Onderzoek: hoe ontwikkel je online onderwijs voor professionals?

Online content is in veel studies al gangbaar, maar het gebruik ervan blijft achter onder volwassen studenten. Hoe ontwikkel je online content die hen aanspreekt? Dat gaat docent en onderzoeker Nanda van der Stap onderzoeken.

Blended learning is een onderwijsconcept dat drie leeromgevingen combineert: face-to-face, online en in de praktijk. Instituut Archimedes van Hogeschool Utrecht loopt voorop in het implementeren van deze vorm van onderwijs, waarbij ieder leerdoel aan de gunstigste leeromgeving(en) gekoppeld wordt. Bij volwassen studenten valt echter op dat de online omgeving op dit moment nog niet veel gebruikt wordt. Van der Stap vermoedt dat de online omgeving nog beter kan aansluiten bij de behoeften van deze studenten. Het onderzoek moet  in 2021 een model (IDMOBE) opleveren, dat docenten handvatten geeft bij het creëren van  online content voor volwassen studenten. 

Model voor content-creatie

Van der Stap is onderzoeker bij het Lectoraat Digital Smart Services en doet dit promotieonderzoek - onder de naam ‘Engaging Adult Learners with Online Content’ - aan de Open Universiteit. Daarnaast werkt ze als docentopleider aan de masteropleiding leraar Engels van Hogeschool Utrecht, was ze een van de ontwikkelaars van blended learning bij de HU en schreef ze verschillende artikelen over dit onderwerp.