HU-lector Nadja Jungmann verkozen tot Lector van het Jaar 2017

Nadja Jungmann, lector Schulden en Incasso bij Hogeschool Utrecht (HU) is door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en vakblad Science Guide uitgeroepen tot Lector van het Jaar 2017. De verkiezing van dit jaar draagt het thema: Maatschappelijke Ongelijkheid. Nadja ontving het certificaat en de bijbehorende beker uit handen van onderwijsminister Jet Bussemaker. Mede-genomineerden waren Louise Elfers, lector Beroepsonderwijs (HvA) en Marijke Kral, lector Leren met ICT (HAN). Nadja is de tweede lector van de HU die tot Lector van het Jaar wordt verkozen. In 2010 was HU-lector Stijn Verhagen de eerste lector van Nederland die deze titel mocht dragen.

De jury van Lector van het Jaar roemt Nadja Jungmann vanwege haar veelzijdigheid: “Op het gebied van onderzoek en onderwijs excelleert Jungmann, maar ook op zaken als studentbetrokkenheid, exposure en verbinding met de maatschappij scoort Jungmann goed. Jungmann heeft zich ontpopt heeft tot stem in de discussie over schuldenproblematiek, waar sinds 2010 onderzoek naar doet. Daarnaast is haar impact ook meetbaar. Zo was het onderzoek van Jungmann dat ervoor zorgde dat gemeenten in 2016 moesten stoppen met uitsluiting van bepaalde groepen schuldenaren en dat gerechtsdeurwaarders geen beslagen mogen leggen die de schuldenaren alleen maar verder in de problemen brengen.”

Nadja Jungmann, lector Schulden en Incasso bij Hogeschool Utrecht reageert: “De schuldenproblematiek in Nederland is enorm groot en de aanpak hapert. De prijs Lector van het Jaar is een hele mooie erkenning voor al het werk dat mijn kenniskring met mij verricht. Met ons onderzoek proberen we bij te dragen aan effectievere ondersteuning aan al die mensen van wie het leven zo wordt ontregeld door financiële problematiek. Dit doen we onder meer door publieke aandacht te vragen voor de impact van financiële problemen op gedrag, door met partijen uit te werken hoe incasso en schuldhulpverlening effectiever vorm kan worden gegeven en door onze kennis te delen met onze opleidingen en studenten. Iedereen kan in de schulden komen. Vanuit het lectoraat willen we er aan bijdragen dat iedereen er ook weer uit kan komen.”

Anton Franken, lid van het College van Bestuur van Hogeschool Utrecht: “Wij zijn zeer verheugd en trots dat Nadja deze eervolle titel in de wacht heeft gesleept met haar belangrijke, onderscheidende en invloedrijke onderzoek op dit maatschappelijk schrijnende vraagstuk. Deze titel komt haar met recht toe. Nadja is een toonaangevende lector die zowel op het niveau van bewindspersonen als in de levens van mensen met schuldenproblemen het verschil weet te maken. Dankzij collega’s als Nadja, met haar gehele onderzoeksteam, kan de HU substantieel bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken en aan het verbeteren van ons onderwijs en de beroepspraktijk.

35 lectoraten in vier thematische kenniscentra

De HU is in 2002 als University of Applied Sciences gestart met praktijkgericht onderzoek. Inmiddels heeft de HU meer dan 40 lectoren en vele onderzoekers, verspreid over 35 lectoraten. Met dit onderzoek worden complexe (maatschappelijke) vraagstukken opgelost samen met en voor de beroepspraktijk. Ook gebruikt de HU dit onderzoek om het onderwijs up-to-date en relevant te houden voor de beroepspraktijk.
Per 1 februari heeft de HU de lectoraten ondergebracht in vier nieuwe thematische kenniscentra, om te kunnen bijdragen aan de kwaliteit van samenleven in een stedelijke omgeving: Leren en innoveren, Gezond en duurzaam leven, Sociale innovatie en Economisch sterke en creatieve stad. De nieuwe kenniscentra zijn erop gericht om via interdisciplinaire samenwerking de innovatieve kracht en maatschappelijke meerwaarde van het toegepaste onderzoek te vergroten. Het lectoraat Schulden en Incasso is onderdeel van het nieuwe HU-kenniscentrum Sociale Innovatie.