HU ontvangt Toffe Peer Award voor bereikbare medezeggenschap

Studenten zijn sneller geneigd om te stemmen in de raadsverkiezingen als ze zich betrokken voelen bij de medezeggenschap – maar dan moeten ze de raad natuurlijk wel kunnen bereiken. Bij de HU zit het met die bereikbaarheid wel goed. De hogeschool ontving daarvoor een Toffe Peer Award.

Het Studenten Overleg Medezeggenschap (SOM) en het Landelijk Overleg Fracties (LOF) deden onderzoek naar hoe goed de online vindbaarheid is van de medezeggenschap in het hoger onderwijs. In totaal is naar de online vindbaarheid gekeken van de centrale en decentrale medezeggenschap bij 46 instellingen. Die vindbaarheid bleek het beste bij Hogeschool Utrecht en de Universiteit van Amsterdam. Beiden ontvingen daarvoor de Toffe Peer Award.

Medezeggenschap met pit

“Studenten van Hogeschool Utrecht kunnen bijna altijd een e-mailadres en telefoonnummer van de medezeggenschap vinden als zij hiernaar op zoek gaan. In veel gevallen treffen studenten ook een overzichtspagina over de medezeggenschap aan” aldus het juryrapport, waarin ook enkele tips werden gegeven voor verdere verbetering van de bereikbaarheid. Op 21 juni jl. nam collegevoorzitter Jan Bogerd namens Hogeschool Utrecht de Toffe Peer Award in ontvangst. Daarbij had hij ook een cadeautje voor het SOM: een kistje kersen, “voor medezeggenschap met pit”.

Connectie ervaren

De award wordt uitgereikt omdat het voor de betrokkenheid van studenten belangrijk is dat ze een connectie ervaren met de studentenraad. Uit het onderzoek Stemparticipatie van studenten tijdens de studentenraadsverkiezingen bleek dat contact met de medezeggenschap een belangrijke motivatie is om te gaan stemmen. Digitale communicatie speelt hierbij een grote rol.