Neuromarketing

Wat gebeurt er in het hoofd van een consument wanneer hij of zij een keuze maakt? Deze vraag staat centraal bij neuromarketing, een vorm van marketing waarbij je gebruik maakt van kennis die is opgedaan uit hersenonderzoek.

Cursus Neuromarketing: studenten in leeromgeving

Is het onethisch om deze kennis voor marketingdoeleinden te gebruiken, of laat je juist kansen liggen als je het niet doet? Tijdens de post-bachelorcursus Neuromarketing van Hogeschool Utrecht staan we uitgebreid stil bij de ethische aspecten. Je leert hoe neuromarketing werkt en gaat dieper in op interessante nieuwe mogelijkheden van deze vorm van marketing.

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Open avond 13 november

Kom dinsdagavond 13 november naar onze open avond in Utrecht. Je bent welkom tussen 18.00 en 21.00 uur.

Handig om te weten

Start Oktober
Lesdata Najaar 2019: 7 en 28 oktober, 18 november, 9 december, 13 en 27 januari 2020. Voorjaar 2020: maart - juni
Studie-investering 6-10 uur per week (inclusief bijeenkomsten)
Kosten € 1295 (vrij van btw)
Deelnemers Maximaal 16 deelnemers
Locatie Incompany, Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat van deelname

Opleidingsinhoud

Hoe kun je gedrag van mensen zodanig beïnvloeden dat ze overgaan tot de aanschaf van je product? Of juist bepaald gedrag gaan vermijden, zoals sommige overheidscampagnes beogen? Tijdens de cursus Neuromarketing komen deze en andere vragen aan de orde. Kennis van zowel gedrag als de hersenen is hierbij belangrijk.

Neuromarketing is een controversieel vakgebied, dat veel vragen oproept:

  • wat is het nu precies?
  • wat zijn de mogelijkheden, de risico’s en de beperkingen?
  • wat kan ik met neuromarketing in de communicatie- en marketingpraktijk?
  • welke kennis over het brein is essentieel voor communicatiedeskundigen en marketeers?

De cursus geeft een genuanceerd beeld van de werking van het brein en de toepassingen van neuromarketing. Je krijgt inzicht in de keuzeprocessen en de rol van emotie bij beslissingen van de klant. Ook maak je kennis met onderzoekstechnieken uit de neurowetenschap die bij neuromarketing worden toegepast.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • opbouw en werking van de hersenen
  • belangrijke neurale netwerken
  • meettechnieken: fMRI, EEG, Facial coding, eyetracking
  • toepassingen, voordelen en beperkingen van de verschillende technieken
  • gevolgen voor bestaande marketingmodellen en nieuwe modellen (bijvoorbeeld over merkactivatie, persuasive design en automatische gedragingen)
  • ethische aspecten

Neuromarketing claimt dat men door het gebruik van hersenonderzoekstechnieken de rol van het irrationele en onbewuste naar boven kan halen. In de cursus onderzoeken we of deze claim klopt. Na deze post-bachelorcursus:

  • weet je hoe neuromarketing en andere sociaalpsychologische mechanismen werken, ken je de voordelen en beperkingen ervan en weet je wat je er wel en niet mee kunt in de communicatie- en marketingpraktijk.
  • ben je in staat om een gefundeerd en genuanceerd oordeel over neuromarketing te geven. Met de opgedane kennis kun je inschatten wat neuromarketing voor uw organisatie kan betekenen.

Toelating

Om deze post-bachelorcursus te volgen heb je minimaal een hbo-niveau nodig. Er is een selectie voor de toelating. Graag ontvangen we je cv.


Docenten

De docenten werken in relevante werkgebieden en staan met twee voeten in het werkveld.

Katiuska Roodenburg, hogeschooldocent post-bachelorcursus Neuromarketing, Hogeschool Utrecht

Kátiuska Roodenburg

Kátiuska Roodenburg werkt sinds 2009 bij de HU als docent en onderwijsontwikkelaar.

Daarvoor was zij twaalf jaar werkzaam in marketing- en managementfuncties bij KPN. Kátiuska is bij de HU betrokken bij het onderwijs over sociale psychologie, sociologie, communicatie en (neuro)marketing. Ze is ook docent-onderzoeker bij het Lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein.

Mark Kortbeek

HU-docent Mark Kortbeek heeft neuropsychologie gestudeerd en volgt alles op het gebied van hersenen en communicatie.

Mark was betrokken bij de opzet van de bachelor-opleiding Toegepaste Psychologie en verzorgt bij de minor Toegepaste Psychologie het onderdeel Hersenen en Gedrag. Voor de bachelor-opleiding Communicatie heeft hij het keuzevak Neuromarketing ontwikkeld.


Na deze opleiding

Na deze post-bachelorcursus weet je hoe neuromarketing en andere sociaalpsychologische mechanismen werken. Je kent de voordelen en de beperkingen en weet wat je ermee kunt in je werk als communicatie- of marketingprofessional. Wanneer je de cursus Neuromarketing succesvol afrondt, ontvang je een bewijs van deelname.

Heb je na de post-bachelorcursus Neuromarketing de smaak te pakken en wil je verder studeren? Kies dan voor een van onze andere cursussen. Bijvoorbeeld Communicatie & gedragsverandering of De communicatieve organisatie.


Overige informatie

De post-bachelorcursus Neuromarketing kost € 1195, vrij van btw, inclusief lesmateriaal.

Steeds meer bedrijven en organisaties schakelen neuromarketeers in om campagnes, producten en verpakkingen te testen. Overweeg je om neuromarketing in te zetten? Dan is het goed om je bewust te zijn van de mogelijkheden, maar ook van de valkuilen die op de loer liggen. Na deze cursus ben je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen.

Voor de cursus heb je een laptop nodig. We gaan ervan uit dat je je eigen laptop meeneemt. Het is evenwel mogelijk een laptop van de HU te reserveren: stuur hiertoe een verzoek aan ccj@hu.nl.

Ben je als (communicatie)professional nieuwsgierig naar wat neuromarketing precies is en wat de praktische mogelijkheden ervan zijn? Werk je bij een communicatie- of marketingbureau? Dan is deze cursus bedoeld voor jou. De cursus is voor jou interessant als je je meer wilt verdiepen in het gedrag van klanten en consumenten.

Waarom Neuromarketing bij de HU?

  • Kies voor kwaliteit

    Hogeschool Utrecht staat garant voor een stevig scholingsaanbod dat aansluit bij de bacheloropleidingen Communicatie, Journalistiek en Communication and Multimedia Design.

  • Liefde voor het vak

    Ons uitgangspunt is de onvervalste liefde voor het vak. Bij al onze trainers en docenten ervaar je een grote bevlogenheid.

  • Vernieuwende inhoud en aanpak

    Er is een intensieve samenwerking met beroepsverenigingen en de lectoraten van de HU. Onze cursussen bieden de nieuwste inzichten uit werkveld en onderzoek.

Direct contact

Yolanda Jongebreur

Programmaleider marketing & communicatie

Vragen over de opleiding?

Volg deze opleiding