De opleiding
Je begint de master ecologische Pedagogiek in je eigen pedagogische praktijk met een complex vraagstuk dat je zelf meeneemt. Je kunt ook samenwerken in Ecologische Pedagogiek Coalities om vraagstukken met anderen en het werkveld aan te pakken. Waar je ook voor kiest, de praktijk staat altijd centraal.
Inhoud van de Master Pedagogiek
De opleiding bestaat uit 2 fases: de oriënterende en de afstudeerfase. Je leert om vanuit een onderzoekende en handelingsgerichte benadering bij te dragen aan opvoeden en laten opgroeien van kinderen in onze complexe maatschappij. Daarbij is het uitgangspunt dat alles met elkaar verbonden is en elkaar beïnvloedt.
In de 1e fase leg je een stevige basis als pedagoog, zowel persoonlijk als professioneel. Deze fase legt de basis voor leeruitkomsten die je aan het einde van de opleiding tot pedagoog op masterniveau minimaal hoort te hebben. Dit doe je aan de hand van 3 leerdomeinen:
- Ecologisch Pedagogische Performance: jezelf verbinden met een pedagogische visie, deze onderbouwen met relevante theorieën en dit vertalen naar de praktijk.
- Ecologisch Pedagogisch Exploreren: een onderzoekende houding ontwikkelen.
- Ecologisch Pedagogisch Initiëren: beweging tot stand kunnen brengen, naast en met anderen.
Deze 3 facetten horen bij je beroepshouding en komen in ieder leerdomein aan bod. Je geeft zelf vorm aan de leerdomeinen aan de hand van leeruitkomsten en voor jou relevante pedagogische thema's.
In de afstudeerfase ga je je ecologisch pedagogische professionaliteit verdiepen rond een actueel vraagstuk in de praktijk. Hiermee laat je zien dat je beschikt over een eindkwalificatie op masterniveau. De afstudeerfase bestaat uit 2 onderdelen die met elkaar samenhangen:
- Ecologisch Pedagogische Project: een participatief handelingsonderzoek rondom een complex pedagogisch vraagstuk in de praktijk.
- Ecologisch Pedagogisch Professional: een manifest waarmee je je positioneert en profileert als master pedagoog vanuit een ecologisch perspectief.
Afgestudeerden zijn in staat een handelingsgericht onderzoek uit te voeren om een betekenisvolle verandering in het leven van kinderen of jongeren teweeg te brengen (NQA, 2024, p.4).
Heb je te maken met een auditieve, visuele of fysieke beperking, chronische ziekte, psychische kwetsbaarheid of neurodiversiteit zoals dyslexie, ADHD of ASS? Of ervaar je uitdagingen door (mantel)zorgtaken of familieomstandigheden? Bij de HU kun je rekenen op passende ondersteuning. Samen zorgen we ervoor dat jij je studie succesvol kunt voortzetten.
Je bepaalt je eigen route en studeert in je eigen tempo. Als je 20-24 uur per week aan de opleiding besteedt, kun je het diploma in 2 jaar behalen en 10-20 uur per week betekent een diploma in 2,5 tot 3 jaar. Eigenaarschap en eigen verantwoordelijkheid spelen een grote rol. Kies zelf thema’s en werkwijzen die bij jouw werk, privéleven en interesses passen.
Binnen de master Pedagogiek werken we met 3 kernwaarden die als een rode draad door de opleiding lopen: meerstemmigheid, verbondenheid en complexiteit. Vanuit deze kernwaarden verbreed en verdiep je je pedagogisch handelen, denken en voelen.
- Meerstemmigheid
Iedere mens heeft een stem. De kerntaak van de ecologisch pedagoog is om goed te luisteren en te beseffen dat er geen eenduidige betekenis is vast te stellen. De waarde ligt erin om niet te snel een conclusie uit één stem, theorie, gedachte of verklaring te trekken maar om juist meerdere perspectieven te onderzoeken. - Verbondenheid
Alles in deze wereld hangt met elkaar samen. Binnen de ecologische pedagogiek gaat het er om dat je verbinding aangaat met jezelf, de ander, het andere en het kind in het bijzonder. - Complexiteit
De wereld van kinderen is complex. Verschillende actoren hebben interactie met elkaar en zijn steeds in beweging. Dit geeft de ecologisch pedagoog de mogelijkheid om tussen deze actoren en interacties te bewegen.
Docenten
Het team bestaat uit docenten (coaches) uit diverse expertisegebieden, variërend van wetenschappelijke en theoretische achtergronden tot praktische ervaring in onderwijs, jeugdzorg en beleid. We streven naar een inclusieve vertegenwoordiging van verschillende achtergronden en perspectieven. De diversiteit van ons docententeam weerspiegelt het ecologisch perspectief van de opleiding. We bieden een basis aan in westerse literatuur en streven ernaar om ook niet-westerse denkers en tradities te integreren. Zo verrijken en verdiepen we ons onderwijs.
Interesse in de Master Pedagogiek?
Vragen over de opleiding?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email master.pedagogiek@hu.nl
- werkdagen van 9:30 tot 16:30 uur