Hogeschool Utrecht wint award voor onderwijsinnovatie

Pieter Cornelissen, programmadirecteur onderwijsinnovatie van Hogeschool Utrecht (HU), heeft de SURF onderwijsaward voor onderwijsinnovatie ontvangen. De award is door ICT- samenwerkingsorganisatie SURF uitgereikt aan onderwijsmedewerkers die het verschil maken in onderwijsinnovaties. De award wordt uitgereikt aan een persoon, maar is een kroon op het werk van iedereen binnen de HU die bezig is met onderwijsvernieuwing. Bij dit veranderproces vernieuwen docenten bij alle HU-opleidingen het onderwijs, zodat het nog beter aansluit op de beroepspraktijk en de samenleving van de toekomst. Naast Pieter Cornelissen vielen ook Jacco Jasperse (CIO), Hester Jelgerhuis (SURF, postuum) en Felienne Hermans (TU Delft) in de prijzen.

De jury van de SURF onderwijsawards prijst Pieter Cornelissen omdat hij als geen ander schakelt tussen bestuurlijk-strategisch en operationeel niveau en zowel binnen als buiten de HU bekend staat als een man met een scherpe visie en de kracht om draagvlak te creëren.

Jan Bogerd, voorzitter van het College van Bestuur van Hogeschool Utrecht: “Wij zijn zeer verheugd en trots dat Pieter deze eervolle award in de wacht heeft gesleept met zijn belangrijke werk waarin hij docenten stimuleert om het onderwijs van de HU te vernieuwen. We zien het als een bevestiging van de ingeslagen weg waarmee we als instelling vooroplopen in het vernieuwen van de inhoud en vorm van het hbo-onderwijs.”

Pieter Cornelissen is programmadirecteur onderwijsinnovatie bij Hogeschool Utrecht. Onder zijn leiding is de HU-visie op onderwijs ontwikkeld waarin onder andere co-creatie met het werkveld, blended learning en gepersonaliseerd leren centraal staan. Hij leidt een hogeschoolbreed innovatieprogramma dat daadwerkelijk verandering in het onderwijs op de HU teweeg heeft gebracht. Binnen het innovatieprogramma worden docenten gestimuleerd om nieuwe vormen van onderwijs mogelijk te maken die studenten en professionals de gelegenheid geven zelf regie te voeren over hun onderwijsproces.

Foto v.l.n.r.: Pieter Cornelissen, GJ van Pijkeren (partner Hester Jelgerhuis), Paul Rullmann, Felienne Hermans en Jacco Jasperse