerde in 2018 en is sinds 2019 onderzoeker bij de HU. Op veel plekken weet Koen impact te creëren door te zorgen voor verbinding in de driehoek onderwijs-onderzoek-praktijk, aldus de jury: “Hij is een ster op het gebied van digitale innovaties. Zijn impact is breed en betekenisvol, waarmee hij de naam van het lectoraat helemaal waar maakt.”

Honoursstudent van het Jaar 2023: Manôn Schuurman

Een versnelde, duale studie verpleegkunde doen terwijl je op en neer moet reizen vanuit Zwolle, en dat náást een gezin met drie pubers en een volledige werkweek. Een prestatie op zich. Manôn Schuurman behaalde er echter ook nog eens vijf honourssterren bij. “Je inspireert anderen, hebt je eigen leiderschap ontdekt en laten zien”, stelde de jury. “Dat heeft je sterker gemaakt als professional en als persoon.”

O&O Festival

Het Onderwijs & Onderzoek Festival is een jaarlijks evenement voor alle medewerkers van Hogeschool Utrecht. Het festival nodigt hen uit zich verder te professionaliseren, elkaar te inspireren, banden te versterken en nieuwe samenwerkingen aan te gaan.

Fotografie: Seth Carnill