Als kandidaat-gerechtsdeurwaarder heb je een maatschappelijk belangrijke en verantwoordelijke functie. Je bent als geen ander betrokken bij het zorgvuldig oplossen van juridische problemen. Bijna altijd hebben die problemen met geld te maken. Denk aan onbetaalde rekeningen, huurgeschillen, arbeidszaken en contractbreuken. Je voert ook uitspraken van rechters uit, bijvoorbeeld beslagleggingen en ontruimingen.

Je hebt al een baan, een privéleven en daarnaast ga je studeren: dat vraagt veel van je. Je komt één dag in de week naar Utrecht om colleges en trainingen te volgen. Thuis ga je om de lessen voor te bereiden, tentamenstof te bestuderen en opdrachten uit te werken. Reken op 25 uur per week inclusief de lesdag, die je moet besteden aan de studie.

Handig om te weten

Aanmelddeadline T/m 31 juli voor start in september en t/m 31 december voor start in februari
Startmoment 1 september of 1 februari (instroom halverwege het studiejaar voor studenten met juridische ervaring en kennis)
Lesdata Je houdt dezelfde lesdag, afhankelijk van wanneer je start. Start in studiejaar 2024-2025: dinsdag van 09.30 - 19.00 uur. Start in studiejaar 2025-2026: vrijdag van 9.30 - 19.00 uur.
Studie-investering Circa 25 uur per week
Collegegeld € 2530 (vrij van btw)

Dit is het minimale collegegeldtarief per jaar. Bereken welk tarief voor jou geldt.

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Locatie Padualaan 101 Utrecht
Diploma Bachelor of Laws (LLB)
Toelating Bekijk de toelatingseisen
Croho-naam B HBO-Rechten
Croho-code 39205
De opleiding

Ontwikkel juridische vaardigheden en competenties

De opleiding is georganiseerd in grote cursussen waarin je juridische kennis opdoet en toepast, bijvoorbeeld in brieven, presentaties, gesprekken, rapporten en besluiten. Taal is het gereedschap van de jurist, dus je schrijf- en leesvaardigheden zijn uitstekend. Je combineert de opleiding met (passend) werk in de praktijk.

Carrièreperspectief

Aan de slag in een maatschappelijke functie

Met een HBO-rechtendiploma met uitstroomprofiel Kandidaat-gerechtsdeurwaarder ben je jurist en kun je uiteraard aan de slag in de deurwaarderspraktijk, maar je zou ook bij de overheid en het bedrijfsleven kunnen werken.

Online open avonden

Bezoek onze online open avonden tussen 14 en 22 november. Wij staan klaar voor jou en je vragen.

Kennismaken op locatie

Wil je ons graag persoonlijk ontmoeten? Kom naar de studiekeuze-events op locatie!

Je persoonlijke leerroute

Bij Hogeschool Utrecht studeer je flexibel. Samen met je studieadviseur bepaal je je eigen studietempo, de volgorde van modules en je toetsmomenten. Zo kun je je studie afstemmen op je werk- en privésituatie en kennisniveau.

Wat kost een hbo-opleiding?

Ben je benieuwd naar de kosten voor de opleiding HBO-Rechten (Kandidaat-Gerechtsdeurwaarder)? In de collegegeldmeter bereken je eenvoudig hoeveel collegegeld je betaalt. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar ongeveer € 500 kwijt.

Waarom Kandidaat-Gerechtsdeurwaarder studeren bij de HU?

• Studeren in kleine groepen

Colleges zijn vaak in kleine werk- of trainingsgroepen.

• Opdrachten in en uit de praktijk

Je past het recht direct toe in praktische opdrachten uit de praktijk.

• Veel aandacht voor ethiek

Je leert nadenken over wat het juiste is om te doen. Niet alleen in juridisch opzicht, maar juist ook in ethisch opzicht.

Kandidaat-Gerechtsdeurwaarder (HBO-Rechten), gebouw Padualaan 101

Interesse in de bachelor Hbo-Rechten (Kandidaat-Gerechtsdeurwaarder)

Heb je nog vragen?