Van sociaal incasseren tot snelle schuldhulp

Een goede samenwerking tussen de gerechtsdeurwaarder en de beschermingsbewindvoerder of schuldhulpverlener draagt bij aan een socialer incassobeleid. In gezamenlijkheid kan beter gezocht worden naar een oplossing waarbij rekening wordt gehouden met de situatie van de schuldenaar. Tijdens deze cursus krijg je inzicht in elkaars rol en taak en leer je hoe je tot een goede samenwerking komt.

Twee professionals werken aan een opdracht

Sinds 2018 werkt het kabinet aan de zogeheten Brede Schuldenaanpak met als doel om mensen met schulden sneller en effectiever te helpen. Naast de overheid geven verschillende partijen hier opvolging aan. Schuldeisers en deurwaarders leveren meer maatwerk en voorkomen daarmee dat incasso geldproblemen groter maakt. Schuldhulpverleners en beschermingsbewindvoerders hebben meer mogelijkheden om mensen met schulden vroegtijdig te helpen.

Handig om te weten

Startmoment n.t.b.
Lesdata Vrijdag: 14.00 - 18.00 uur

€ 330 (vrij van btw)

Deelnemers Minimaal 16
Locatie Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Bewijs van deelname

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsadvies op maat

Kom je er niet uit of heb je vragen? Ga in gesprek en laat je adviseren.

Opleidingsinhoud

Het kabinet beoogt een brede schuldenaanpak, onder andere door incasso socialer te maken. Welke rol speelt de samenwerking tussen een deurwaarder en beschermingsbewindvoerder of schuldhulpverlener daarbij? En hoe komt deze samenwerking tot stand? Elkaar en elkaars werkveld kennen is essentieel. Deze cursus bestaat uit twee delen.

Deel 1

In het eerste deel van de cursus leer je elkaars werk beter kennen. De groep wordt hierbij opgedeeld in twee groepen: de deurwaarders leren meer over het vakgebied van de beschermingsbewindvoerder en de schuldhulpverlener en andersom. Zaken die in dit deel aan bod komen zijn:

• Wat zijn de taken van een beschermingsbewindvoerder?
  • Fasen in incasso
  • De rol van de gerechtsdeurwaarder
  • Actualiteiten en jurisprudentie

Deel 2

Tijdens het tweede deel van de cursus komt de groep samen. Het doel van dit deel is het versterken van de samenwerking. Dit doen we aan de hand van stellingen, de uitwisseling van ervaringen en een evaluatie.

In deze cursus ontdek je elkaars rollen en krijg je inzicht in de actualiteiten van elkaars werkveld. Je krijgt kennis over de theorie die wordt aangevuld met praktische inzichten.

Toelating

Er zijn geen voorwaarden om de cursus Van sociaal incasseren tot snelle schuldhulp te kunnen volgen.

Docenten

Alle docenten van deze cursus zijn verbonden aan de opleiding Beschermingsbewindvoerder en beheer of de opleiding tot Kandidaat-Gerechtsdeurwaarder. Daarnaast hebben de docenten ruime ervaringen in het werkveld en zijn zij op de hoogte van actualiteiten.

Mr. Debbie Dijkstra-Orsel

Opleidingscoördinator en docent

Debbie Dijkstra is docent van de post-bachelorcursus Beschermingsbewindvoerder. Debbie is in 2020 gestart met haar eigen bewindvoerderskantoor, ZoDoende bewindvoering & juridisch advies. Daarvoor is zij enkele jaren werkzaam geweest als advocaat.

Debbie heeft ruime kennis en ervaring op het gebied van problematische schulden. De combinatie van haar theoretische kennis en praktijkervaring maakt het dat zij de stof duidelijk en praktijkgericht kan overbrengen. Haar enthousiasme voor het vak draagt ze graag aan je over.

Dieuwke Altena

Docent

Dieuwke Altena is docent van de post-bachelorcursus Beschermingsbewindvoerder en beheer. Daarnaast is ze werkzaam als Adviseur Beleid & Kwaliteit bij een grote schuldhulpverlenende organisatie. Bij deze organisatie was zij eerder onder meer als bewindvoerder werkzaam.

Vanuit haar huidige functie en haar eerdere functies kent Dieuwke het werkveld en het wettelijke kader van een bewindvoerder, ze kent de doelgroep en de werkzaamheden, taken en verantwoordelijkheden. Haar ervaring deelt ze graag met je.

Mr. Gabe Westra

Docent

Gabe is jurist en gerechtsdeurwaarder. Hiernaast is hij als docent verbonden aan de opleiding tot Kandidaat Gerechtsdeurwaarder.

Na deze opleiding

Na de cursus Van sociaal incasseren tot snelle schuldhulp ontvang je een certificaat van Hogeschool Utrecht als bewijs van deelname.

Na het volgen van deze cursus ken je het werk van de deurwaarder/beschermingsbewindvoerder en schuldhulpverlener en werk je effectiever samen. Dit resulteert in kortere lijnen, een groter netwerk en een betere samenwerking.

Overige informatie

De cursus Van sociaal incasseren tot snelle schuldhulp kost € 330, vrij van btw. De kosten zijn inclusief de lesmaterialen, koffie en thee.

De cursus bevat zowel een theoretisch- als een praktijkgericht gedeelte, waardoor kennis en doen direct aan elkaar zijn gekoppeld. Dit maakt de cursus bijzonder effectief. We bevorderen de samenwerking door met elkaar in gesprek te gaan.

Waarom Van sociaal incasseren tot snelle schuldhulp bij de HU?

• Vernieuwing van het werkveld

Een brede schuldenaanpak; deze visie van het kabinet vraagt van alle partijen een wijziging in werkwijze en samenwerking. Zo kom je tot socialere incasso en een snellere schuldhulp.

• Direct toepasbaar in je werk

Tijdens de cursus vergroot de kennis van het werkveld en het vergroot je je netwerk. Deze kennis, informatie en contacten zorgen ervoor dat je je werk gemakkelijker kunt uitvoeren.

• Je krijgt les van deskundige docenten

De docenten zijn verbonden aan de HU-opleiding Kandidaat-Gerechtsdeurwaarder of de post-hbo cursus Beschermingsbewindvoerder en beheer. Ze hebben allen ruime ervaring in de praktijk.

Direct contact

Mr. Debbie Dijkstra-Orsel

Opleidingscoördinator en docent

PE-punten

Door de KBvG zijn 4 PE-punten toegekend. PE-punten/SLU zijn in aanvraag bij NBPB en Horus.

Receptie van Domstad Vergadercentrum

Interesse in de opleiding Van sociaal incasseren tot snelle schuldhulp?