Communicatie & gedragsverandering- de psychologie van beïnvloeding begrijpen en gebruiken
Beter eten, de auto laten staan, wachtwoorden elke maand aanpassen en een Bob aanwijzen voor het stappen. Jaarlijks gaan er honderden miljoenen euro's naar campagnes om het gedrag van mensen te beinvloeden. Maar hoe bereik je effectieve (gedrags)verandering met communicatie?
Probeer jij als professional, zonder succes, het gedrag van mensen te veranderen of te beïnvloeden door middel van communicatie? Dan is de post-bachelorcursus Communicatie & gedragsverandering - de psychologie van beïnvloeding begrijpen en gebruiken aan Hogeschool Utrecht iets voor jou.
Handig om te weten
Start | 9 maart en 5 oktober 2023 en 28 maart 2024 |
---|---|
Lesdata | 9 maart t/m 11 mei 2023 en 5 oktober t/m 7 december 2023 en 28 maart t/m 30 mei 2024 van 19:00 – 22:00 uur. |
Studie-investering | 6 tot 10 uur per week (inclusief bijeenkomsten) |
Kosten | € 1500 (vrij van btw) |
Deelnemers | Maximaal 12 deelnemers |
Locatie | Incompany, Koningsbergerstraat 9 Utrecht |
Diploma | Certificaat van deelname |
Prijsinformatie | Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten. |
Studeer voordelig met het STAP budget
Voor deze cursus kun je een STAP-budget aanvragen. Daarmee studeer je met een flinke korting of zelfs gratis. Lees alles over de aanvraagprocedure.
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
Meer weten?
De belangrijkste informatie op een rij.
Opleidingsinhoud
Tijdens de cursus Communicatie en gedragsverandering staan sociaal- psychologische inzichten en hun impact voor de praktijk van beïnvloedende (publieks)communicatie centraal. Je kunt je inzichten direct toepassen in de praktijk, zodat je opdrachten goed kunt briefen en campagnes en onderzoeksvoorstellen kunt beoordelen.
- basiskennis over sociale psychologie van gedrag, en de mogelijkheden om verschillende soorten gedrag te beïnvloeden
- publiekscommunicatie: goede en slechte voorbeelden
- drie pijlers voor succesvolle publiekscommunicatie
- ontwikkelen van to-the-point briefings met behulp van het Communicatiestrategie Spel
- ontwikkelen van een onderbouwde communicatiestrategie met behulp van het Campagne Strategie Instrument (CASI) en het Communicatie Besluitvorming Instrument (ComBI)
- van overheidsbeleid tot gedragsbeïnvloeding
Het Lectoraat crossmediale communicatie in het publieke domein van Hogeschool Utrecht heeft gedragslenzen ontwikkeld die inzicht geven hoe je als communicatieprofessional gedrag kunt beïnvloeden. Deze gedragslenzen komen tijdens de cursus uitgebreid aan bod.
Toelating
Hbo-niveau. Deelnemers voor deze post-bachelorcursus worden geselecteerd. Graag ontvangen wij vooraf je cv.
Docenten
Tijdens de cursus krijg je les van docenten met veel praktijkervaring. De cursus sluit daardoor perfect aan op de dagelijkse realiteit.
Suzanne de Bakker
Hogeschoolhoofddocent
Dr. Suzanne de Bakker is als hogeschoolhoofddocent Behavioural Communication verbonden aan het lectoraat Communicatie in Digitale Transitie en als docent aan de opleiding Communicatie aan Hogeschool Utrecht.
Haar onderzoek heeft als doel om (communicatie)professionals te ondersteunen in hun dagelijkse werkzaamheden, zodat zij effectief kunnen functioneren en communiceren met de steeds complexer wordende buitenwereld. Zij doet dit door inzichten uit communicatiewetenschap en sociale psychologie toe te passen op praktijkvraagstukken.
Na deze opleiding
In deze cursus leer je inzichten toe te passen in praktijksituaties. Denk daarbij vooral aan briefings voor het uitbesteden van opdrachten en het beoordelen van (crossmediale) campagne- en onderzoeksvoorstellen.
Je leert de psychologie van beïnvloeding te begrijpen en te gebruiken.
Overige informatie
De post-bachelorcursus Communicatie & gedragsverandering - de psychologie van beïnvloeding begrijpen en gebruiken kost € 1450, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.
Deze cursus is bedoeld voor communicatieprofessionals die gebruik willen maken van inzichten uit de sociale psychologie, zodat ze effectieve communicatiestrategieën kunnen ontwikkelen om het gedrag van het publiek te kunnen beïnvloeden.
Waarom Communicatie & gedragsverandering - de psychologie van beïnvloeding begrijpen en gebruiken bij de HU?
-
Kom verder in je carrière
Hogeschool Utrecht verzorgt actuele cursussen die aansluiten op de praktijk.
-
Leer van de experts
De docenten van deze cursus zijn verbonden aan het lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein.
-
Midden in het land
Utrecht is centraal gelegen. Je kunt de locaties van de HU goed bereiken per openbaar vervoer en de auto.